י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"מחול השדים של החסידים מניו יורק"

השכונה הישראלית שמציתה מלחמה בין החסידיות הגדולות בעולם

שכונת 'גולובנציץ - רמת אברהם' מציתה מחדש את המלחמה בקהילות 'העדה החרדית': לאחר שקהילת סאטמר מהר"א הודיעה על רכישת שטח בשכונה - עיתון 'דער איד' של קהילת סאטמר מהרי"י מפרסם מאמר חריף נגד קהילת האח ומזכיר את חטאי העבר עוד מימי בעל ה'ברך משה' זצ"ל, אבי האדמו"רים לבית סאטמר. 'בחדרי חרדים' על כל הפרטים

השכונה הישראלית שמציתה מלחמה בין החסידיות הגדולות בעולם
האחים האדמו"רים מסאטמר צילום: דוד כהן, פלאש 90

העיתון האמריקאי 'דער איד', הביטאון של חסידי האדמו"ר המהרי"י מסאטמר, פרסם מאמר חריף נגד קהילת האדמו"ר המהר"א מסאטמר, בעקבות כוונת החסידות להקים בית כנסת של החסידות בשכונת 'רמת אברהם (גולובנציץ)' בבית שמש. שכונה שלטענת חלק מרבני קהילות 'העדה החרדית', כולל חסידות סאטמר מהרי"י, נבנתה על שטח שהתגלו בו קברי יהודים.

במאמר נטען כי בעבר, היו מי שניסו להתנכל לבניית קרית 'ויואל משה' בירושלים על ידי בעל ה'ברך משה' מסאטמר זצ"ל, אביהם של האחים האדמו"רים, בשנת תשמ"ג.

לטענת עורך המאמר, אנשי קהילת המהר"א פרסמו אז טענת שווא, לפיה השטח שנרכש לטובת בניית הקריה נמצא על מערת קברים יהודית. לדבריו, ה'ברך משה', שכבר שילם על הרכישה ארבעה מיליון דולר, קרא לאנשי 'אתרא קדישא' וביקש מהם לבדוק את הטענה. האדמו"ר זצ"ל הצהיר אז: "אם יש כאן קברים אני יורד מהעניין. נפסיד ארבעה מיליון דולר אבל סאטמר כבר הסיגה הרבה יותר בשביל תורה ואידישקייט".

כותב המאמר אף הגדיר את החסידים שהגיעו לתמוך בבניית השכונה כ"מחבלים". לדבריו, בתקופת ההפגנות של כמה מקהילות 'העדה החרדית' נגד בניית שכונת 'רמת אברהם', "קבוצה של תיירים מניו יורק, בני בליעל, הגיעו אז לבית שמש, ביניהם גם כהן, והצטלמו כשהם עורכים 'ריקוד של שמחה' על הקברים שחוללו. הם פרסמו ברשת את 'מחול השדים' על קברי אבותינו".

המאמר החריף הופיע, כאמור, לאחר שקהילת סאטמר מהר"א בישראל הוידעה על כי רכשה שטח גדול ברחוב גרוסמן 5 בשכונת 'רמת אברהם', עליו ייבנה בית כנסת לחסידות שייפתח לקהל במהלך תקופת הקיץ.

הודעת קהילת סאטמר מהר"א על רכישת השטח ב'גולובנציץ'

כזכור, פרשת מתחם גולובנציץ הוא פולמוס הלכתי שהחל בשנת ה'תשע"ב, סביב בנייתה של שכונת 'רמת אברהם' - על שם הרב אברהם רביץ (מתחם גולובנציץ) בבית שמש. בשלבי תכנון הפרויקט, התגלו במקום מערות בעלות מבנה של קברי פיר. בשלב זה התגלעו חילוקי דעות בין גאב"ד 'העדה החרדית' הגאון רבי יצחק טוביה ווייס לבין פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך - האם למקום זה יש דין של בית הקברות. 

המאמר החריף ב'דער איד'

מתחם גולובנציץ סאטמר רמת אברהם דער איד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד