י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בחסות איראן והאירועים בישראל

"המאבק נכשל": שיאי האנטישמיות נשברו בשנה האחרונה

דו"ח שמפרסם המרכז לחקר יהדות אירופה מצביע על מגמות עלייה משמעותיות בגילויי אנטישמיות מסוגים שונים במדינות רבות בעולם, עלייה של 74% בצרפת, 35% באוסטרליה, 34% בבריטניה, 28% בגרמניה ו-21% בארה"ב | עורכי הדו"ח מזהירים: "המאבק נכשל, זיכרון השואה מחולל" 

"המאבק נכשל": שיאי האנטישמיות נשברו בשנה האחרונה
צלב קרס וגרפיטי צילום: lacnews24

הדו"ח השנתי על מצב האנטישמיות בעולם, שמפרסם היום (רביעי) המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו, באוניברסיטת תל אביב. ערב יום השואה מעלה ממצאים מדאיגים על מספר שיאים בתקריות אנטישמיות ברחבי העולם, בשנת 2021 – גם בהשוואה לשנת 2019, עוד טרם פרוץ מגפת הקורונה. עורכי הדוח מצביעים על גידול דרמטי במספר התקריות האנטישמיות בשורת מדינות בהן ארצות הברית, קנדה, בריטניה, גרמניה ואוסטרליה.

על פי הדוח, הגידול קשור, כאמור, בהתחזקות של תנועות ימין קיצוני ושמאל קיצוני שניפחן גדל בחסות הרשתות החברתיות להפצת שקרים והסתה. בנוסף, תיאוריות קונספירציה פורחות בעקבות משבר הקורונה ומבצע "שומר החומות" בעזה "תרם" גם כן לאווירה האנטישמית. בהקשר זה אוזכרה "הרשת האפלה", המהווה במה לקיצונים מכל הסוגים ומאפשרת הפצת תכנים אנטישמיים ללא הגבלה וללא פיקוח. הדוח מציין כי איראן משקיעה מאמצים וכספים רבים בהפצת מסרים אנטישמיים ואנטי-ישראליים באינטרנט, בעיקר באמריקה הלטינית ובארה"ב.

ראש "המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו", פרופ' אוריה שביט: "משהו לא עובד. בשנים האחרונות הושקעו ברחבי העולם משאבים עצומים במאבק באנטישמיות, אבל מספר התקריות האנטישמיות נמצא במגמת נסיקה. הדבר הקל הוא לומר שצריך יותר חוקים ויותר תקציבים. אבל מה שנדרש באמת הוא בדיקה אמיצה ומקיפה של היעילות של אסטרטגיות הפעולה הקיימות".

עוד הוסיף, כי "פשעי המלחמה הרוסיים, שנעשים תוך חילול ציני של זיכרון השואה, מלמדים אותנו שחלק ממי שהצהירו על מחויבות למאבק לא התכוונו לכך ברצינות ולא הפנימו את לקחי מלחמת העולם השנייה. העולם היהודי חייב להתעשת ולהבין שמאבק באנטישמיות ומאבק למען הסדר הדמוקרטי-ליברלי הם אותו מאבק".

פרופ' דינה פורת, מייסדת המרכז, הוסיפה כי "בתקופת הקורונה והסגרים, שבהם אנשים ישבו ספונים בבתיהם מול המחשבים, גדלה החשיפה לתיאוריות קונספירציה המשגשגות באינטרנט, ובכלל זה להאשמה לפיה הנגיף נוצר והופץ על ידי יהודים וישראל כשהסגרים הוסרו". לדבריה, "חלק ממי שהורעלו במשך תקופה ארוכה מתיאוריות אלה יצאו החוצה תוקפניים ומרירים יותר – כשהם ממשיכים להיות מושפעים מהשקרים שהפנימו".

הדוח על מצב האנטישמיות בעולם בשנת 2021 מצביע על מגמות של גידול משמעותי בגילויי אנטישמיות מסוגים שונים ובמדינות רבות בעולם -עיקרי הדו"ח:

צרפת: השירות להגנת הקהילות היהודיות, בשיתוף עם משרד הפנים, דיווח בשנת 2021 על 589 אירועים אנטישמיים, גידול של 74% לעומת שנת 2020, אבל ירידה של 15% לעומת 2019.

קנדה: בחודש מאי 2021 רשם ארגון בני ברית שיא של 40 שנה (מאז החל התיעוד ב-1982) באלימות פיזית על רקע אנטישמי בחודש אחד – 61 תקיפות. בסך הכול נרשמו באותו חודש 266 תקריות, גידול של 54% לעומת התקופה המקבילה ב-2020.

ארה"ב: משטרת העיר ניו יורק דיווחה בשנת 2021 על 214 אירועים של פשעי שנאה כלפי יהודים לעומת 126 אירועים בשנת 2020. משטרת לוס אנג'לס דיווחה בשנת 2021 על 79 פשעי שנה כלפי יהודים, לעומת 40 בלבד בשנת 2020. במהלך אירועי מאי 2021 ומבצע 'שומר החומות' דווחו ברחבי ארה"ב 251 אירועים אנטישמיים בתוך כשלושה שבועות בלבד.

על פי הסקר השנתי של הוועד היהודי-אמריקאי (AJC), 2.6% מיהודי ארה"ב חוו תקיפות אנטישמיות פיסיות בחמש השנים האחרונות.

על פי נתוני הליגה נגד השמצה, נרשם גידול של 27% לעומת 2020 ו-113% לעומת 2019 במספר התקריות של הפצת תעמולה אנטישמית מצד ארגוני עליונות לבנה. הנתונים האלה מדאיגים במיוחד, שכן במספר התקריות של הפצת תעמולה של עליונות לבנה בכלל נרשמה דווקא ירידה.

הממלכה המאוחדת: בשנת 2021 דיווח ארגון השירות הקהילתי (CST) על 2,255 תקריות אנטישמיות, גידול של 34% לעומת 2020 ו-24% לעומת 2019. גידול חד של 78% לעומת 2020 נרשם במספר התקיפות הפיסיות נגד יהודים.

אוסטרליה: בשנת 2021 נרשמו ברחבי המדינה 447 אירועים אנטישמיים – גידול של 35% לעומת 2020 ו-21.5% לעומת 2019. במאי התרחש מספר האירועים הגדול ביותר לחודש אחד אי פעם - 88 אירועים אנטישמיים.

גרמניה: על פי נתונים של משטרת גרמניה תועדו ברחבי המדינה ב-2021 3,028 תקריות אנטישמיות, גידול של 28.8% לעומת 2020 ו-49% לעומת 2019.

הדוח מצביע על תופעה מטרידה שהתעצמה ב-2021: מתנגדי חיסונים גרמנים שמשווים את מצבם למצב היהודים בשואה. לטענת כותבי הדוח התוצאה היא טריוויאליזציה של השואה.

הגורמים לעלייה החדה באירועים אנטישמיים בעולם:

על פי הדוח, למבצע "שומר החומות" בעזה במאי 2021 ולמגפת הקורונה הייתה השפעה שלילית ישירה על מספר התקריות האנטישמיות בעולם.

מבצע "שומר החומות" בעזה, חודש מאי 2021: עורכי הדוח מציינים כי מבצע "שומר חומות" הוביל לתגובות אנטישמית כלפי יהודים בכל העולם. כלשונם, "זו מציאות בלתי נסבלת: כאשר ישראל מגינה על עצמה – יהודים מותקפים". ההתלהמות ברשתות החברתיות מילאה תפקיד מרכזי בגל הזה. התופעה מעוררת ספקות באשר ליעילות החקיקה וההסכמים שנחתמו עם מפעילים של רשתות חברתיות, שהתחייבו למנוע העלאת התבטאויות אנטישמיות בפלטפורמות השונות. הבעיה החמורה ביותר בזירה המקוונת היא הרשת האפלה, המהווה במה לקיצונים מכל הסוגים ומאפשרת הפצת תכנים אנטישמיים ללא הגבלה וללא פיקוח. הדוח מציין כי איראן משקיעה מאמצים וכספים רבים בהפצת מסרים אנטישמיים ואנטי-ישראליים באינטרנט, בעיקר באמריקה הלטינית ובארה"ב.

מגפת הקורונה: כבר עם פרוץ המגפה בשנת 2020 נפוצו בעולם תיאוריות קונספירציה שהאשימו את היהודים ואת ישראל בהפצת הנגיף. האשמות אלה נסמכו על עלילות דם אנטישמיות בנות מאות שנים. הסגרים, שבהם נאלצו תושבים במדינות רבות להישאר ספונים בבתיהם, הרחיבו והעצימו את ההתלהמות האנטישמית ברשתות החברתיות. בשנת 2021, עם ההקלה בסגרים, חזרה האנטישמיות לרחובות, וגברה האלימות הפיזית נגד יהודים. במקביל נמשכה הפעילות המוגברת ברשתות החברתיות, ואף הפכה למרכיב מהותי בעיצוב הזהות של חלק מהמשתתפים. בין מתנגדי החיסונים יש מי שמאשימים את היהודים בפיתוחם במטרה להתעשר. הצלחת החיסונים בכלל, וקמפיין ההתחסנות היעיל של ישראל בפרט, רק העצימו את הטענות הללו. מתנגדי החיסונים אף יצרו השוואות מסולפות בין הדרישה להתחסן לבין מצב היהודים בשואה, שהובילו לטריוויאליזציה של השואה. לדוגמא, מנכ"ל פייזר היהודי, אלברט בורלא, בנו של ניצול אושוויץ, הושווה ליוזף מנגלה, בטענה ששניהם ערכו 'ניסויים בבני אדם'.

יום השואה תקיפות אנטישמיות גל אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד