י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ענה בכתב ידו

גב' פרידמן כתבה מכתב ל‏היטלר ומה הוא השיב?

כשהיטלר עלה לשלטון כתבה פרידה פרידמן להינדנבורג אז קנצלר גרמניה: "ארוסי נהרג בשדה הקרב, אחיי נהרגו, הם קיבלו עיטור צלב ברזל, עכשיו נשמעות קריאות יהודים החוצה". היטלר השיב לה כי היא משקרת. ושלא היו קריאות לפוגרום

יד ושם: אילוסטרציה
יד ושם: אילוסטרציה צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

רחל עזריה חברת הכנסת לשעבר מטעם סיעת "כולנו", וחברת מועצת העיר ירושלים מטעם סיעת "ירושלמים" לשעבר, פרסמה פוסט מרגש בטוויטר, ובו גוללה את מה שעברה משפחתה בשואה, ועל המכתב שסבתא שלה כתבה להיטלר.

‏"כשהיטלר ענה למכתב של סבתא רבא שלי" כתבה עזריה. "כשהיטלר עלה לשלטון כתבה פרידה פרידמן להינדנבורג קנצלר גרמניה: "הייתי מאורסת ב-1914, ארוסי נהרג בשדה הקרב ב-1914. אחיי מקס ויוליוס כהן נהרגו ב-1916 ו-1918. אחי היחיד שנשאר בחיים, וילי, שב מהמלחמה עיוור, כל השלושה קיבלו עיטור צלב הברזל על שירות לארצם. אבל עכשיו, ברחובות ארצנו מחולקים עלונים האומרים, 'יהודים החוצה, ונשמעות קריאות גלויות לפוגרומים ולמעשי אלימות נגד יהודים, האם הסתה נגד יהודים הוא סימן לאומץ או לפחדנות, בזמן שהיהודים הם אחוז אחד מן העם הגרמני?".

עזריה המשיכה: ‏"הינדנבורג ענה שהוא לוקח את דבריה ברצינות, והעביר אותו לתגובתו של היטלר. היטלר ענה בכתב ידו והאשים את פרידה שהיא משקרת, ושלא היו קריאות לפוגרום. כמה שנים אח"כ, פרידה מכה שנית כשהגסטפו בא לחפש את מרטין בעלה. הוא היה וטרן של מלחמת העולם הראשונה, ולכן היה מוגן יחסית".

רחל עזריה מספרת כי: "כיון שכך, עסק בהצלת יהודים שלא הייתה להם הגנה. כשהגסטפו דפקו בדלת באמצע הלילה, היא יצאה אליהם בקור רוח ואמרה: "הוא נטש אותי מזמן, אני שבורת לב". מרטין שכבר חשש שהגסטפו יגיעו אליו החל לישון בלילות במשרד שלו. ‏סבא שלי בנה של פרידה, הצליח להגיע לאנגליה, ובהמשך לחלץ את אחיו והוריו, פרידה הצליחה לברוח אחרי ליל הבדולח".

"לא זכיתי להכיר אותה" כותבת עזריה. "אבל בעיני היא סמל לאומץ, הבחנה ברורה בין טוב ורע, והמון תושיה. בתי השנייה קרויה על שמה ונושאת בגאווה את זכרה".

עזריה מציינת כי המכתב נלקח על ידי הבריטים כשלל ארכיוני, והיום נמצא בארכיון בקובלנץ. "מסתבר שיש לו ערך היסטורי, כי זאת הפעם הראשונה שהיטלר כתב בכתב ידו מאז שעלה לשלטון. מסתמן שפרידה עצבנה אותו ממש, שאיבד את העשתונות ולא חיכה להקלדה מסודרת. מודה שזה גורם לי להתלהב מפרידה עוד יותר".

 

יום השואה רחל עזריה היטלר מלחמת העולם הראשונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד