י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

תקדים: בוטל הסכם גירושין מלפני 10 שנים

הסכם גירושין שנחתם ב-2003, ועורער לפני 7 שנים בוטל על ידי בית הדין הרבני הגדול בירושלים, בצעד חסר-תקדים • הטוען הרבני אהרון מזרחי: "זה היה הסכם גירושין מפלה"

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה צילום: תמונת ארכיון

הסכם גירושין שנחתם בשנת 2003, ועורער לפני 7 שנים, באמצעות עורכת הדין שרית יפה והטוען הרבני אהרון מזרחי, בוטל בצעד חסר-תקדים.

ב-10.11.2003 נחתם בפני בית דין הסכם גירושין בין בעל לאשה, הקובע כי האשה מנושלת מכל נכסיה ו"בתמורה" יגדל האב את הילדים.

ההסכם נחתם לאחר שמספר חודשים לפני עריכת ההסכם תבעה האשה תביעות שונות (מזונות, רכוש, משמורת) בבית המשפט ומשכה את כולן, לטענתה, בתקווה שכך יושג שלום בית.

ערעור שהגישה האשה לאחר חמש שנים, בו טענה כי ההסכם נכפה עליה, ובשום מצב לא הייתה מוותרת על הילדים, הביא לפתיחת התיק מחדש ולאחר חמש שנות דיונים פסק בית הדין הרבני הגדול בירושלים, בצעד חסר תקדים, כי הבעל הוא אדם דומיננטי וערמומי שבדרכים לא קונוונציונאליות הכריח את האשה לוותר על זכויותיה ובשל הנסיבות החריגות של ניצול והשפלה, בהן הושג ההסכם יש לבטל את ההסכם המקורי ולתת לאשה את חלקה בנכסים.

מהחלטת בית הדין עולה, כי למרות שלא נקבע בוודאות שהאישה לא הבינה את פשר ההסכם, ניכר כי ההסכם אינו הסכם הוגן בעליל.

וכך נכתב: "אין ספק שמדובר בהסכם עושק, האשה נושלה מכל רכושה, ובין היתר מרכוש שקיבלה ממשפחתה, נותרה כמעט ללא זכויות סוציאליות וזאת 'תמורת' הויתור על גידול הילדים. דבר שהוא בניגוד לכל הגיון, ובניגוד למקובל וידוע בבתי הדין שהורים, ובפרט האם, נלחמים על הזכות להחזיק בילדים.

"הדברים מקבלים משנה תוקף לאור העובדה שאשה אף פנתה לערכאה האזרחית בתביעה לקבלת משמורת על הילדים, ועל בסיס זה בקשה לנהל עם הבעל מו"מ לכינון הסכם שלום בית ולחלופין לגירושין, ומספר חודשים אחר כך, לפתע פתאום הפכה את עורה ובקשה לוותר על הילדים, ואף התעקשה על כך שלא תהיה משמורת משותפת".

עוד נאמר: "למעשה האשה בזמן הערעור על ההסכם עדיין הייתה רשומה כבעלים על הדירה וממילא מוחזקת בה. הבעל תוך כדי הדיון בבית הדין עשה העברת בעלות על הנכס ורשם אותה על שמו. מכיוון שהרישום נעשה תוך כדי ערעור של האשה, קשה לומר שהשינוי הזה יחשב כמוחזק, מאחר והוא נעשה כמחטף תוך כדי ערעור. יש לציין שעצם העברת הבעלות על ידי הבעל תוך כדי ערעור מוכיחה את ערמימותו של הבעל, וחולשתה של האשה שלא הוציאה צו האוסר שינוי במצב הנכס תוך כדי דיון".

הטוען הרבני, אהרון מזרחי, שטיפל בתיק יחד עם עורכת הדין שרית יפה: "בצעד חסר תקדים, בית הדין הרבני הגדול ביטל הסכם גירושין שאושר בבית הדין האזורי, לפני 10 שנים, בגין היותו הסכם גירושין מפלה. בית הדין אמון על הצדק ולכן למרות שעברו 10 שנים והצדדים התגרשו ולמעשה פסק דין זה חלוט ונסגר מלפני שנים רבות, כשפנתה אליי להתייעצות עורכת הדין שרית יפה, החלטתי כי ראוי להביא הסכם זה לדיון מחודש בבית הדין במטרה להביא לביטולו ולהוציא את הצדק לאור".
גירושין בית הדין הגדול הסכם פסק דין משמורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד