כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מתלמידיו של פוסק הדור

אב בית הדין: הרב נטע צבי גרינבלט זצ"ל

הגאון הרב נטע צבי גרינבלט זצ"ל, פוסק ואב בית דין מממפיס טנסי, הלך לעולמו ביום שישי כשהוא בגיל 96 | הפוסק הוותיק היה מהתלמידים הקרובים ביותר לפוסק הדור, הגאון הרב משה פיינשטיין זצ"ל

אב בית הדין: הרב נטע צבי גרינבלט זצ"ל
הרב גרינבלט צילום: באדיבות המצלם

מממפיס טנסי ארה"ב, מגיעה הבשורה המרה על פטירתו של הגאון הרב נטע צבי גרינבלט זצ"ל, פוסק ואב דין, בן 96 בפטירתו.

הרב גרינבלט שנפטר ביום שישי האחרון, היה מתלמידיו הקרובים ביותר של פוסק הדור הגאון הרב משה פיינשטיין זצ"ל.

אביו של הרב נטע, הרב יצחק גרינבלט, היה יליד בריסק, אשר נסע לארצות הברית כדי לגייס כספים מטעם ישיבה מקומית. לאחר מכן הוא היגר לארה"ב, שם קיבל תפקיד רבנות בוושינגטון הבירה, שם גם נולד בנו הרב נטע.

הרב גרינבלט התגורר בממפיס עד לפני כשנה כשעבר לניו יורק. הרב נטע חלה לאחרונה, הוא נדבק בזיהום ואושפז עד פטירתו בבית החולים רמב"ם ביום שישי בבוקר. כך דווח אתר Yeshiva world news.

מתולדותיו: הרב נטע גרינבלט נולד בשנת 1925 בוושינגטון הבירה. בשנת 1928 עברו הוריו לאלנוויל, ניו יורק, שם אביו, הרב יצחק, יליד בריסק, הפך להיות רב בית הכנסת. לאחר מכן הרב יצחק הפך להיות רב כנסת בניוארק, בו הייתה קהילה יהודית גדולה. הרב יצחק תלמיד חכם שכתב ספרים, וגם הסתובב כמגיד ודרשן.

בשנת 1943, הרב יצחק פתח את בית ספר בניוארק, שהיה בית הספר הדתי השני שנפתח בניו ג'רזי.

בנו, הרב נטע גרינבלט נולד בוושינגטון, אך שהה בישראל בין השנים 8 עד גיל 12. הוא חזר לארה"ב לבדו בגיל 12 בשנת 1937 כדי ללמוד אצל הרב דוד ליבוביץ בישיבת חפץ חיים בוויליאמסבורג. המשגיח של הישיבה היה הרב חיים פנחס שיינברג זצ"ל. הרב גרינבלט למד עם בחורים שהיו מבוגרים ממנו בהרבה והצליח להחזיק מעמד לפליאת חבריו ורבותיו.

בשנת 1943 הצטרף הרב גרינבלט לישיבתו של פוסק הדור הרב משה פיינשטיין, במתיבתא 'תפארת ירושלים', והיה לאחד מקבוצה קטנה של תלמידיו הקרובים.

באותן שנים, כשהגיע טלפון לרב משה פיינשטיין היה עונה לשיחה בחור מהישיבה. אם השאלה הייתה פשוטה, הבחור היה עונה עליה, ואם הייתה קשה, הוא היה מעביר את הטלפון להרב משה. הרב גרינבלט ענה לטלפון במשך שלוש השנים שהוא היה שם.

הרב נטע חזר שוב לארץ בשנת 1946, כאן למד שנתיים בישיבת חברון והיה חברותא של הרב אהרן כהן, לימים ראש ישיבת חברון. פעם אחת, במהלך הסדר שמע הרב גרינבלט ווארט חזק בלימוד, והוא רקע ברגלו מרוב שמחה ואושר. אך התברר כי הרקיעה עשתה חור ברצפה. הישיבה החליטה לא לתקן את זה, מהטעם, שהתלמידים יראו שכך צריך ללמוד תורה בהתרגשות ובלהט עד כדי לעשות חור ברצפה. 

הרב גרינבלט חזר לארה"ב בשנת 1948 כי אביו היה חולה. בשנת 1949, כאשר אביו הרגיש טוב יותר, ראה הרב גרינבלט מודעה בעיתון יהודי, כי מחפשים רב ומורה בממפיס, טנסי. אביו עודד אותו לקחת את זה. הרב גרינבלט העביר את השנים הבאות עד לפטירתו של אביו בנסיעה הלוך ושוב בין ממפיס לניו יורק.

באותן שנים, הרב גרינבלט התחיל ללמד בתלמוד תורה המקומי, שישה חודשים לאחר מכן, הוא הקים את האקדמיה העברית של ממפיס. זאת הייתה הפתיחה הגדולה ביותר באותה תקופה שהייתה לבית ספר יהודי, 34 תלמידים. בשיעור הראשון היה הרב נחום לנסקי, ראש ישיבה בנר ישראל. הוא לא גבה שכר לימוד, כי באותה התקופה, כמעט אף אחד לא היה מגיע אם הלימודים היו בתשלום. העניות דחקה את חיי הקהילות עד שהיה קשה לגרום לילדים יהודים להגיע אפילו בחינם. לפיכך בית הספר לא גבה שכר לימוד במשך 15 שנה. אגב, כיום, הוא עדיין פעיל ופתוח.

באתר Matzav פורסם, כי יום אחד בבית הכנסת שמע הרב גרינבלט שני יהודים מדברים. "אני מרגיש רע עם הילדה קפלן. היא באה ממשפחה ענייה, היא שומרת שבת, אין לה איך להכיר חתן, ולעולם לא תתחתן כי היא לא מתרועעת עם כולם".

הרב גרינבלט אמר, "על מי אתה מדבר? אני מחפש בחורה כזו". הרב גרינבלט נפגש איתה, והם נישאו ב-1949.

כאשר הרב גרינבלט התחתן עם אשתו, היו בני משפחה שמחו על כך שהוא תלמיד חכם, ויכול היה להתחתן עם בת של ראש ישיבה במקום עם בתו של בעל בית פשוט ממפיס פשוט. הרב גרינבלט הסביר מאוחר יותר שאשתו הייתה למעשה שומרת השבת היחידה בעיר, למשפחתה לא היה כסף והיא ניהלה חיים פשוטים עם ערכים יהודיים חזקים.

לימים סיפר עוד כי הוא שמע שלסבא שלה, שהגיע מליטא, יש חנות בעיר בשכונה לא יהודית, והחנות סגורה בשבת, הוא לא סמך על עצמו שיחליט מתי לפתוח אותה אחרי השבת, אז הוא היה שואל ילד אם הוא ראה שלושה כוכבים בשמים במוצאי שבת. ואז פתח את החנות שלו. הרב גרינבלט התרגש מזה ורצה אשה ממשפחה כזאת.

הרב גרינבלט הפך למוהל, והתחיל לכתוב גיטין, הוא נסע בכל רחבי ארה"ב במשך 60 שנה כדי להבטיח שנשים יהודיות גרושות חילוניות יקבלו גט. בנוסף, הרב גרינבלט בנה מקוואות בערים רבות בדרום. הוא גם עבד עבור ארגון הכשרות העולמי ה-OU ופיקח על שחיטה במפעלי הבשר הכשרים של ה-OU באיווה. הוא עזר להקים את בית הספר התיכון היהודי בממפיס. וכיהן כרב בית כנסת במשך 18 שנים ובמשך 50 השנים הבאות החזיק מניין בביתו בכל שבת.

הרב גרינבלט הותיר אחריו משפחה נפלאה, חמישה ילדים שממשיכים את מורשתו. בנו, הרב דוד גרינבלט מלורנס ניו יורק, ייסד ומנהל כמה קרנות צדקה גדולות.

הלוויתו תתקיים מחר (ראשון) במתיבתא תפארת ירושלים בשעה 14:00 שעון מקומי.

הגרמ פיינשטיין ממפיס הרב נטע צבי גרינבלט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד