כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

לפיד יכריע: המדינה תפקיע קבר רשב"י?

שר האוצר יידרש להכריע: להפקיע את קבר רשב"י מידי ההקדשות ולהפוך אותו לאתר תיירות? • נציג ההקדש: "החלטה על הפקעת המתחם עלולה ליצור רעידת אדמה חברתית"

מתחם רשב"י. צילום: יעקב כהן
מתחם רשב"י. צילום: יעקב כהן

האם מתחם קבר רשב"י במירון יישאר בידי ההקדשות או שמא יופקע ויעבור לניהול המדינה?

העיתון 'כלכליסט' מדווח, כי ועדה ממשלתית ייעצה לשר האוצר, יאיר לפיד, להפקיע את המקום, להעבירו לידי חברה ממשלתית שתשקיע בפיתוחו, ותהפוך אותו לאתר תיירות - על כל המשתמע מכך. מצד שני, מדובר בפעולה נפיצה שעשויה להבעיר את הרחוב החרדי.

הרקע למאבקי השליטה במקום מתחיל עוד בימי המנדט: אז רשמו בהקדש האשכנזי בעלות על אחת משתי החלקות שעליהן מצוי הקבר. בשנות ה-80 רשמו גופי ההקדש הספרדי את החלקה הנוספת על שמם והאתר הוכר כמקום קדוש ליהודים.

בין ההקדשים השונים התנהלו דיונים משפטיים לרוב, כשבתווך המדינה החלה לקדם הליך להשבת המקום לידיה, לצורך הפיכתו לאתר תיירות.

לפני כשנתיים חתם שר האוצר הקודם יובל שטייניץ על צו ההפקעה, ופתח תיבת פנדורה. גם הוועדה המייעצת להפקעות לשר, המורכבת מנציגי רשות מקרקעי ישראל, משרד המשפטים ומשרד האוצר, נדרשה לסוגיה, והחליטה כאמור כי יש להפקיע את המקום.

"קיים הכרח בטיוב ובשדרוג ניהול המתחם, כדי שיתאם את היותו מקום קדוש חשוב כל כך לעם היהודי. הפקעת המתחם, בנוסף להחלטה לניהולו על ידי חברה ממשלתית, תאפשר פתרון מיטבי למציאות הקיימת והמורכבת המעיבה על הנעשה כיום", פסקו חברי הוועדה, להוציא נציגת האקדמיה פרופ' יפעת הולצמן־גזית שכתבה דעת מיעוט: "לא השתכנעתי שיש קשר רציונלי בין אמצעי ההפקעה לבין המטרה של תיקון הליקויים. הפקעה אינה הדרך למלא את החובות הציבוריות של המדינה ביחס לאתר הקבר".

האם לפיד יקח את הסיכון במאבק נוסף מול הציבור החרדי?

עו"ד צבי שוב, המייצג את ההקדשים, מתריע: "ההחלטה על הפקעת המתחם עלולה ליצור רעידת אדמה חברתית".
לפיד הכרעה הפקעה מתחם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד