כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
איום קיומי על ישראל

תא"ל סער מזהיר: "פצצה גרעינית בידי איראן - עניין של שבועות"

איום הגרעין: "גם אם יהיה הסכם, האיראנים יוכלו לצבור את החומר לפצצה ברגע שיפוג" כך טוען תא"ל עמית סער בראיון שהתפרסם היום | לדבריו, ייצור פצצה גרעינית - עניין של זמן קצר בלבד, וישראל לא צריכה להגביל את עצמה מלפגוע בה |בתוך כך, נמשך הקיפאון בשיחות המו"מ 

תא"ל סער מזהיר: "פצצה גרעינית בידי איראן - עניין של שבועות"
אטום, אילוסטרציה צילום: Pixabay

"איראן רחוקה שבועות מצבירת אורניום לפצצה": האיראנים ממשיכים להעשיר אורניום בשלוש רמות - 4%, 20% ו־60% - המעבר להעשרה צבאית ברמה של 90%, שנדרשת לפצצה גרעינית הוא עניין של זמן קצר, כך לפי ראש חטיבת המחקר באמ"ן תא"ל עמית סער בדבריו בראיון ל"ישראל היום."

"אין להם בעיה טכנולוגית. זה רק עניין של החלטה. הם השתלטו לגמרי על טכנולוגיית הצנטריפוגות המתקדמות. הם יודעים לייצר ולהפעיל אותן, וגם אם נגיע עכשיו להסכם כמו בפעם הקודמת - יידרש להם זמן קצר מרגע שהוא יסתיים ועד שהם יצברו מחדש מספיק חומר לפצצה" אומר סער.

סער מזהיר מהתפוצה הנרחבת של כטב"מים וטילי שיוט לשלל גורמים באזור, באדיבות איראן: "בעבר, היכולת לקחת 50 ק"ג חומר נפץ, להעביר אותם 1,500 ק"מ ולפגוע בנקודה מדויקת - היתה שמורה רק למעצמות. היום זה נמצא בידי קבוצות בתימן או בעיראק. הן עושות התקפות כאלה על בסיס שבועי. אנחנו עוקבים אחרי זה ומתכוננים לזה מודיעינית ומבצעית".

לשאלה האם הוא חושב שישראל צריכה לתקוף יותר את איראן בשטחה ענה: "איראן מורתעת מישראל, ואנחנו לא צריכים להגביל את עצמנו איפה אנחנו פוגעים בה. זה כואב להם בכל מקום שאנחנו פוגעים בהם, ואם תשאל אותם - הם במאזן גרוע מאוד מולנו ואני לא מדבר על תקיפות במב"מ (המערכה בין המלחמות)".

"אבל חשוב לציין" אומר סער כי "אסור לנו גם לשכוח שאיראן היא מדינה ענקית, והיא רחוקה, ולפעול שם זה לא כמו לפעול פה, במעגל הראשון. זה דורש יכולות אחרות, והצדדים מבינים שפעולות גלויות אחד מול השני יביאו אותנו מהר מאוד להסלמה".

עוד טוען סער כי החתימה על הסכם גרעין חדש נדחית ממניעים פוליטיים: "רוב הסוגיות פתורות. מה שבעיקר מפריע להסכמה הוא הסנקציות, סוגיה שלא היתה במרכז בהתחלה, ושההיבט שלה הוא בעיקר סמלי. יש לחץ על כל צד לוותר. אני חושב שבסוף זה ייפתר".

בתוך כך, שיחות המשא ומתן בווינה עדיין תקועות. זאת, לאחר שלפני כשבועיים איראן דחתה הצעה של ארה"ב להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור ולכלול בה את כוח קודס, שמהווה חלק ממנו ואחראי על הפעילות הצבאית וזרוע הטרור האיראנית באזור, כולל מערך הטילים והחימוש הגרעיני. כך מסר דיפלומט איראני.

באיראן טוענים עוד כי ארה"ב הציבה תנאים חדשים, שלא יאפשרו לה לחזור וליהנות ממלוא ההטבות הכלכליות של ההסכם. לדברי מפקד זרוע היבשה של משמרות המהפכה מוחמד פקפור "גם אם כל המנהיגים האמריקאים ייהרגו - זה עדיין לא יהיה מספיק כדי לנקום את מותו של סולימאני". כזכור, קאסם סולימאני שימש כמפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים עד לחיסולו בידי ארה"ב בינואר 2020.

 

גרעין איראני הסכם גרעין איום קיומי ישראל אורניום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד