ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
התגלה בטעות

האיראנים מודים: "רצינו גרעין מהתחלה, אך הסודות דלפו"

מחוקק איראני בכיר לשעבר חשף כי מטרתה של איראן מלכתחילה הייתה לייצר נשק גרעיני, אך היא לא הצליחה לשמור את הפרויקט בסוד וכי "האופוזיציה הדליפה"

האיראנים מודים: "רצינו גרעין מהתחלה, אך הסודות דלפו"
אילוסטרציה צילום: Pixabay

עלי מוטהארי, חבר פרלמנט איראני לשעבר, אמר כי פרויקט הנשק הגרעיני של איראן נועד לפתח כוח הרתעה, אך קבוצות אופוזיציה חשפו את התוכנית לעולם; "מההתחלה, כשנכנסנו לפעילות הגרעינית, המטרה שלנו הייתה לבנות פצצות ולחזק את כוחות הרתעה שלנו, אבל אנחנו לא הצלחנו לשמור את זה בסוד ודיונים סודיים שלנו נחשפו". את הדברים אמר בראיון למועדון כתבי הסטודנטים האיראני 'ISKA'.

מוטהארי, סגן יו"ר הפרלמנט לשעבר, הוסיף ואמר: "מדינה שרוצה לקיים תוכנית גרעין שלווה לא מתחילה בהעשרת אורניום", מה שיוצר את התפיסה שהמטרה היא יצירת פצצות גרעיניות. "אם נוכל לייצר ולנסות בחשאי פצצה גרעינית כמו שעשתה פקיסטן זאת תהיה הרתעה נהדרת. אני מאמין שאם התחלנו משהו, היינו צריכים לסיים אותו". כך דווח בערוץ הטלוויזיה Iran International.

מוטהארי הוסיף כי "כעת השקפתו של המנהיג העליון היא שייצור נשק גרעיני הוא חראם". (אסור מבחינה דתית). מוטהארי, הוא שמרן ומאד דתי, היה מבקר גלוי של מדיניות מסוימת של הרפובליקה האסלאמית של איראן בשנים האחרונות, בעיקר בכל הנוגע להתנהלות פוליטית.

לגבי חיזבאללה אמר: "אם לא היינו מתערבים בסוריה, חיזבאללה היה מוגבל, והייתה סבירות גבוהה שתעלה לשלטון בסוריה ממשלה שתסגור את חיזבאללה. אבל כל עוד המפגינים הסורים ערכו מחאה אזרחית ולא נקטו בפעולה חמושה, לא היינו צריכים להיכנס".

עוד אמר: "לעולם לא נפסיק לתמוך בחיזבאללה בלבנון, מה שחשוב זה איך הוא נתמך. ראשית, כשהיו הפגנות והתקוממויות בסוריה והעם הסורי הפגין, לא היינו צריכים להיכנס. אבל המשטר הסורי לא התייחס יפה לאנשיו, הם התייחסו אליהם בחומרה רבה והרגו את האנשים, ושמעתי שגם ההנהגה הזהירה את בשאר אל-אסד שהשיטה הזו לא נכונה. לא היינו צריכים להיכנס אז כי זו הייתה התקוממות עממית והזרם הבא שעלה לשלטון אולי לא היה רע לעם הסורי. אבל עכשיו אנחנו צריכים לתמוך בחיזבאללה, ואם זו הסיבה להישארות הסנקציות, אין לנו ברירה. בתנאי שנפעל בחוכמה, הצעד הראשון הוא שיפור היחסים עם העולם האסלאמי ועם מדינות ערב, שלמרבה המזל אנחנו פותרים".

לגבי סעודיה ותימן אמר חבר הפרלמנט לשעבר: "תמכנו בעם המדוכא של תימן, ועכשיו תימן וסעודיה מנהלות משא ומתן. הדרישה שלנו היא שממשלה עממית וקואליציונית תעלה לשלטון בתימן, לא רק של החות'ים. למרבה המזל, ההתנגדות הגיבה וכעת המשא ומתן מגיע לסיומו".

הוא התייחס כמובן גם לציונים באומרו: "עלינו לקיים יחסים טובים עם כל מדינות האסלאם, כמו מצרים, ירדן, איחוד האמירויות וסעודיה, כדי שלא ייפלו לידי הציונים. מדינות אלו פנו כעת לציונים בגלל הפחד שלהן מאיראן. כעת, לאחר שארצות הברית התרחקה מהאזור, הפחדים שלהם גדלו".

הסכם הגרעין האיראני עימות איראן ישראל חבר פרלמנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד