י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

קורקט ביטוח ופיננסים: הכירו את מסלולי ההשקעה והחיסכון הכשרים

חברות רבות מציעות אפיקי חיסכון כשרים כגון קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות נאמנות ועוד. גיא שנצר מ"קורקט ביטוח ופיננסים" מסביר כיצד פועלים מסלולי ההשקעה הכשרים ועונה על השאלה: האם זה בכלל משתלם?

קורקט ביטוח ופיננסים: הכירו את מסלולי ההשקעה והחיסכון הכשרים
מנכ"ל קורקט צילום: יח"צ

הידעתם שכמעט בכל בית השקעות ניתן למצוא פתרונות השקעה וחסכונות כשרים? כפי שמספר לנו גיא שנצר, מנכ"ל ומייסד של " קורקט ביטוח ופיננסים", מדובר בחיסכון שלא מניב פחות תשואה ממסלולי השקעה רגילים, למרות הסטיגמות שדבקו בו.

למעשה, אפיקי ההשקעה הכשרים מגלגלים כיום כ-10 מיליארד ש"ח. כ-80% מהחברות הציבוריות בארץ מוגדרות כשרות. כיום ניתן למצוא כמעט בכל בית השקעות/חברת ביטוח אפשרות להרשמה למסלול השקעות כשר, המאפשר תכנית השקעה שעומדת בדרישות ההלכה. האפיקים הכשרים הזמינים כיום הם קרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות, קופות הגמל, קרנות נאמנות ותוכנית חיסכון לכל ילד.

מי מפקח על מסלולי השקעה כשרים?

"חברה כשרה היא חברה שלא עובדת בשבת והיא בעלת היתר לניהול חיסכון", אומר גיא שנצר. "אבל זה לא מספיק. צריך למצוא גם פתרון להלוואה בריבית, אשר אסורה על פי ההלכה. הפתרון ההלכתי המקובל הוא ביצוע עסקה בה ההלוואות או האג"ח שהחברה מציעה מוגדרים כשותפות בעסקי החברה, והריבית מוגדרת כחלק ברווחים. כמו כן, חשוב לדעת כי השקעה באגרות חוב ממשלתיות היא לא בעייתית מבחינה הלכתית".

כמובן, מסלולי ההשקעה הכשרים מפוקחים על ידי גופים רבניים שונים, שמטרתם לוודא את הכשרות של החברות. כיום יש מספר גופים כאלו, הוותיק מביניהם נקרא "כלכלה כהלכה" והוא מיוצג על ידי הרב אריה דביר מירושלים. הגוף השני המוכר נקרא  "ועד הרבנים תשואה כהלכה", המורכב מזרמים שונים בהובלת חסידי גור. גוף מוכר נוסף המפקח על מסלולי ההשקעה הכשרים הוא מכון כת"ר, המזוהה עם הציונות הדתית. המסלולים המחמירים יותר נמצאים בפיקוח הבד"צ וגלאט הון.

מה ההבדלים בין הגופים השונים המפקחים על מסלולי ההשקעות הכשרים?

גיא שנצר: "בניגוד לתחום המזון, ההבדלים בתחום הפיקוח על השקעות כשרות הם עצומים. לכל אחד מהם יש מדיניות שונה. בפיקוח בד"צ, לדוגמה, לא מחזיקים במניות בכלל. בכת"ר, "ועד הרבנים" ו"כלכלה כהלכה" צריכים לקבל היתר מהגוף המפקח לאחזקה במניות".

מסלולי השקעה כשרים - האם זה משתלם?

"הרבה פעמים שואלים אותי אם מסלולי השקעה כשרים הם משתלמים", מספר לנו גיא שנצר. "נכון שקרנות פנסיה במסלול הכשר הן סולידיות מאוד ולא חשופות כמעט למניות, ולכן התשואה יחסית נמוכה. עם זאת, קיימות חברות בהן אפיקי ההשקעה הכשרים מובילים לתשואות של מאות אחוזים. ההמלצה שלי למשקיעים במסלולים הכשרים - להשקיע בקרנות השתלמות, קופות גמל ובתוכניות חיסכון לכל ילד".

גיא שנצר הוא גם מנהל קרנות גידור, והוא תורם לנו מעט ידע מנסיונו בתחום. "לא הייתי ממליץ להצטרף לקרנות הנאמנות הכשרות. הן הרבה פחות אטרקטיביות. ככל שמשקיעים בחברה גלובלית וגדולה יותר, כך הסיכוי שהיא תיחשב כשרה נמוך יותר. הרי לא ניתן לצפות מחברה שעובדת בכל העולם, כמו אלביט או טבע, לא לעבוד בשבת".

"בנוסף לכך, יש האומרים שהיחס של חברות ההשקעה המציעות שירותים כשרים ללקוחות שלה היא כמו לקהל שבוי, כלומר שאין צורך להראות להם שעושים מאמץ על מנת להגיע לתשואות גבוהות. אני יכול להבטיח לכם שזה לא המקרה ב קורקט ביטוח ופיננסים . חשוב ללכת על חברת בוטיק, קטנה בעלת יחס אישי".

בשורה התחתונה, אין שוני מובהק בסיכום התוצאות בפועל של השקעות כשרות. אמנם תמהיל ההשקעות יכול להיות סולידי יותר והרבה פעמים לא יכלול מניות ויתמקד באגרות אג"ח ממשלתיות. אבל בחינת הביצועים בפועל מראה כי קרנות כשרות הניבו תשואה מעל הממוצע.

איזו עצה היית נותן למשקיעים במסלולים הכשרים?

גיא שנצר: "כמו תמיד, הייתי בודק את ההתאמה בין הצרכים וטווח ההשקעה שלי לתמהיל ההשקעה הקיים במסגרת המסלול הכשר הרלוונטי. כמו כן, הייתי משווה בין מספר בתי השקעות המנהלות אפיקי השקעה כשרים".

גיא שנצר: "חשוב שתעשו את המחקר שלכם בנוגע לחברות הפועלות ע"פ ההלכה, שגם מניבות תשואה יפה".

העתיד נראה מבטיח - וכשר

תחום ההשקעות הכשרות גדל בצורה משמעותית בשנים האחרונות. מדובר כאן לא רק בהשקעות העומדות בקריטריונים של ההלכה היהודית, אלא גם בהשקעות בעלות פוטנציאל גבוה. חשוב שתעשו את המחקר שלכם בנוגע לחברות הפועלות על פי ההלכה, שגם מניבות תשואה יפה. "אנחנו צופים שתחום ההשקעות הכשרות ילך ויגדל עוד בשנים הבאות", אומר גיא שנצר.

ב"קורקט ביטוח ופיננסים" קיים מגוון ייחודי של מוצרי חיסכון והשקעה כשרים. כמו כן, קורקט מספקת שירותי ביטוח מיוחדים המותאמים לאוכלוסיה הדתית, כגון ביטוח דירה שמכסה תשמישי קדושה יקרים, פאות, תפילין שעוברים מדור לדור, שטריימל, מזוזות, כתבי קודש ועוד.

 

ביטוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד