י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

שאלה שנשאלה בבני ברק: להשיב מכשיר אייפון לבעליו או לא?

המלחמה נגד הסמארטפונים • אברך בני-ברקי מצא מכשיר אייפון והתלבט אם להשיבו לבעליו, ולקיים מצוות השבת אבידה • הוא פנה עם השאלה החמורה לגר"נ קרליץ שפסק: "תבדוק אם בעל המכשיר זקוק למכשיר לצורך פרנסתו או לא - רק אם מדובר במכשיר לצורכי עבודה מותר להשיבו לבעליו"

צלם:אהרן שטיינגולד
צלם:אהרן שטיינגולד



לפני ימים אחדים, מצא אברך תושב בני ברק ברחוב מכשיר סמארטפון. המוצא הישר התלבט אם מותר לו להשיב את המכשיר הטרף לבעליו.

הוא פנה אל הגר"נ קרליץ ושאל אותו מה לעשות. הגר"נ הורה לו לברר, לאיזה צורך מחזיק בעל המכשיר את הסמארטפון. "במידה והלה זקוק לו לצרכי פרנסתו, עליך להשיב את האבידה", הבהיר הגר"נ.

מקורביו של הגר"נ מבהירים, כי אין הוראה גורפת, בנושא השבת אבדה של מכשירים לא כשרים, מצד הגר"נ: "בכל מקרה יש לדון לגופו ואי אפשר להקיש ממקרה אחד למשנהו. לכן, מי שיגיד שהגר"נ מורה באופן ברור שאין צורך להחזיר מכשיר כזה, כפי שהיו שפורסמו בשמו, באורח כוללני, מטעה את הציבור".

מכשירים חכמים הינם מקור לחיכוכים בבני ברק. זה לא מכבר פורסם על מוכרת באחת החנויות הבני ברקיות שהחרימה מכשיר מידי אחת הלקוחות בתואנה שהרבנים אוסרים על החזקת מכשיר מעין זה.

הסיפור עורר סערה והמוכרת סולקה מהחנות.

שעון לגבר מותר?

מקורבי הגר"נ, טוענים שיש הנוטים לקחת פסיקה פרטנית שניתנה במקרה ספציפי ולהפכו להוראה קולקטיבית.

זה לא מכבר, פורסם בשמו של הגר"ח קנייבסקי, שאסור ללבוש שעון יד משום 'לא ילבש גבר שמלת אשה' הכולל גם ענידת תכשיטים. על פי הפרסום, הגאון רבי מאיר גריינמן זצ"ל ציטט את האיסור בשמו של ה'חזון איש' זצ"ל, שמפיו שמע את האיסור. כאשר הובאה העדות בפני הגר"ח, הורה גם הוא לאסור ענידת שעוני יד.

"הגר"נ קרליץ, נשאל על כך ושלל את הדבר לחלוטין. הוא הסתייג והוסיף, כי אפשר שהחזון איש נשאל אודות שעון יד מסויים שדומה לתכשיט יותר מאשר לשעון. אך ברי, כי כאשר מדובר בשעון יד שגרתי, לא אסר זאת החזון איש, אמר הגר"נ.

"כאשר הגר"נ התבקש להבהיר, הכיצד זה שהגר"ח כן נוטה לקבל את הגרסה האומרת שכל שעון אסור, השיב, 'לכו תשאלו אותו. אפשר והשואל לא הבין היטב את הגר"ח.

"לפיכך", מסיקים מקורבי הגר"נ, "אין ללמוד ממקרה אחד לשני. פעמים רבות, גדולי ישראל משיבים באופן ספציפי למקרה מסויים ויש מי שממהר לצאת בהכרזה קולנית, כאילו ומדובר בפסיקה חד משמעית לכל מאורע ושאלה, ולא היא!".
סמארטפון קרליץ השבת אבידה מכשיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד