כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

איתן טמיר מנכ"ל מכון טמיר מדבר על ההצלחות בתחום הפסיכולוגיה, התחביבים בזמן הפנוי והשאיפה למצוינות

"הפסיכולוגיה היא לא מקצוע שאתה בוחר לעסוק בו, היא בוחרת אותך". כך מגדיר איתן טמיר בראיון מרתק

איתן טמיר מנכ"ל מכון טמיר מדבר על ההצלחות בתחום הפסיכולוגיה, התחביבים בזמן הפנוי והשאיפה למצוינות
ספרי פסיכולוגיה צילום: FREEPIK

איתן טמיר מנכ"ל מכון טמיר מדבר על ההצלחות בתחום הפסיכולוגיה, התחביבים בזמן הפנוי והשאיפה למצוינות

"הפסיכולוגיה היא לא מקצוע שאתה בוחר לעסוק בו, היא בוחרת אותך". כך מגדיר איתן טמיר, פסיכותרפיסט, מנחה קבוצות ומטפל בשיטת DBT את המוטיבציה לעיסוקו. "כבר בגיל 14, בתוך הדינמיקה המשפחתית הסבוכה בה התפתחתי, הבנתי שתחום הטיפול הוא חלק בלתי נפרד מחיי".

בקרב לא מעט מטפלים בבריאות הנפש מתעורר הצורך לטפל באחרים בגיל מוקדם, בדרך כלל עקב הצורך המורכב של ״ילדים מחוננים״ להטות אוזן לצרכיהן של  דמויות הוריות, שאמורות היו לטפל בהם. היפוך התפקידים הזה שכיח ובמקרים רבים הלימון מצליח להפוך ללימונדה:

העיסוק בטיפול הופך לשליחות אנושית רבת-משמעות, חלק בלתי נפרד מהחיים, סמן ימני לבחירת מקצוע וקריירה.

כך היה גם אצל איתן, אשר מצא את עצמו בגיל 15 וחצי כחניך פנימיית מנוף בעכו.

לימים שב לתרום את חלקו כמתנדב בפנימייה, וכיום מכהן כחבר דירקטוריון בכפר.

״המשיכה להנחיית קבוצות תמיד הייתה שם״

איתן טמיר, בן 48, הוא בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ותקשורת ותואר שני בפסיכולוגיה ארגונית-תעסוקתית, ראש מכון טמיר, בוגר התוכנית להכשרת מנחי קבוצות בבית הספר לעובדים סוציאליים והחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב והתוכנית לפסיכותרפיה ממוקדת באוניברסיטת בר אילן. את הכשרתו כמטפל DBT רכש בלימודי תעודה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

בשלב מוקדם יחסית בחייו המקצועיים, בהיותו סטודנט לתואר ראשון, החל לנהל את סניף ער"ן בחיפה. במשך 5 שנים הוא הוביל את הסניף ובחלק מהתקופה ריכז את  קווי העמותה בשפה הרוסית ובשפה הערבית, וכבר אז הרחיב את היריעה בנושא התערבות נפשית מיידית במצבי חירום.

מטפלים מתחילים בד״כ בהכשרה על טיפול פרטני ולאחר מכן עוברים לטיפול בקבוצות. באופן לא שגרתי, איתן החל את הקריירה המקצועית שלו בהנחיית קבוצות, ומיד עם סיום תפקידו בער"ן פנה להנחיית צוותים מקצועיים בנושא התערבות ראשונית בטראומה בעמותת נט"ל ובמרכז הקליני הבינתחומי באוניברסיטת חיפה. במסגרת שירות המילואים הוא עבר הסבה לתפקיד מדריך ומכשיר  צוותי מודיעי נפגעים בצה״ל. באותה עת גם לימד בקורס להכשרת קב״נים בצריפין וייעץ לעשרות צוותים על התנהלות נכונה במצבי אובדנות בארגון ובטיפול. במקביל, ייעץ למנהלים של קווי סיוע טלפוניים בישראל ובחו״ל.

מכון טמיר – מפעל חיים

אחד ההישגים המקצועיים בהם הוא מתגאה במיוחד, הוא הקמת מכון טמיר בשנת 2012, שנולד בעקבות המחאה החברתית, ומאגד למעלה מ-200 מטפלים ומטפלות מרחבי הארץ – פסיכולוגים קליניים ותעסוקתיים, פסיכותרפיסטים מוסמכים, עובדים סוציאליים ומטפלים באמנות.

המכון בתל אביב כיום מונה כ-30 קלינאים, 12 מתאמות טיפול שמכווינות בשיחות טלפון אישיות. מעבר לטיפול, אימון וייעוץ אישי, המכון בת״א מציע גם אבחונים פסיכו-דיאגנוסטיים, טיפולים קבוצתיים, טיפול זוגי, ייעוץ והדרכה להורים, לילדים ולמתבגרים, טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים, טיפולים פסיכודינמיים ועוד. לצד פעילות המרפאה בתל אביב, הקים המכון קהילת עמיתים המטפלים בקליניקות עצמאיות בכל הארץ, אנשי מקצוע שמוזמנים להיעזר ונעזרים כל העת בחסות ההדרכתית של המכון.

איתן: "מכון טמיר נוסד בכדי להנגיש טיפולים פסיכולוגיים לכל אדם שחי בארץ, בין אם הוא מגיע מישראל הראשונה, השניה או השלישית. אנחנו יודעים שיש קבוצות בחברה הישראלית שאינן נוטות להיעזר בטיפול בשיחות, אלא אם הגיעו לקצה, למצב שאין בו ברירה. היה לי חשוב להרחיב את הקהלים המאמינים בטיפול נפשי מקצועי ואנ מאמין שתרמנו ועודנו תורמים את מנת חלקנו. בימים אלו אנו מציינים עשור של פעילות ואני מודה שלא חלמתי להגיע למה שנהיינו היום״.

מכון טמיר מסייע לכ-2,000 מטופלים בכל זמן נתון, אולם מבחינת טמיר אבן הדרך החינוכית שהכי מספקת אותו זו היות המכון מוכר כמוסד להסמכה בפסיכולוגיה קלינית ופסיכולוגיה תעסוקתית, ע״י משרד הבריאות ומועצת הפסיכולוגים.

התשוקה, האומנות והיצירתיות

כאשר אינו עסוק בטיפול, הנחייה או הדרכת אנשי מקצוע, איתן נהנה לכתוב. פרט למאמרים מקצועיים שהוא כותב באופן קבוע למגזינים אינטרנטיים ומקצועיים, הוא נהנה מכתיבה יצירתית. 

איתן: "בשנים האחרונות יצא לי לכתוב לא מעט, ואני מקווה להוציא לאור רומן פרי עטי. היצירתיות היא מבחינתי תנאי הכרחי לבריאות נפשית, ולהיפך, תקיעות היא קרקע פוריה למצוקה. אני נהנה לקרוא משובים של גולשים שנחשפו ונתרמו מהחומרים שאני מפרסם, וזה גם נותן לי דרייב לכתוב כל יום".

עם הפנים קדימה

הן מבחינה אישית, והן מבחינה מקצועית, נראה שאיתן טמיר לא מתכוון לעצור. הוא מתכנן להתחיל בשנה הבאה בלימודי דוקטורט, עליהם החל לעבוד לפני כ- 5 שנים, אך אלה נקטעו בגלל נסיבות שלא היו תלויות בו.

איתן: "אני למדן מטבעי, כל הזמן מחפש ידע וכלים חדשים, מחקרים וחומרים שקשורים בטיפול הנפשי. פרט לכך, לאורך כל שנות פעילותי בתחום הפסיכולוגיה, אני עובר בעצמי סופרוויז׳ן על ידי מדריכים מצוינים, מה שמאפשר לי להתפתח לאור מה שאני חווה בשטח. אני מקווה להעלות הילוך בכתיבה ובהתמקצעות נוספת.  אני רק מייחל ומקווה שבסוף העשור הבא אוכל לומר שאני עדיין יוצר, חי מבפנים, בנפש ולא רק בגוף״.

פסיכולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד