כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
שיא כל הזמנים

מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב הגיע לשיא

תקריות אנטישמיות בארה"ב הגיעו לשיא של כל הזמנים ב-2021. תקריות אנטישמיות דווחו בכל 50 המדינות והן נסקו לשיא במהלך העימות בין ישראל וחמאס במאי 2021. גידול של 61 אחוזים במתקפות כלפי בתי כנסת ומרכזים קהילתיים

סיורי שמירה בפלטבוש: אילוסטרציה
סיורי שמירה בפלטבוש: אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב הגיע לשיא של כל הזמנים בשנת 2021 ועמד על סך של 2,717 תקריות תקיפה, הטרדה והשחתת רכוש שדווחו לליגה נגד השמצה (ADL). מדובר במספר התקריות הגבוה ביותר שתועד מאז החלה הליגה נגד השמצה במעקב אחר מספר התקריות האנטישמיות ב-1979 – ממוצע של יותר משבע תקריות ביום וגידול של 34 אחוזים לעומת השנה הקודמת.

הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות שפורסם היום, מצא כי מספר התקריות נסק לשיא כמעט בכל קטגוריה: במתקפות נגד מוסדות יהודיים, לרבות מרכזים קהילתיים (JCC) ובתי כנסת חל גידול של 61 אחוזים, בתקריות בבתי ספר ציבוריים נרשם גידול של 106 אחוזים ובתקריות בקמפוסים נרשם גידול של 21 אחוזים.

במקרי התקיפה, המהווים את הקטגוריה החמורה ביותר (בהיותה מערבת אלימות גופנית ישירה שקדם לה "טריגר" אנטישמי) נרשם גידול של 167 אחוזים; סך של 88 תקריות מסוג זה דווח ב-2021, לעומת 33 תקריות ב-2020. בתקריות מסוג הטרדה והשחתת רכוש על רקע אנטישמי נרשם גידול של 43 אחוזים ו-14 אחוזים בהתאמה.

נסיקה משמעותית במספר התקריות האנטישמיות נרשמה במהלך העימות בין ישראל וחמאס במאי 2021, שבמהלכו נרשם גידול של 148 אחוזים במספר התקריות בהשוואה למאי 2020, על רקע המתיחות הגבוהה ומאות ההפגנות האנטי ישראליות שנערכו בעשרות ערים בארה"ב. יהודים הוכו באלימות ברחובות, מניו יורק ועד לוס אנג'לס וסך של 387 תקריות דווח לאורך החודש, כאשר 297 מתוכן אירעו לאחר ה-10 למאי, שאז החל באופן רשמי מבצע "שומר החומות".

"אנו מורגלים מאז ומתמיד לגידול בפעילות האנטישמית במהלך תקופות של עימות מוגבר בין ישראל לארגוני הטרור, אך האלימות שהיינו עדים לה בארה"ב בעימות האחרון הייתה איומה," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "יהודים הותקפו ברחובות ללא סיבה נראית לעין, למעט עובדת היותם יהודים ונראה היה שהנחת העבודה המקובלת היא שאם אתה יהודי - אתה אשם במה שמתרחש בצד השני של העולם".

העימות במאי היווה רק אחד ממספר שיאים שנרשמו במהלך השנה וככלל, יחס שלילי לישראל לא היה הגורם בחלק הארי של התקריות. למעשה, שיא של תקריות אנטישמיות נרשם גם בחודשים נובמבר ודצמבר, ללא כל גורם רקע הקשור במצב בישראל. כמעט 18 אחוזים מן התקריות בשנה שעברה (לפחות 484), ניתן לייחס למעשים של קיצונים אמריקאים.

"כאשר אנו עוסקים בתקריות אנטישמיות בארה"ב, קשה להצביע על אידיאולוגיה אחת או מערכת אמונות שעומדת מאחוריהן ובמקרים רבים איננו יודעים מהו המניע," אמר גרינבלט. "יחד עם זאת, ידוע לנו שיהודים חווים תקריות אנטישמיות בשיעור שלא נראה כמוהו לפחות 40 שנה, דבר המעורר דאגה עמוקה ומצביע על הקרעים החברתיים בתמונה הרחבה יותר".

תקריות אנטישמיות דווחו בכל 50 המדינות ובמחוז קולומביה. המדינות שבהן נרשם מספר התקריות הגבוה ביותר היו ניו יורק (416), ניו ג'רזי (370), קליפורניה (367), פלורידה (190), מישיגן (112) וטקסס (112). בחישוב מאוחד, מדינות אלו עמדו מאחורי 58 אחוזים מסך התקריות.

בשנת 2021 נרשמו 525 תקריות מדווחות במוסדות יהודיים דוגמת בתי כנסת, מרכזים קהילתיים ובתי ספר, נתון המהווה גידול של 61 אחוזים לעומת 327 תקריות בשנת 2020. מתוך הסך הכללי, 413 תקריות היו מסוג הטרדה, 101 מסוג השחתת רכוש ו-11 היו אירועי תקיפה. כרבע ממקרי ההטרדה (111) היו על רקע אנטי ישראלי או אנטי ציוני.

בדו"ח תועדו 484 תקריות אנטישמיות המיוחסות לקבוצות קיצוניות מוכרות או ליחידים הפועלים בהשראת אידיאולוגיה קיצונית. מדובר ב-18 אחוזים מסך התקריות הכולל. קבוצות בעלות אידיאולוגיה של עליונות לבנה או קיצונים אחרים היו אחראים ל-422 תקריות של הפצת תעמולה אנטישמית, גידול של 52 אחוזים לעומת השנה הקודמת.

סך של 345 תקריות אנטישמיות בשנת 2021 כלל התייחסויות למדינת ישראל ולציונות, בהשוואה ל-178 בשנת 2020. מתוכן, 68 היו בגדר מאמצי תעמולה של עליונות לבנה, המתאפיינת בעידוד וליבוי אמונות אנטי-ישראליות ואנטישמיות.

ב-10 למאי 2021 פרץ אירוע לחימה בין ישראל וחמאס שהתאפיין במתיחות מוגברת ואלימות בערים מעורבות בישראל. ככל שנמשך המשבר, תועד גל של תקריות אנטישמיות שכוונו לקהילות יהודיות וליחידים בארה"ב ובעולם.

בין ה-10 למאי ובין סוף אותו החודש, הליגה נגד השמצה מצאה כי חל גידול של 141 אחוזים בתקריות, לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020. בכל רחבי ארה"ב אירעו בחודש זה 211 תקריות של הטרדה, 71 תקריות של השחתת רכוש ו-15 תקיפות, כאשר כ-40 אחוזים מסך התקריות הכולל כלל התייחסות מפורשת למדינת ישראל או לציונות.

המניע ללפחות שמינית מן התקיפות האנטישמיות היה אנטי ישראלי או אנטי ציוני. לשם המחשה, ב-18 למאי, לקוחות קבועים במסעדה בלוס אנג'לס הותקפו ע"י מספר אנשים שהגיעו למקום ברכב, נשאו דגלי פלסטין וקראו "תתביישו לכם" אחרי שהלקוחות אישרו שהם יהודים. תומכי פלסטין הללו דחפו את אחד הלקוחות ארצה ובעטו בו. מיד לאחר מכן פרצה קטטה ועל פי דיווחי החדשות התוקפים לא חסכו בקללות אנטישמיות. ב-20 למאי, במנהטן, יהודי חובש כיפה הותקף ע"י קבוצת אנשים שקראו לעברו קריאות וקללות אנטישמיות ואנטי-ישראליות בעוד הם מכים אותו, בועטים בו ומרססים עליו גז פלפל.

 

הליגה נגד השמצה אנטישמיות ארצות הברית הפגנה אנטי ישראלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד