י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
יש להסיר מהאתר

עיתון הארץ ננזף על מאמר השנאה שהסית נגד החרדים

בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות הכריע היום כי מאמר שפרסם בתקופת הקורונה אורי משגב בעיתון 'הארץ' נגד הציבור החרדי הוא גזעני ומסית, "השימוש במונח 'אינתיפאדה חילונית' אינו יכול להתפרש אלא כקריאת לפגיעה פיזית בציבור שלם"

עיתון הארץ ננזף על מאמר השנאה שהסית נגד החרדים
אורי משגב צילום: פלאש90

בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות נזף בעיתון 'הארץ' ובעיתונאי אורי משגב בגין מאמר שכולו שנאה והסתה נגד הציבור החרדי. בעקבות תלונות נגד המאמר שהגישו אלעד צדיקוב מנכ"ל אופק הסברה יהודית יחד עם ארגון 'בצלמו' הורה בית הדין לעיתון להסיר את המאמר מאתר הארץ.

כזכור, בשיא תקופת הקורונה כתב אורי משגב טור מסית ומזעזע בעיתון הארץ. תחת הכותרת "איפה השמאל שיצית אינתיפאדה חילונית?", קרא משגב לחילונים לפתוח באינתיפאדה נגד הציבור החרדי, וציין כי "מי שיעשה זאת יהפוך לכוכב עליון".

בטור כתב משגב כי "החרדים מסוכנים כיום להווה ולעתיד של ישראל יותר מהטילים של חיזבאללה ומהגרעין האיראני. נזקם מוחשי ויום יומי, לא פוטנציאלי. הקורונה, כטבעם של משברים דרמטיים, חשפה את האמת. החרדים הם אדוני הארץ, כתב משגב. ישראל מוכת קורונה בעיקר בגללם. בתל אביב נרשמו השבוע 4% בדיקות חיוביות, בחיפה 6%. זאת איננה מחלה של החילונים, בוודאי לא מגפה. רק הסגר הוא של החילונים. בירושלים, בני ברק, ביתר עילית ומודיעין עילית ממילא לא אוכפים אותו, והתחלואה משתוללת. בשרשרת הקורונה, החרדים שבים להיות חלק מהמדינה רק כשהם נזקקים לטיפול רפואי".

כדרכם של אנטישמים האשים משגב את היהודים, סליחה, את החרדים, בהשתלטות כלכלית. "אוכלוסייה הדואגת רק לעצמה, ולמרות זאת — כלומר, בדיוק בגלל זאת — ועדת הכספים ומשרדי השיכון והפנים והבריאות רשומים אצלה בטאבו. כל זה מוכר, אבל אז באה הקורונה והוכיחה, שחור על גבי מטוש, שבמקום שהחרדים יהיו אסירי תודה למדינה, הם מצפצפים עליה. ערכים כמו סולידריות, ערבות הדדית ואחריות לאומית לא מעסיקים אותם".

בהחלטת בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת נאמר כי "על רקע המצע העובדתי שהוצג בפנינו אין לנו אלא לקבוע כי המאמר אותו פרסם העיתונאי, ואותו ערך עורך העיתון, עושה שימוש בהתנהגותו ובהתנהלותו הבלתי מתקבלת על הדעת והראויה לגינוי של אותו חלק מהציבור החרדי וממנף אותה לטיעון כללי כנגד כלל החרדים במדינת ישראל עליהם הוא שופך קיתונות של אש וגופרית".

עיתון הארץ. צילום: פלאש90

בית הדין לאתיקה הוסיף, "ואם בכל אלה אין די המאמר הופך את כל החרדים לאויב העם והמדינה. כאן מצטט בין הדין את המאמר: 'החרדים מסוכנים כיום להווה ולעתיד של ישראל יותר מהטילים של חיזבאללה ומהגרעין האירני'. בכך לא תמה הפרשה. השימוש שנעשה בכותרת המאמר " איפה הציבור שיצית אינתיפאדה חילונית', והסיום של המאמר במילים מי שיצית פה אינתיפאדה חילונית יהפוך לכוכב עליון' הינן מילים קשות. הן מכילות דברי הסתה, יוצרים תחושה כי הסכנה מהכתוב הינה ודאית וקרובה, ויש באותן מילים כתובות עידוד למלחמת אחים"

השימוש במונח 'אינתיפאדה חילונית' אשר תהפוך את מי שיצית אותה לכוכב עליון אינן יכול להתפרש אלא כקריאת לפגיעה פיזית בציבור שלם, ואנו - אנה אנו באים", נכתב בהחלטת בית הדין.

בסיכום כותב בית הדין: "הנה כי נמצא כי התוכן הגזעני והמסית של הביטויים הנכללים בכתבה מוציאים חלק ממנה מתחומו של חופש הביטוי. ולא נותר לנו אלא לקבוע כי עיתון 'הארץ' והעיתונאי אורי משגב הפרו את כלל 14א של כללי האתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת בישראל".

כאמור, בית הדין קבע כי תינתן נזיפה לעיתון הארץ ולמשגב, והכריע כי יש להסיר את המאמר מאתר הארץ.

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "האמת יצאה לאור. מדובר במאמר מסית ופוגעני אשר כדברי החלטת מועצת העיתונות יכול להוביל למלחמת אחים. אנחנו קוראים לעיתון הארץ להשעות מיידית את הכתב אורי משגב עד שייקח אחריות על מאמר ההסתה ויתנצל. אנחנו בטוחים שהחלטה זו מהווה מסר לתקשורת חופש הביטוי כן הסתה נגד הציבור החרדי לא. נמשיך להיאבק למען זכויות אדם של כלל אזרחי ישראל והציבור החרדי בפרט".

אלעד צדיקוב, משנה לראש העיר הרצליה ומנכ"ל אופק ישראל, מסר: "אני מברך על החלטת בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת, לנזוף בכתב ובעיתון וכן להסיר הכתבה מהרשת. זהו מסר חשוב ביותר, כי הציבור החרדי אינו אסקופה נרמסת של התקשורת. הפגיעה הוורבאלית הארסית והדרור ללא גבול להשתלחות, הופנתה בשנים האחרונות בעיקר כנגדו - ואין לה מקום כלל, כמו גם לא מול ציבורים אחרים".

לדבריו, "הקריאה של משגב, לפתיחה באינתיפאדה מול החרדים וכן מסגורם של החרדים כמהווים סיכון לישראל יותר מאיראן וחיזבאללה - היא חציית קו אדום ברור. אנו חווים אפליה ברורה בניתוח אמירות בציבוריות הישראלית. הסטנדרטיזציה לשיפוט אמירות מצד גוש הימין או שומרי התורה , מחמירה וצבועה לאין שיעור, מאמת המידה התקשורתית לאמירות מגוש השמאל. ועדת האתיקה עושה בזאת שירות חשוב של העברת מסר תקשורתי לשיח מכבד לציבור החרדי בפרט, ולכלל ישראל בכלל".

"הציבור החרדי הינו הציבור הגדול ביותר בישראל שמחזיק בעמלו את רוח ישראל, זהותה היהודית של מדינת ישראל, ותורם בעמלו בכל מרבדי החיים והעשייה - כולם. ראוי שהתקשורת תפנים ותדברר את הציבור וערכיו באופן מהימן, שתורם לחיבור, איחוד ואהבת ישראל, ולא תנצל את כוחה להופכם של דברים", כך אלעד צדיקוב.

עיתון הארץ אורי משגב הסתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד