י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"הטלטלה הגדולה ביותר מאז שנות ה-70"

דז'ה וו לשנות ה-70: החשש העולמי בעקבות המלחמה באוקראינה

הבנק העולמי הזהיר כי המלחמה באוקראינה עלולה לגרום לסטגפלציה, היעדר צמיחה בשילוב עם יוקר מחיה גבוה, כמו בשנות ה-70. אינדרניט גיל, סגן נשיא הבנק העולמי: "בסך הכול מדובר בטלטלה הגדולה ביותר בשוק הסחורות שחווינו מאז שנות ה-70"

דז'ה וו לשנות ה-70: החשש העולמי בעקבות המלחמה באוקראינה
דולרים צילום: FREEPIK

הבנק העולמי פרסם אזהרה לפיה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה תוביל למחירי אנרגיה ומזון יקרים יותר בשלוש השנים הבאות. החשש הוא כי הכלכלה העולמית תיקלע שוב לתקופה של צמיחה חלשה ואינפלציה גבוהה שאפיינה את שנות ה-70.

על פי תחזית שוק הסחורות שפרסם הבנק, יש סיכון כי מחירי סחורות שיישארו גבוהים עד סוף 2024 יובילו לסטגפלציה - היעדר צמיחה בשילוב עם יוקר מחיה גבוה. בתחזית ציינו גם כי בשנתיים האחרונות העולם חווה את העלייה החדה ביותר במחירי האנרגיה מאז משבר הנפט של 1973, ואת הזינוק הגבוה ביותר במחירי המזון והדשנים מאז 2008.

בבנק חוזים עלייה של 50% במחירי האנרגיה השנה. לפי התחזית, מחירו של נפט מסוג ברנט יעמוד השנה על ממוצע של 100 דולר לחבית, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2013 המייצגת עלייה של מעל 40% לעומת 2021. המחירים צפויים לרדת ל-93 דולר לחבית ב-2023, אך עדיין יישארו הרבה מעל לממוצע של חמש השנים שעומד על 60 דולר לחבית. מחירי הגז באירופה יהיו לפי התחזית כפולים השנה לעומת השנה הקודמת, בעוד שמחירי הפחם יהיו גבוהים ב-80%.

אינדרניט גיל, סגן נשיא הבנק העולמי, מסר: "בסך הכול מדובר בטלטלה הגדולה ביותר בשוק הסחורות שחווינו מאז שנות ה-70. כפי שקרה אז, הטלטלה נגרמת מהגבלות מוגברות במסחר המזון, הדלק והדשנים. ההתפתחויות החלו להעלות את הסיכוי לסטגפלציה. קובעי המדיניות צריכים לנצל כל הזדמנות להעלות את הצמיחה הכלכלית בבית ולהימנע מפעולות שיגרמו נזק לכלכלה העולמית".

הבנק העולמי מלחמת אוקראינה רוסיה אינפלציה יוקר המחיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד