כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הזוועות שנמנעו

אוסאמה בן לאדן תכנן לשחזר את פיגועי התאומים

אוסאמה בן לאדן היה להוט מאוד לשחזר את התקפות ה-11 בספטמבר נגד ארה"ב - וזמם לפוצץ מכליות נפט, להוריד רכבות מהפסים ולהשתמש במטוסים פרטיים כנשק, כך על פי שלל מסמכים שנתפסו בביתו

אוסאמה בן לאדן תכנן לשחזר את פיגועי התאומים
בן-לאדן צילום: ארכיון

מנהיג אל קאעידה אוסאמה בן לאדן שחוסל על ידי ארצות הברית, אחרי שהביא לנפילתם של מגדלי התאומים במנהטן עם מטוסים מלאים בנוסעים ב-2001 וגרם למותם של שלושת אלפים אנשים, תכנן מזימות נוספות.

המזימות פורטו ביותר מ-500,000 מכתבים שנתפסו על ידי החיילים שחיסלו את מנהיג אל-קאעידה ב-2011, כך לדברי נלי לאהוד, חוקרת איסלאם שחוקרת שנים את הממצאים. במכתבים נאמר כי הארכי מחבל היה "להוט מאוד לשחזר את פיגועי 11 בספטמבר בארצות הברית", כך היא אמרה בתוכנית "60 דקות" של רשת CBS.

הם תפסו מחשבים, קלטות, ספרים, כונני מחשב, כוננים קשיחים ומחברות, הם נשאו אותם החוצה בשקים. החוקרת נשאלה. "כמה חשובה הייתה ההחלטה הזו ברגע האחרון של החיילים לקחת את המסמכים האלה?".

נלי לאחוד: "הפחד הגדול ביותר של בן לאדן היה חשיפת סודות אל קאעידה. ולכן העובדה שהחיילים החליטו לקחת את המכתבים הללו הביאו לסודות אל-קאעידה להיחשף. מכתבים היו הדרך היחידה שבה אוסאמה בן לאדן תקשר עם מקורבי אל-קאעידה במשך כמעט עשור, משום שהוא ניסה להתחמק ממעקב.

לבן לאדן הייתה טלוויזיה במתחם שלו, אבל לא הייתה לו גישה לאינטרנט או לטלפון, אז הכל נכתב בכתב יד או במחשב, והוצפן בכוננים שניתנו לשליחים למשלוח.

נלי לאחוד: "אל קאעידה לא צפו שארצות הברית תצא למלחמה, הם חשבו שיהיו תקיפות אוויריות מוגבלות, אבל הם לא חשבו שיהיה מעבר לזה". אבל בזמן שהמלחמה נמשכה באפגניסטן, אוסמה בן לאדן הופתע מאיך שהאמריקאים הגיבו ל-11 בספטמבר. נלי לאחוד: "הוא חשב שהעם האמריקני ייצא לרחובות, ישחזר את ההפגנות נגד מלחמת וייטנאם והם יפעילו לחץ על הממשל לסגת".

על פי המכתבים: בנובמבר 2002, פקידי מודיעין אמריקאים הזהירו כי אל קאעידה עשוי לתכנן "התקפות מרהיבות" שעלולות לגרום ל"אבידות המונים". אבל לאחוד אומרת שמהמכתבים עולה שאל קאעידה היה חלש. מנהיגים בכירים נהרגו או נאלצו להסתתר וארגון הטרור היה ללא מנהיג בפועל.

לדבריה, אוסאמה בן לאדן לא יצר קשר עם מקורביו באל-קאעידה במשך שלוש שנים כי הוא היה במנוסה. עדיין לא ידוע היכן בדיוק הוא הסתתר. אבל ב-2004, הוא חוזר לקשר עם אל-קאעידה במכתב ומציע לחברים ששרדו את התוכנית החדשה שלו לתקוף את אמריקה.

נלי לאחוד: "הוא להוט מאוד לשחזר את התקפות ה-11 בספטמבר בארצות הברית. הוא היה מודע לכך שעכשיו האבטחה קפדנית מאוד בשדות התעופה". היא הקריאה חלק ממכתב מצמרר מאוסמה בן לאדן לראש יחידת הטרור הבינלאומית של אל-קאעידה.

בן לאדן כותב שבמקום לחטוף מטוס, על הפעילים לשכור אחד למתקפה הבאה שלהם על ארה"ב ומוסיף אם זה קשה מדי, עליהם לכוון לרכבות בארה"ב. ואז, בן לאדן מסביר בדיוק איך לעשות את זה.

נלי לאחוד: "הוא רצה להסיר מספר מטרים של מסילת פלדה כדי שבדרך זו, הרכבת תוכל לרדת מהפסים" ונתן לפעילים הוראות כיצד לגרום לכך. היא גם תכנו לפוצץ סירות נפץ ונתן הוראות כיצד לעשות זאת. אך בחסדי שמים הוא לא הספיק להוציא את תוכניתו לפועל.

אוסמה בן לאדן אל קעידא אסון התאומים הפיגוע בבנייני התאומים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד