כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

חוק הגיוס • בכיר בצבא: "אחרי קריאה ראשונה נפנה לבג"צ שאין תקציב"

'ועדת פרי' אישרה מתווה השוויון בנטל • ביום ראשון תעלה ההצעה לאישור הממשלה • בעקבות הסתייגות היועץ המשפטי נוספו שני סעיפים • מסלול ישיבות ההסדר יבחן מחדש ב-2017 • השר יעקב פרי: יש לנו רוב מוחץ בכנסת • בכיר במערכת הביטחון: "אין מקור תקציבי למימון החוק"

ועדת פרי. צילום ארכיון: אוהד צויגנברג
ועדת פרי. צילום ארכיון: אוהד צויגנברג

ועדת פרי קיימה היום (ג') את דיונה האחרון טרם הגשת חוק הגיוס החדש לאישור הממשלה ולוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון.

הוועדה דנה היום בהסתייגויות וההערות שהוגשו על-ידי משרד הממשלה והציבור במהלך 21 הימים האחרונים אשר הוקצו לפניות והתיחסויות הציבור.

במהלך הדיון הציג היועץ המשפטי לממשלה את חוות דעתו, ובעקבות אימוץ מסקנותיו המרכזיות הודיע כי הוא סומך ידו על החוק: "אני מתרשם מהמאמץ שעשתה הוועדה בייצוג ערכי השירות והשוויון. הוא אמנם השוויון איננו מוחלט, מושלם וישנם קשיים, אך הוא בר הגנה בבג"צ".

בעקבות חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה התווספו שני סעיפים להצעת ההחלטה שאושרה בועדה.

ראשית הוחלט, כי שני הסדרים יחודיים שנקבעו בחוק בנוגע לתלמידי הישיבות, דחיית השירות לגיל 21 ואפשרות לשירות אזרחי כחלופה לשירות צבאי, יחוקקו רק כהוראת שעה ולא כהסדר קבוע. תוקף הוראת השעה יפוג בשנת 2020, ואז תצטרך הכנסת להחליט האם להאריך אותה.

בנוסף, בעקבות חוות דעתו של היועץ בעניין ישיבות ההסדר, נקבע בהצעה כי בתום תקופת הביניים, בשנת 2017, יידון מחדש מסלול ישיבות ההסדר ואורך השירות הפעיל של תלמידיו. לפי המלצות הוועדה הוארך השירות בחודש בלבד. "אין מניעה לאשר את ההסדר בתקופת הביניים", הוחלט.

השר יעקב פרי, העומד בראש הוועדה, הודה לשרים על העבודה המאומצת, והדגיש כי מדובר בצעד דרמטי להגברת ערך השוויון, אך המלאכה לא תמה וכי המבחן כעת הוא העברת החוק בכנסת. "לציבור המשרתים יש רוב מוחץ בבית המחוקקים, אני מאמין שאנחנו בדרך לחוק היסטורי".

אבל מאחורי הקלעים נשמעות זמירות קצת שונות מכיוון קודקודי משרד הביטחון. מתברר כי בעוד יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, מדבר גבוהה על הצורך בגיוס חרדים, ובעוד ועדת פרי הגישה המלצות כוללניות לגבי תוכניות לגיוס חרדים, תקציב לצורך תפעול החוק עדיין לא נמצא ולפיד לא שילב אותו בתקציב החדש אותו הגיש.

לדברי גורם בכיר במערכת הבטחון, "המגמה שלנו היא שהחוק יעבור בקריאה ראשונה, ואז לפנות לבג"צ בטענה שכסף למימושו - אין. לצבא אין שום בעיה להסתדר, כפי שהוא עושה היום, ללא חוק מסודר, ובטח שאין לו אפשרות להסתדר עם התוכניות החדשות, כשאין מקור מימוני לממשן".
שיויון בנטל ועדת פרי חוק גיוס ישיבות ההסדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד