כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

המרוץ לרבנות • דרישה לפסול שני חברים בגוף הבוחר

פרסום ראשון • עו"ד ידידיה לוונטהל במכתב לוועדה המסדרת של הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים • דורש לפסול שני מועמדים: הרב יוסף קרסיק מבת חפר והרב שמעון אליטוב שמונה על ידי הגר"ש עמאר

הגר"ש עמאר. צילום: פלאש 90
הגר"ש עמאר. צילום: פלאש 90



150 חברי הגוף הבוחר לרבנות אושרו בישיבת הממשלה האחרונה, כולל עשרת החברים אותם מינה הרב הראשי לישראל הגר"ש עמאר. כזכור, חמישה מהם היו אמורים להתמנות בידי הגר"י מצגר, אלא שבעקבות ההסתבכות המשפטית אליה נקלע העבירה את הסמכות למנותם לידיו של הרב עמאר.

הבוקר (ג), בפניה ליו"ר הוועדה המסדרת, טוען עו"ד ידידיה לוונטהל כי יש ליקויים בגוף הבוחר, והוא דורש לתקנם לאלתר. כמו כן דורש עו"ד לוונטל "להימנע מפרסום חברי הגוף הבוחר ברשומות עד לתיקון הליקויים", ו"להמציא למשרדי את רשימת הרבנים אשר מונו... תוך הבהרה למי מהם כושר לרבנות מאת הרבנות הראשית לישראל ומקום כהונתם בפועל כרבנים".

טענותיו נוגעות בעיקר לשניים מהרבנים הנבחרים: הרב יוסף קרסיר המכהן לדעתו כרב מועצה אזורית ולא מוגדר כרב יישוב, והרב שמעון אליטוב שמונה על ידי הגר"ש עמאר, היות ולטענתו של לוונטהל, בשל הצורך באיזון ספרדי - אשכנזי בגוף הבוחר, היה על הרב עמאר למנות במקומו אשכנזי.

במידה שפנייתו לא תיענה לאלתר, ולכל המאוחר בתוך 24 שעות ממועד קבלתה, הוא ישקול פנייה לבית המשפט הגבוה לצדק לשם קבלת סעד הולם בנסיבות העניין.

העתק ממכתבו שיגר עו"ד לוונטהל ליועץ המשפטי למשרד הדתות, עו"ד ישראל פת, וללשכת היועץ המשפטי לממשלה.

במכתבו כותב עו"ד לוונטהל: "מתוך חרדה לטוהר הבחירות, ולמניעת חילול שם שמים ברבים, ונוכח עמידה משתאה אל מול הליקויים שבמינויים לגוף הבוחר והפרה הבוטה של הדינים החלים בנושא, ועל מנת לחסוך את הפנייה לבית הדין הגבוה לצדק או לכל ערכאה שבסמכותה להעניק סעד על פי דין", הוא פונה אל וועדת הבחירות לרבנות הראשית.

ואלו טענותיו: "בהתאם לחוק הרבנות הראשית לישראל, יימנו על הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים לישראל 10 רבנים שימנו הרבנים הראשיים לישראל. ודוק: על הרבנים הראשיים לישראל למנות 'רבנים', היינו: בעלי כושר לרבנות מאת הרבנות הראשית, המכהנים בתפקיד זה".

עוה"ד לוונטהל מביא כדוגמה את החלטת השופט רובינשטיין בשבתו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-19, ואשר אסר על אמנון יצחק להשתמש בתואר "רב" כיוון שלא נמצאה בידו תעודת כושר לרבנות מטעם הרבנות הראשית לישראל.

לדברי עוה"ד, "הדברים יושמו בדקדקנות לגבי כלל המועמדים לכהן בגוף הבוחר, באשר היועץ המשפטי לוועדה הקפיד לוודא, כי המועמדים עומדים בתנאים הנ"ל. דא עקא, למרבית ההפתעה, מעיון ברשימת הנציגים הנמנים על הגוף הבוחר עולה, כי ישנם נציגים אשר אינם עומדים בתנאים כאמור, ואינם בעלי כושר לרבנות ו/או שאינם משמשים בתפקיד רבני בפועל".

לטענת העותר, "לא זו בלבד שאין הדעת נותנת למנות נציגים שאינם עולים בקנה אחד עם המתחייב על פי דין, אלא שיש בכך אף משום הפלייה אסורה ביחס לנציגים אחרים אשר נבחנו לאור הקריטריונים הנ"ל".

הגר"ש אליטוב. צילום: יוסי פורמנסקיצילום: הגר"ש אליטוב. צילום: יוסי פורמנסקי
הגר"ש אליטוב. צילום: יוסי פורמנסקי


אפליה עדתית ומשרה שונה

ובמי דברים אמורים?

"בהתאם לחוק, יש למנות לגוף הבוחר 8 רבני יישוב מכל אחד מ-8 היישובים הגדולים. להפתעתי, אחד הרבנים שנבחרו מכח הסעיף הנ"ל הינו הרב יוסף קרסיק, שהינו רב אזורי במועצה האזורית עמק חפר, כך מונה על-ידי השר, כך מוגדרת משרתו וכך משולם שכרו. ברור, אפוא, כי אין במינויו של הרב קרסיק כדי למלא אחר הוראות החוק, והדברים יפים ביתר שאת, מקום בו מונו זה מכבר 2 רבנים אזוריים מכל אחת משתי המועצות האזוריות הגדולות על פי החוק".

עוה"ד לוונטהל מתייחס גם לנושא האפליה העדתית: "בהתאם לחוק: במינויים יפעל השר להביא לכך שבאסיפה הבוחרת יהיו מחצית החברים ספרדים ומחציתם אשכנזים. ואכן, בהתאם לכך, עקב מספר רב יותר של חברים ספרדים בגוף הבוחר, הנחתה הוועדה את מקבלי ההחלטות לפעול למינוי חברים אשכנזים. דא עקא, בניגוד להנחיות הוועדה ולדין, מינה כבוד הרב עמאר נציג ספרדי, הגורם לחוסר איזון בין החברים הספרדים לחברים האשכנזים, וזאת תוך הפרת סעיף 9 לחוק".

לסיכום: "כל אחד מן הליקויים יש בו כדי לאיין את פעולותיו של הגוף הבוחר, ולהעמידן בסכנת פסילה, כל שכן הצטברותם של הליקויים כאמור, שדומה שלא יצלחו את מבחנו של בית המשפט הגבוה לצדק".

"מטבע הדברים עלול להיות בכך משום עיכובים רבים באיוש המשרות החיוניות של הרבנים הראשיים לישראל, ועל כן על הוועדה לפעול לתקונם בבהילות, כאופן אשר יעלה בקנה אחד עם הוראות הדין".

האם יודחו שני החברים הללו מחברותם בגוף הבוחר? והאם יתעכב הליך בחירת הרבנים הראשיים שוב? ימים יגידו.
הרב עמאר ערעור לוונטל רב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד