כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
סיפור חיים מרתק

אמן, איש ציבור ומקרב רחוקים: הרב שלום איפרגן ז"ל

האמן והאדריכל הרב שלום איפרגן זצ"ל תושב ביתר עילית, שעיצב ובנה מספר דגמים של: בית המקדש, תיבת נח, בגדי כהונה ועוד הלך לעולמו לאחר מחלה קצרה. מאות אלפים ביקרו בתערוכות, והתרשמו ממעשי ידיו להתפאר. אלפים הגיעו לשמוע את הרצאותיו בתחומים שונים, ועוד אלפים נעזרו על ידו כעסקן ציבורי רב פעלים

אמן, איש ציבור ומקרב רחוקים: הרב שלום איפרגן ז"ל
הרב שלום איפרגן ז"ל צילום: ארכיון בחדרי

ברוך דיין האמת: מהעיר ביתר נעקרה דמותו של הרב שלום איפרגן ז"ל שהיה אמן נודע והלך לעולמו לאחר מחלה קצרה בגיל 74. 

ר' שלום איפרגן נולד בשנת תשי"ט בעיר אגדיר שבמרוקו. בהיותו כבן 11 פקדו את העיר שלוש רעידות אדמה. האחרונה, שהייתה הקשה שבהן, הרסה את העיר והכחידה את הקהילה היהודית לחלוטין, כאשר 1500 נפשות מתוך 2500 שמנתה הקהילה היהודית, נספו באסון המר. ר' שלום ומשפחתו היו בין המשפחות הבודדות שנצלו באורח נס.

משפחת איפרגן עלתה לארץ והגיעה ליישוב מעלות. שלום נכנס ללמוד בישיבה של הגאון הצדיק רבי שלום לופס זצ"ל, רבה של עכו, ומאוחר יותר עקרה המשפחה לדימונה. שלום עבר לישיבת תומכי תמימים-ליובאוויטש בלוד, שם שקד על תלמודו שנתיים, כשבמקביל הוא משתלב בבית הספר למלאכה, ומשתלם בלימודי דפוס וגרפיקה. בהמשך גם למד באחת השלוחות של בית הספר 'בצלאל', את תחום האמנות ובזכות זה סייעו לו לבנות את הדגמים המיניאטוריים השונים.

שלום התגורר מאז שנת תש"ל בעיר דימונה. בראשית דרכו מונה לסגן מנהל בחברת עמידר. הוא החל לפעול למען שינוי צביונה של העיר הדרומית, שהייתה כמדבר צחיח בכל הנוגע ליהדות. פרק זמן לאחר מכן, כאשר ביקר בארה"ב, בדק אפשרות לעקור אליה ולהישאר על אדמתה. הוא נכנס ליחידות אצל הרבי מליובאוויטש זצ"ל ושטח את לבטיו. הרבי הורה לו להישאר בארץ. "יש לך כוחות להשפיע ועליך לנצלם לטובת אנשי עירך", פסק הרבי ואף הציע לו לפתוח בית חב"ד בדימונה.

שלום אימץ את הפקודה. הוא פתח בית חב"ד ובזכות פעילותו האינטנסיבית, בתי כנסת שנסגרו, פתחו שוב את שעריהם, וכך גם בישיבה ומוסדות תורניים נוספים. הוא החל גם להרצות בפני קהל, ורבים חזרו למוטב ושבו בתשובה בזכותו. מאות נשים מקרב העדה ההודית המקומית כיסו את ראשן במטפחת והתקרבו ליהדות. כמו כן הספיק גם לחבר ספר שבו שילוב של אמונה, יהדות, השקפה וערכים שמוגשת בצורה עממית ובשפה רהוטה וקולחת.

הרב איפרגן סיפר בעבר בראיון ל'בחדרי חרדים', שכאשר החזירו את שטחה של סיני לידי המצרים, צה"ל בנה שדה תעופה חדש בנבטים בשנת תש"מ, ולשם כך ייבא ארצה 700 זרים מפורטוגל כדי לבצע את העבודה. בימים, היו הזרים שוהים באזור השדה, ובערבים הגיעו לבלות את זמנם במרכזי התרבות בדימונה הסמוכה.

הקרבה הזו טמנה בחובה סכנה רוחנית. ההתחככות עם התושבים היהודים גרמה להרס משפחות, לפגיעה בצניעות ולהרס המוסריות. הרב איפרגן נזעק וביקש לחסום בעד הזרים. הוא כינס ישיבת מועצה, ארגן עצרת מחאה בת רבבת איש בה השתתפו הגר"י צדקה זצ"ל ומרן הגר"ע יוסף זצ"ל, הפעיל לחצים על ראש העיר ובסופו של דבר נחל הצלחה. הפורטוגלים גורשו ולא הורשו לפלוש אל העיר.

בשלב מסוים, התנכלו לו גורמים מקרב הציבור הדתי לאומי, והוא נאלץ לסגור את בית חב"ד. הוא הריץ מכתב לרבי, שהרגיע אותו והבטיח 'בשורות טובות בקרוב'. זמן קצר לאחר מכן, קיבל הצעה לשמש מטעם אגודת ישראל, כנציג הציבור החרדי בעיר והוא נכנס כחבר המועצה.

לאחר שתי קדנציות, לקראת הקדנציה השלישית, הוקמה תנועת ש"ס. שלום לא ראה עצמו בועט במפלגה שהריצה אותו עד כה לטובת התנועה החדשה.

בשנת תשנ"ב, לאחר ששבע פעילות ציבורית ענפה, הגיע שלום עם משפחתו בת תריסר הנפשות, לעיר ביתר עילית. הוא דחה הצעות שהגיעו אליו, להשתלב שוב במישור המוניציפאלי, והחליט לרתום את כישרונותיו לעשייה פרודוקטיבית.

במקביל הוא לא זונח את תחום ההרצאות והפצת תורה ויהדות לעם. הוא בונה דגם של בית מקדש מגפרורים, מצייר תערוכה על הכותל הכוללת ארבעים תמונות. לצורך זאת הוא משתמש בצבעים אקריליים, בעיפרון, בפחם ובצבע, וחומרים נוספים.

הוא הטביע את כישרונותיו האמנותיים באופנים שונים, בעיקר בעיטורי צבע ססגוניים. איפרגן משתלב ברשת מעיין החינוך התורני ומביע את כוחו האמנותי בתערוכות תלת מימדיות בתחומים שונים, כמו השבת ול"ט מלאכות, שמיטה, המקדש וכליו ועוד.

במשך השנים בנה דגם ראשוני מוקטן של בית המקדש ולאחריו הדגם הגדול ששוקל כחצי טון. הדגם בנוי משיש, מוזאיקה, קרמיקה, פסיפס זכוכית ועוד. בקנה מידה 1:90 גודל 2/3 מטר ומורכז משלוש עשרה חלקים. יצירה ארכיטקטית מופלאה ורבת השקעה, עליה עמל מספר שנים.

בנה גם את כסא שלמה המלך המפואר, בשילוב פירוטכניקה בדמות נשרים מעופפים ומרחפים על גבי הכסא. גם תיבת נח מרהיבה, משולבת אוטומציה, שבה נצפות החיות נכנסות ויוצאות בתנועה מעגלית כשהן משונעות על גבי מסלול אלקטרוני, יצאו מתחת ידיו.

הרב שלום איפרגן נדד בכל העולם, עם הדגם שלו. ארה"ב, אוסטרליה, פנמה, צרפת ובלגיה, אנגליה ומקסיקו, הן רק חלק מתוך המדינות שבהן הציג את הגלריה המפוארת שכוללת את הדגם, את הכלים ואת בגדי הכהן.

רבבות ביקרו באותן תערוכות. בראיון ל'בחדרי חרדים' סיפר כי מדובר בחצי מיליון, מתוכם כ-200,000 ילדים, שבאו לעמוד מקרוב אחר הדגמים והפריטים המשקפים את תקופת הבית, ולקבל המחשה מעשית ללימודיהם בנושא המקדש וכליו. בשונה מכל תערוכה בנושאים טריוויאליים ושבלוניים, הרי שניכר במבקרים הרבים, כי הם מתחברים לכאן גם סנטימנטלית.

היום נפטר לאחר מחלה קצרה, רבי שלום זכה לדור ישרים מבורך, ונטמן בערב שבת קודש בהר המנוחות בירושלים. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הרב שלום איפרגן ביתר עילית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד