כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
האדמו"ר הסתתר בביתה

בד"ה: תלמידתה האחרונה של שרה שנירר

רייזל נחמה וולהנדלר, התלמידה של שרה שנירר ע"ה, שנולדה בקרקוב ב-1917, הלכה לעולמה בשבוע שעבר | לפי ההערכות היא הייתה התלמידה החיה האחרונה הידועה של שנירר | הנחילה את מורשתה של מורתה המפורסמת לדורות הבאים

בד"ה: תלמידתה האחרונה של שרה שנירר
אילוסטרציה צילום: unsplash

ברוך דיין האמת: בגיל 104 הלכה לעולמה ביום רביעי האחרון בוויליאמסבורג, מרת רייזל נחמה וולהנדלר ע"ה, מחנכת מסורה וותיקה, שמסרה שיעורים במשך עשרות שנים, ומי שזכתה ולמדה באופן אישי אצל המחנכת המפורסמת שרה שנירר ע"ה ולפי ההערכות היתה התלמידה החיה האחרונה של שנירר.

היא נולדה בקרקוב ב-1917 לאביה, הרב יהודה דים זצ"ל, שהיה תלמיד חכם גדול והחזיק לפרנסתו מפעל בגדים שבסופו של דבר הופעל על ידי הגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה. בעוד שרבים בפולין חיו בתנאים דלים מאוד, למשפחת דים הייתה עוזרת במשרה מלאה, אביה ר' יהודה ז"ל נתן את הקומה הראשונה של ביתו לחסידי בעלזא כדי שישתמשו בו לשטיבל.

במלחמת העולם השנייה הסתתר הרה"ק מהר"א מבעלזא זי"ע אצל משפחת דים לאחר שנמלט מביתו בגלל שהנאצים ביקשו את נפשו. רייזל נחמה ע"ה היתה הצעירה מבין ארבעה ילדים. לאחר שסיימה בית ספר תיכון פולני לבנות יהודיות, היא גם למדה ב'בית יעקב' של שרה שנירר.

למרות הכיבוש הנאצי, נישאה רייזל נחמה בשנת 1940 לחיים שמואל וולהנדלר, בברכת האדמו"ר מצ'נטצ'ין רבי יהושע העשל הורוביץ זצ"ל. בני הזוג הופרדו במהלך מלחמת העולם השנייה וגברת ווההנדלר שרדה גם את מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו וגם את מחנה ההשמדה ברגן בלזן, והחליפה את המרק שלה בלחם כדי להימנע מאכילת מזון לא כשר. בני הזוג וולהנדלר התאחדו בקרקוב לאחר שנות המלחמה, הם הגיעו לאמריקה על ידי ישיבת 'תורה ודעת' ב-1946.

במהלך חייה, לימדה גברת וולהנדלר בשלושה בתי ספר שונים בוויליאמסבורג - סאטמר, פאפא וקלויזנבורג, עד גיל 96. רעייתו של אחד מדייני קרית יואל סיפרה לבני המשפחה בהלוויה כי היא זוכרת כיצד לימדה אותה גברת וולהנדלר את שיר השירים 55 שנים קודם לכן, והוסיפה כי זו זכות וכבוד להיות תלמידתה. כמו כן היא שרה שירים שלמדה ממורתה הדגולה לחמשת ילדיה, לנכדיה הרבים ולתלמידותיה.

מרת וולהנדלר הייתה מספרת לילדיה לעתים קרובות כיצד היא חשה זכות לשאת את תיקה של שרה שנירר הביתה מבית הספר וכיצד, באותה תקופה, רבים בקהילות החסידיות לא שלחו את בנותיהם ל'בית יעקב', והעדיפו לחנך את הבנות שלהם בבית. גברת וולהנדלר שמרה על שנינותה, הרבה אחרי יום הולדתה ה-100, וענתה לשאלות בתשובות חדות וענייניות.

"לקחתי את סבתא שלי להצביע בבחירות האחרונות לנשיאות ובדרך הביתה שאלתי אותה 'בובע, למי הצבעת?'", סיפר הנכד אלי וולהנדלר לחדשות VIN, "היא ענתה לי בצורה מדהימה, ואמרה לי ביידיש 'הצבעתי למועמד שהיהודים מצביעים לו'".

"לפעמים היא הייתה אומרת לי איך השרוולים שלי לא ממש מכסים את המרפקים שלי, שרה שנירר הייתה מסתכלת לראות אם יש בד נוסף בתוך השרוול, מורידה את המכפלת כדי שהמרפקים שלי יהיו מכוסים", סיפר הנכד.

הלווייתה של גב' ווהנדלר יצאה בערבו של יום רביעי מבית המדרש 'חלקת יעקב' בוויליאמסבורג לעבר קריית יואל, שם נטמנה.

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים.

שרה שנירר ניצולת שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד