כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

3 שבועות לפני מחזור אוגוסט: האם יעבור חוק גיוס חדש?

שלושה שבועות לפני אוגוסט וצה"ל בלחץ: באם לא יחוקק חוק גיוס חדש, יוטל עליו לגייס את כל בחורי הישיבות בגיל המתאים • במקביל המדינה פועלת לקדם תהליך חקיקה מהיר בכדי לייתר את הצורך בגיוס מיידי • "צה"ל ממשיך בהיערכות לגיוס חרדים עד שיגובש חוק חלופי" • רגע האמת?

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

שלושה שבועות לפני מחזור הגיוס באוגוסט – המדינה וצה"ל במרוץ להסדיר חוקית את מעמדם של בני הישיבות, כך שצה"ל לא יידרש לגייסם.

כשנה חלפה מאז שפג תוקפו של חוק טל, 'ועדת פרי' סיימה את דיוניה, אך חוק חדש עדיין לא אושר. במצב הקיים דינם של בני הישיבות הוא כשאר בני גילם ועל צה"ל לגייסם. על פי מסקנות הוועדה, על התהליך להתבצע בהדרגתיות, אולם הדבר עדיין לא עוגן בחוק.

במהלך השנה האחרונה אכן נשלחו צווי זימון אל בני הישיבות בגיל גיוס. על פי הוראת רוב ראשי הישיבות, התלמידים כיבדו את הצו והתייצבו לבדיקות רפואיות. אולם למעט מקרים בודדים, צה"ל לא גייס את בחורי הישיבות. הדבר התאפשר לו כיוון שלא הגיע זמן הגיוס, אולם כעת הוא ייאלץ לעשות זאת, אלא אם כן יחוקק חוק חדש.

באם החוק שגובש ב'וועדת פרי' יעבור, בשנים הקרובות יקבלו בני ישיבה מגיל 19 עד גיל 22 דחיית שירות, ובסיום התקופה – פטור מלא. ההיגיון, מבחינתם, הוא לאפשר את כניסתם אל שוק העבודה.

במצב הנוכחי, צה"ל והמדינה מתנהלים במסלולים מקבילים: בצבא נערכים לגיוס מאסיבי של בני ישיבות, אולם הממשלה מנסה לקדם תהליך חקיקה מהיר בכדי לייתר את הצורך בגיוס מיידי.

אי חקיקת חוק חלופי יעמיד את צה"ל במצב מורכב: לא יתאפשר לו לגייס את בני הישיבות, וכיוון שכך, הוא יהיה מנוע מלפעול כנגד משתמטים חילוניים, שכן לפי החוק השוויון אמור להישמר.

דובר צה"ל אמר בתגובה לעיתון 'מעריב': "צה"ל ממשיך בהיערכות לגיוס חרדים החל מאוגוסט הקרוב, בהתאם לחוק שירות ביטחון ובהתאם להנחיות והחלטות הדרג המדיני, עד אשר יגובש חוק חלופי לחוק טל."
חוק גיוס מחזור אוגוסט היערכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד