כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
השינויים והחידושים

זמן קיץ בעולם התורה: מה'שיאומי' שנאסר ועד הקיצוצים בשתייה מתוקה

מרביצים שטייגען: לאחר חודש בין הזמנים, עולם התורה פותח מחר את זמן הקיץ • מה קורה עם הפלאפונים מדגם 'שיאומי'? הישיבה ממאה שערים שלראשונה תיכנס לפנימייה; המסכתות הנלמדות והישיבות החדשות. 'בחדרי חרדים' בפרויקט ענק עם כל הדיווחים מעולם הישיבות

זמן קיץ בעולם התורה: מה'שיאומי' שנאסר ועד הקיצוצים בשתייה מתוקה
בחורי ישיבות בלימודם צילום: אילוסטרציה, שוקי לרר

אַשְׁרֵי מִי שֶׁבָּא לְכָאן וְתַלְמוּדוֹ בְּיָדוֹ: עולם התורה והישיבות יפתח מחר, (ראשון) וביום שני, א' וב' דראש חודש אייר, בכוחות מחודשים ורעננים את זמן הקיץ, לאחר חודש של בין הזמנים, וציון חג הפסח.

מטבע הדברים, זמן קיץ הוא הזמן המדובר ביותר בישיבות, בשל היותו גם עונת רישום לזמן אלול. המסכתות הפופולריות ביותר הנלמדות בהיכלי הישיבות כיום הן סנהדרין בסבב של חברון וקידושין בסבב של פוניבז'.

כמדי תחילת זמן, מגיש את 'בחדרי חרדים' את הדיווחים מעולם הישיבות, השינויים, המינויים והחידושים.

הזמן נפתח בדאגה לשלומם של ראשי הישיבות: ראש הישיבה הגאון רבי ברוך שמואל בן לאה דויטש ששרוי במצב קשה מאוד כשהוא מורדם ומונשם. כמן כן עדיין נמשכות התפילות לרפואתו של הגאון רבי שלום חיים צבי יהודה גרשונוביץ ראש ישיבת 'שכר שכיר' השרוי במצב קשה מאוד והוא זקוק לרחמי שמים מרובים. גם חבר מועצת גדולי התורה וראש ישיבת 'שכר שכיר' הגאון רבי אריה לוי עבר טיפול רפואי ביום חמישי האחרון ובני הישיבה התפללו עבורו. תפילות גם עבור הגאון רבי בנימין פוברסקי בנו של ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי שעדיין מורדם וזקוק לרחמי שמים. הציבור נקרא לקרוע שערי שמים לרפואת הרב רפאל בנימין בן לאה.

דבר נוסף שמעסיק את עולם הישיבות הוא המיזם החדש ופורץ דרך ראשון מסוגו שהולך וצובר תאוצה בימים אלו בעולם השידוכים הישיבתי ופרטים עליו נחשפו לראשונה בימי בין הזמנים ב'בחדרי חרדים'. מדובר בתוכנה ייחודית ממוחשבת שמטרתה לסייע לבחורים ובחורות למצוא את זיווגם בקלות, במהירות ובסנכרון מדויק – דבר העשוי לחסוך עגמת נפש מרובה.

מדובר במיזם שהגו מספר בחורים מישיבת חברון, אשר חוו על בשרם את עוגמת הנפש הנגרמת משדכנים המציעים הצעות תוך חוסר היכרות של המשודכים, כך שנוצר פער ברמת ההתאמה. זאת לצד צורך חשוב נוסף העולה מן השטח: לאור העובדה הכאובה שבחורים ובחורות מבוגרים אינם חשופים להצעות חדשות, ונוצר מצב שקהל ההצעות 'ממוחזר' ומצומצם ביותר; כמו כן, בחורים ובחורות מישיבות וסמינרים פחות מוכרים, וכן כאלו המתגוררים בערי הפריפריה נזנחים בשוליים וסובלים ממחסור בהצעות. התוכנה, כך מצפים, 'תסנן' את ההצעות הרלוונטיות ותעלה את רמת ההתאמה בהצעות, תוך פיזורן על פני קהל יעד גדול יותר.

המיזם שזכה לשם 'המשדך' תפס תאוצה גדולה ובעקבות הכתבה ב'בחדרי חרדים' התקבלו אלפי פניות והצעות.

בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק, שם נערכים שיפוצים להרחבת הישיבה לאחר שבית מרן ה'חזון איש' זצ"ל הסמוך לישיבה נהרס, בחורי הישיבה ייאלצו לאכול בשלושה חדרי אוכל שהוקצו לשם כך, ועל אף השיפוצים, סדרי הלימוד ימשיכו כרגיל לאחר שהבחורים כבר התרגלו לכך. בנוסף ימונה בישיבה ראש קיבוץ חדש עם תחילת הזמן.

במסגרת המלחמה בפגעי הטכנולוגיה, בישיבה גם כתבו מכתב שנשלח לכל ההורים נגד מכשיר ה'שיאומי'. ל'בחדרי חרדים' הגיע המכתב המלא והוא מתפרסם לראשונה. 

"אנחנו פונים עתה אליכם בהכנה להמשך הלימודים בישיבה בקיץ הבעל"ט, ידוע לכל המכה הקשה של מכשירי הטכנולוגיה ופגיעתם הקשה בנפש המשתמשים בה הסכנה הגדולה היא גם לבחורים טובים שאין להם כל רצון לשמוע או לראות דבר רע אולם לפעמים באקראי או ברגע של שברון קטן הם כשלו ומזה באה הידרדרות ללא שליטה".

בהנהלת הישיבה מפרטים: "אנחנו מדברים עתה על מכשירי טלפון של חברת שיאומי לחברה זו יש כמה סוגים של פלאפונים מהסוג הגרוע ביותר שכולל אינטרנט ועוד, ועוד סוג שקיבל הכשר אולם החברה הפסיקה לתת הכשר לאותו המכשיר. ניסינו לפתור את הבעיה, מומחה מסוים אמר שיש לו אפשרות לנטרל ולהוציא מכלל אפשרות להשתמש בפונקציות אסורות, הישיבה מימנה את ההוצאה הזאת באלפי שקלים, לאחר זמן התברר שיש אפשרות לבטל את התיקון ולדאבוננו הרב חזרנו למצב שיש במכשירים אלו סכנה להידרדרות נוראה".

"התכנסנו לאספת רבנים, שמענו חוות דעת מקצועית מהעוסקים בנושא ואנחנו מביאים לכם בזה את החלטתנו בחור בישיבה לא יחזיק ברשותו מכשיר של חברת שיומי. האיסור כולל שגם בביתו לא יחזיק מכשיר כזה".

בישיבה מאיימים כי "בחור שיימצא בידו מכשיר אסור כנ"ל יוצא מהישיבה מיד". לדבריהם, "אנחנו עדים לזה שההחלטה תגרום להוצאות כספיות לקנות מכשיר אחר אולם זהו הכרח כדי להציל את נפשם של הבנים במקרה של דוחק גדול במשפחה מבחינה כספית תפנו לישיבה ונשתדל לעזור בתפילה לבורא יתברך שנזכה לגדל את הבחורים בתורה ובעבודת השם ויהיו הבחורים נקיים ושלמים".

על המכתב חתומים ממקום התורה מקור הברכה ראש הישיבה הגר"ב ויסבקר, המשגיח הגר"ש ברויאר וכל צוות הישיבה.

המכתב שנשלח ב'בית מת'ס'. צילום: בחדרי חרדים

גם בישיבת 'נתיבות חכמה' וולפסון בבית וגן הודיעו כי מי מהבחורים שייתפס עם מכשיר 'שיאומי', אפילו כשר, ייזרק מהישיבה. כך גם בישיבת מיר ברכפלד הודיעו לבחורים כי אם בחור משיעור א' יימצא עם מכשיר, הוא ייזרק עד סוף זמן.

בישיבת 'היכל יצחק' – לנדא בירושלים כלל הבחורים בישיבה יהיו רק עם הטלפונים בהכשר של הישיבה שיצאו לאחרונה (לנדא הייתה הישיבה הראשונה שעשתה טלפונים חדשים וכשרים מ.ו.). הבחורים שיש להם מכשירים אחרים יהיו מחויבים במדבקה ופלומבה שיוכיחו שהמכשיר נבדק.

בעקבות שריפה שפרצה בישיבה במהלך בין הזמנים, בזמן שהייתה במקום קייטנה לילדים מיוחדים, השיפוצים לקראת סיום בעז"ה. עד יום שני הם יגיעו לסיומם. כמו כן הישיבה במהלך החופש דאגה ושידרגה את דירות הרמי"ם על מנת שיהיה להם נוח ונעים יותר להגיע לשבות בשבתות בישיבה.

בישיבת 'תורת זאב' (סולובייצ'יק) בבית שמש מתחילים את הזמן במינוי חדש הגאון רבי יצחק דולגין אשר נחשב כאחד מגדולי תלמידי החכמים בשכונת רוממה בירושלים. הוא מונה לכהן כ'משיב' בישיבה.

את סוף זמן חורף ציינו הבחורים בסיפוק כאשר לאחר עמל ויגיעה שהיו בימי שישי-שבת קיבלו הבחורים חליפות, חולצות ונעליים יוקרתיות מאוד. ההצלחה הגדולה שנחל המצבע הביאה את הנהלת הישיבה להמשיך את מתכונת המבצע אף לזמן קיץ.

בישיבת 'תורה בתפארתה' באלעד ערכו ביום חמישי האחרון, לקראת סיום בין הזמנים, מעמד סיום 600 מסכתות לעילוי נשמת מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל. המעמד נערך באולמי 'ארמונות חן' בהשתתפות ראש הישיבה הגאון רבי שרגא שטיינמן וראש ישיבת סלבודקה הגר"ד לנדו. מדובר במעמד נדיר מסוגו בישיבה, והמסכת הנלמדת בזמן הבא היא מסכת פסחים, מסכת שלא נלמדה זמן רב בישיבה. 

המעמד של 'תורה בתפארתה'. צילום: שוקי לרר

בישיבת 'אור ישראל' ישנה דרמה: הגאון רבי אברהם נובגורצקי ששימש כר"מ בכיר בישיבה, עזב את הישיבה והחל מזמן קיץ ישמש כראש ישיבת 'היכל יוסף שלום' בירושלים בראשות הגאון רבי דוד שפירא.

סיפור מעניין אירע בשלהי זמן חורף, כשראש הישיבה הגאון רבי מרדכי רבינוביץ לא חש בטוב ובעקבות כך לא סידר קידושין בחתונת תלמידו חביבו. הגר"מ רבינוביץ שלח את הגאון רבי צבי פרצוביץ ראש ישיבת מיר ברכפלד ששימש בעבר כר"מ בישיבה.

בנוסף, לקראת סוף זמן חורף יצא לאור ספר השיעורים של ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן, אותו הוא כותב והבחורים רק עורכים. בזמן קיץ שעבר מסר ראש הישיבה חבורות בשבתות אחר הצהריים ואילו השנה מדברים שזה יחזור על עצמו ור' יגאל ימסור חבורות על מסכת סנהדרין, שהשנה במהלך החורף למד אותה לעצמו וכתב עליה שיעורים כשבמחזור של ישיבת 'אור ישראל' אין מסכת סנהדרין בסדר א'. המסכת הנלמדת בזמן קיץ היא מכות. 

בישיבת 'ארחות תורה' בבני ברק לאור עליית מחירי השתיה המתוקה ולאור גזירות ליברמן הודיעו החל משלהי זמן חורף בישיבה על ביטול השתיה המתוקה בסעודות השבת. ל'בחדרי חרדים' נודע כי מדובר בעוגמת נפש של ממש לבחורים שנהנו משתיה מתוקה בשבתות, אך יוקר המחיה הכריע את הכף.

שתיה מתוקה בעבר ב'ארחות תורה'. צילום: שוקי לרר

בישיבת 'בית מאיר' בבני ברק שמתרחבת בשנים האחרונות, במאות תלמידים בישיבה, התחדשו עם ארון קודש חדש ומפואר שנבנה בישיבה וייחנך בזמן קיץ, מדובר במאורע היסטורי שכן ארון הקודש הקודם כבר קיים למעלה מיובל שנים. בישיבה עדיין בונים את קרית הישיבה ובניין הפנימייה הגדול שהולך ונבנה. 

ארון הקודש החדש בישיבת 'בית מאיר'. צילום: הדמייה

בישיבתו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך בבית שמש, הולכים ללמוד בזמן קיץ הבעל"ט "מסכת קידושין". חביבות מיוחדת יש לראש הישיבה הגר"מ שטרנבוך למסכת קידושין, בעקבות כך שבימי נערותו זכה להיבחן אצל ה"קובץ שיעורים" הקדוש רבי אלחנן ווסרמן זצוק"ל חלק נכבד ממסכת קידושין. אחרי המבחן על מסכת קידושין התבטא רבי אלחנן על הגר"מ בנערותו: "עֶר אִיז אַ דבר שיש בו ממש"ְ (הוא דבר שיש בו ממש)".

לרגל התרחבות הישיבה במהלך השנה האחרונה וכן לקראת זמן אלול, הוחלט בהוראת ראש הישיבה לצרף רבנים נוספים לצוות רבני הישיבה כאשר לצוות ההשגחה צורף הרה"ג ר' ישראל קרליץ ולצוות המשיבים בסדר ג' צורף הרה"ג ר' שמואל אייז.

פוסק הדור בשיעור בישיבה. צילום: ארכיון בחדרי חרדים

בישיבת 'עטרת ישראל' בקרית הישיבה במודיעין עילית, ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי יתחיל למסור חבורות לכל תלמידי הישיבה לאחר שנה שמסר רק לתלמידי שיעור א'.

בנוסף, שינויים בצוות הישיבה: הגר"י שפירא יתחיל למסור שיעור לשיעור ג', הגר"ה גלזמן יתחיל למסור שיעור לשיעור ב', בעקבות ריבוי התלמידים בשיעור א' שני רמי"ם הגר"ח אזרחי והגר"ד אברמוביץ. בנוסף מבנה הישיבה הורחב ונפתח פנימייה חדשה עקב הצפיפות ולקראת שיעור א' החדשים שיגיעו בזמן אלול.

היערכות נרחבת בעולם הישיבות לקראת ייסוד ישיבת "מגדל עוז" בראשות הגאון רבי יחזקאל אתרוג. הקיבוץ הראשון יתווסד בישיבה מיד לאחר חג השבועות, יחד עם כולל חדש שימנה 40 אברכים צעירים שיהוו יחד עם בני הקיבוץ את היסוד הראשון לישיבה הגדולה, שתחל את השיעור א' הראשון בזמן אלול הבעל"ט. כבר בימים אלו נשלמות ההכנות בבניית קרית הישיבה בגבעת זאב שתקלוט את ראשוני התלמידים בזמן הקרוב ותהווה מקום תורה לייסד דורות של תלמידי חכמים ומרביצי תורה.

כמו כן בישיבות המובחרות לצעירים ברחבי הארץ נערכים בזמן קיץ לשלוח את בחירי הלומדים להיבחן לישיבת "מגדל עוז". בראשות הישיבה יעמוד הגאון רבי ישראל יעקב שמואלביץ וכמשגיח יכהן הגאון רבי דורון דוד גולד. ר"מ חדש בישיבה הוא הגאון רבי ישראל איסר מן, מחשובי רבני כולל פוניבז' ובנו של הגאון רבי אליהו מן.

בממלכת התורה של "מגדל עוז" הידועה כבר שנים באברכים המופלגים שלה המפארים את המזרח של עולם התורה, מציינים בסיפוק התרחבות מרשימה בזמן קיץ, כאשר בנוסף על הכולל החדש בקריית הישיבה בגבעת זאב נפתחים שני סניפים נוספים ב'אחיסמך' וב'אלעד' עם אברכים תלמידי חכמים מופלגים וכעת ממלכת התורה "מגדל עוז" מונה 12 כוללים ברחבי הארץ.

פתיחת ישיבת 'מגדל עוז' בבית מנהיג הציבור הליטאי הגרי"ג אדלשטיין. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת הגר"ח מן ההר בעיר ביתר יעשו החלפה באנשי הצוות בישיבה: הגר"ח קפלן יתחיל למסור שיעורים לבני שיעור א' במקום הגאון רבי אביעד אברהם קורצטג, שיחל לשמש כראש קיבוץ.

ישיבת סלאנים באלעד התחילה כבר ביום חמישי האחרון את זמן הקיץ. יציין כי גם בקורונה הישיבה הייתה הראשונה בעולם החסידי, שהתחילה את הלימודים בקפסולות. לרגל תחילת הזמן שהה בשבת קודש קדושים - מברכים, האדמו"ר מסלאנים עם תלמידי הישיבה בעיר אלעד וערך שם את התפילות והשולחנות.

הרבי מסלאנים נושא דברים בישיבה באלעד. צילום: ארכיון בחדרי חרדים

ועדיין באלעד: ישיבת 'תולדות אהרן' שקבעה את משכנה בעיר, תתכנס לראשונה בבית המדרש. בעבר קבעו יום בחסידות שייכנסו וערכו במקום סדר לימוד, אך הפעם ייכנסו באופן סופי לישיבה ביום ראשון הקרוב. קודם לכן נערך במקום 'אסיפת הורים' בראשות הרבי וראש הישיבה הגר"מ קאהן. 

מדובר בהיסטוריה של ממש שבה הישיבה יוצאת ממאה שערים, ולראשונה תיפתח פנימייה ללינה בחסידות תולדות אהרן. הקמת הישיבה במיקומה ובמכונתה החדש, הייתה משאת נפשו של האדמו"ר מתולדות אהרן, מאז ומקדם, ובמיוחד בשנים האחרונות פעל רבות ביחד עם עסקני הקהילה למצוא מקום, שיהווה מקום לגדל דור הבא של החסידים, בניתוק מוחלט משאונה של העיר וטרדותיה, ושיוכלו לשקוע כל כולם בתורה ועבודה.

הישיבה היא ברמה גבוהה הן בחלק הרוחני, שהצוות הישן מתמזג עם צוות מחנכים חדש כדי להוסיף בטיפוחם וגידולם הרוחני של התלמידים. הכול בהוראות הרבי, ובהנחיית אחיו ראש הישיבה הגאון רבי משה קאהן שעומד על הפקודים.

כמו כן 'קרית הישיבה' הוקמה בקמפוס מפואר ורחבת ידיים, עם היכלות תורה ותפילה, וחדרי הפנימייה שנבנו ברוב פאר והדר לתועלת ורווחת תלמידי הישיבה. במשך זמן הבנייה עד שהתקבלו כל האישורים מהרשויות, התקיימו במקום כמה ימי לימוד שעות רציפות בהוראת הרבי, כדי לקדש המקום בתורה מתוך יגיעה והתמדה. בשבוע האחרון התקיימה מעמד מיוחד של 'אסיפת הורים' בהשתפות הרבי ואחיו ראש הישיבה, וצוות מחנכי הישיבה, ובתוך הוכרזה חנוכת הישיבה לדורות תקוות הורי התלמידים, שיהא המקום אכן לתורה ולתעודה, לגדל דורות ישרים ומבורכים.

כינוס 'אסיפת הורים' בישיבת תולדות אהרן באלעד. צילום: יהושע פרוכטר

בשורה בעולם התורה הספרדי עם הקמת הישיבה הגדולה 'היכל שמעון' בירושלים, ברשותו של הגר"ח אבן צור שנודע בשערו כאחד מתלמידי החכמים מעתיקי השמועה של הגרש"ז אויערבאך זצ"ל והמנהל הרוחני הגר"מ מרגי מתלמידי המשגיח רבי שלמה וולבה זצ"ל וידיו רב לו בחינוך דורות בדרך ה' לצד צוות רמים מרביצי תורה ויראה.

ישיבה נוספת שתיפתח בזמן החדש היא ישיבת קיבוץ חדשה 'רינת יעקב' בראשות הגאון רבי שמואל טולידנו. הישיבה תשכון בבני ברק והבחורים מטובי הישיבות הספרדיות יגיעו ללמוד במקום.

ישיבת ברית יעקב בשכונת בית וגן בירושלים בראשותם של הגר"י והגר"ש טולידנו סיימו את בניית הגלריות בהיכל בית המדרש, עקב חוסר מקום שהיה בבית המדרש שלא הכיל את כל הבחורים, לשם כך נבנו גלריות והפנימיות גם לקראת הרחבה. 

ישיבת הקיבוץ תל ציון בראשותם של הגר"י רפאלוביץ והגר"ח פוכטפנגר עוברת מתל ציון עוברת לזמן קיץ מתל ציון למושבת לוזית ליד בית שמש. 

ישיבת ראדין בנתניה בראשות הגאון רבי מיכאל גוגיג נהפכת לישיבת קיבוץ החל מזמן קיץ הקרוב.

ישיבת אורחות התלמוד ברשותו של הגר"ח כהן טוויל נכנסת בתחילת זמן קיץ למבנה רחב ידיים וחדש בשכונת רמות בירושלים, הישיבה נפתחה לפני שנתיים ורושמת הצלחה גדולה בעולם התורה הספרדי.

בעולם הכוללים חידושים רבים, מתיבתא ברכת שמואל בארה"ק נוסדה בחודש אלול האחרון על שמו ולזכרו של מרן הגאון רבי ברוך בער ליבוביץ זצ"ל בעל ה'ברכת שמואל' ומייסודו של נכדו הגאון רבי חיים שלמה ליבוביץ זצ''ל ר"י פוניבז', המתיבתא תחל את זמן קיץ עם כ-120 אברכים מובחרים, בראשות המתיבתא מכהן הגאון רבי עוזיאל ליבוביץ, ובנשיאותו מכהנים המשגיח רבי דן סגל הגאון רבי דוד כהן ר"י חברון והגאון רבי דוד מילר ר"י פוניבז' אשר שולחים לשם את טובי תלמידיהם.

בשבועות הקרובים אמור הכולל לעבור לבניין החדש והמרווח בבניין מרכז התורה 'משכן חיים שלמה', החידוש שהמקום מכונה "מתיבתא" ולא "כולל" משום שלצד הכולל עתידים להיפתח היכלי תורה נוספים, אשר השם 'מתיבתא' יוכל גם לאפיין את כל מקומות תורה אלו.

הדמיית הבניין של מתיבתא ברכת שמואל. צילום: הדמיה

ברשת הכוללים שבראשות הרב ישעיה לוינשטיין המונה מאות אברכים בסניפים הפרוסים בכל רחבי הארץ, נפתח סניף נוסף בבית המדרש המרכזי בשיכון ה' בבני ברק המיועד לבוגרי ישיבת פוניבז'. בראשות הסניף יעמוד הרב אהרון שורץ חתנו של הגר"ד מילר מראשי ישיבת פוניבז'. הסניף מצטרף לכולל הקיים במקום מספר שנים בבית המדרש בראשות הרב יחזקאל לוינשטיין, כשבזמן חורף האחרון הצטרף הרב שמחה רייכנברג, חתנו של הגאון רבי חיים פיינשטיין, ראש ישיבת עטרת שלמה, שמשמש כראש הכולל אחר הצהריים.

עולם הישיבות זמן קיץ שיאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד