כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
הסעיפים הבעייתים נחשפים

כך פתר מנסור עבאס סכסוכים בניגוד לחוק

בשיא תקופת הקורונה, מעל 500 איש התכנסו באולם קטן במועצה ערבית בצפון, באירוע נכחו כל ה'מי ומי' של המגזר הערבי והוא שם קץ לסכסוך עקוב מדם בין שתי חמולות בכפר כאבול, מי שהביא לסולחה היה יו"ר רע"מ שהתפאר בכך מספר פעמים אלא שכעת מפרסם אבישי גרינצייג כי מאחורי ההסכם מסתתרים סעיפים בעייתיים שלכאורה סותרים את החוק | הפרטים המלאים

כך פתר מנסור עבאס סכסוכים בניגוד לחוק
מנסור עבאס צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מעשה שהיה כך היה: ב-23 באוגוסט 2020 נרצח ביריות אחמד ריאן, מוכר רהיטים בן 64 מהיישוב כאבול שבגליל המערבי. חשוד בירי, אחמד עכרייה בן ה-23 נעצר ע"י המשטרה. הרקע לירי הקטלני - סכסוך בין שתי משפחות בכפר שפרץ אחרי כמה חודשים שקטים. כשברקע הרצח, הופכת האווירה בכפר כאבול מתוחה מיום ליום ולמרות נוכחות המשטרה ביישוב - הסכסוך בין שתי החמולות הגדולות ביישוב רק הלך וגדל. 

על פי כתב אישום שהוגש ותוקן לאחר מכן, על רקע הסכסוך בין החמולות, רכש אחד מבני אחת החמולות רכב מתוצרת שברולט. מיד לאחר מכן הוא פירק את לוחיות הרישוי המקוריות והרכיב במקומן לוחיות רישוי מזויפות.

על רקע הסכסוך, החליטו ארבעה מבני החמולה לפגוע ברכושם של בני החמולה היריבה ולירות בהם. למחרת, הנאשמים ערכו פעולות תצפית ומעקב אחרי בני משפחת עכריה לצורך ביצוע ירי לעברם, כאשר אחד הנאשמים מנחה ומשדל את יתר הנאשמים לירות בבני משפחת עכריה. הנאשמים הצטיידו בשני אקדחים לפחות בקוטר 9 מ"מ וכן בתחמושת.

בהמשך לכך, בהגיעם למקום הבחינו בהגעתם של בני הזוג עכריה לפארק בו הם צועדים מדי יום. בעת שחלפו בני הזוג עכריה את הכניסה לפארק ירה אחד מהשלושה, בצוותא חדא, ירייה בודדת במטרה להפחיד את בני הזוג שלא נפגעו. לאחר הירי, השלושה נמלטו ברכב מהמקום לכיוון פנים הכפר. בהמשך, ירו על אחד מבני החמולה היריבה עת נהג ברכבו. לאחר הירי, נמלטו הנאשמים עם רכבם השברולט והשאירו אותו בסמוך לבית הקברות בכפר. זמן קצר לאחר מכן החלו לשרוף שניים מהנאשמים את הרכב באמצעותו ביצעו את העבירה, זאת על-מנת להעלים ראיות, אלא שלרוע מזלם הגיע למקום איש משטרה שעצר את השניים ומנע את המשך ביצוע המעשים.

זהו אמנם מקרה הנשמע כמו לקוח מסרט, אך התסריט נפוץ למדי בכפרים במגזר הערבי. מי שהתגאה אז שהביא לפתרון הסכסוך היה לא פחות מאשר יו"ר רע"מ מנסור עבאס, בחגיגת הסולחה שארגן נכחו כ-500 איש, אנשי ציבור ומפורסמים במגזר הערבי, בין המשתתפים באירוע היו סגן השר מהליכוד פטין מולא, וחברי הכנסת מהרשימה המשותפת - איימן עודה, אחמד טיבי, מנסור עבאס, וליד טאהא, יוסף ג'בארין וסאלח סונדוס. כמו כן, באירוע השתתפו יו"ר ועדת המעקב של הציבור הערבי, מוחמד ברכה, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, מודר יונס, וראשי הרשויות של טמרה, דיר אל-אסד, בסמת טבעון, ראמה, כפר כנא ועוד.

אלא שהיום מפרסם אבישי גרינצייג, כתב המשפט של אתר גלובס, כי מאחורי הסולחה הגדולה מסתתר טיוח ענק והסכם השתקה שאינו חוקי, בהסכם הסולחה נכתב כי "שני הצדדים מתחייבים לוותר על תלונות במשטרה ובמשרדי הממשלה בכל הקשור למקרה זה".

גרינצייג מציין כי סעיף בהסכם בו אדם מתחייב לוותר על תלונה במשטרה, איננו חוקי כלל ועיקר. סעיף זה מתמיה במיוחד לאור העובדה שהתלונות והסכסוך עסקו בעבירות חמורות ביותר, שכללו שני מקרי רצח, ניסיונות רצח, ירי בנשק חם, הצתות רכבים ובתים ועוד ועוד, אשר קיים אינטרס ציבורי ראשון במעלה כי כל מבצעיו ייתפסו וייתנו על כך את הדין.

על פי הדיווח ב'גלובס', גורם במשטרה שהיה מעורב באירועים, אומר כי המשטרה לא נטלה חלק בניסוח הסכם הסולחה הלא חוקי שתוכנו לא היה ידוע למשטרה, וכי משיכת תלונה ובקשות לסגור את התיק על-ידי הצדדים איננה מחייבת את המשטרה לסגור את התיק, וכי היא פועלת רק על-פי הראיות. ואדרבא - לדברי המשטרה, במקרה הנדון הוגש כתב אישום נגד חלק מהמעורבים בסכסוך הדמים לאחר החתימה על הסכם הסולחה. מן הצד השני, ח"כ עבאס טוען כי הכול נעשה בתיאום מלא עם המשטרה ואפילו אחרי פנייה מהמשטרה להתערב.

התנהלותו מעוררת התמיהה של ח"כ עבאס המשיכה גם לאחר החתימה על הסכם הסולחה, עת ניסה לשכנע את השופט אמיר טובי להקל בעונשם של כמה מורשעים בסכסוך המדמם. בנייר מכתבים רשמי של לשכתו בכנסת ובחתימתו כסגן יו"ר הכנסת, הקטין עבאס בצורה דרמטית את חומרת האירועים על-מנת שהשופט ייטה כלפיהם חסד.

מטעמו של ח"כ מנסור עבאס נמסר ל'גלובס' כי "ח"כ מנסור עבאס משקיע מאמצים רבים למיגור הפשיעה בחברה הערבית המדממת מזה עשור. לאורך שנים ממשלות ישראל התעלמו מהאתגר הזה, עד שגבה מעל ל-100 הרוגים כל שנה".

עוד נמסר כי "אחת הדרכים להתמודד עם תופעה האלימות בין משפחות היא דרך גישור וסיום סכסוכים עקובים מדם דרך סולחות. הכול נעשה בתיאום מלא עם המשטרה ואפילו אחרי פנייה מהמשטרה להתערב. אנחנו לא מתערבים בשיקול-הדעת של רשויות החוק, וכל פנייה לרשויות היא מכורח המציאות כדי להשלים את הליך הגישור והסולחה". לשון התגובה.

מנסור עבאס כפר ערבי סולחה סכסוך אלים סכסוכים משפחתיים סכסוך שכנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד