כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

המאבק בטרור: עו"ד מרדכי ציבין מחזיר מלחמה

מול האיום הפלשתיני לתבוע את ישראל על פשעי מלחמה בבית הדין הבינלאומי בהאג - משפטנים ישראלים מגבשים תביעות נגד ראשי הפלשתינים • 'מקור ראשון' חושף

עו"ד מרדכי ציבין
עו"ד מרדכי ציבין



לרשות הפלשתינית היה עד היום יתרון ברור בלוחמה המשפטית נגד ישראל ברחבי העולם, אך ייתכן שבקרוב המאזן ישתנה. עו"ד מרדכי ציבין אוסף עדויות ומגיש תביעות נגד בכירים ברשות הפלשתינית ובחמאס במדינות שונות בעולם, ואף הגיש תביעה תקדימית לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד אבו-מאזן. אם הכול יתקדם כמתוכנן, בקרוב הוא יוכל לרשום הישג ראשון לזכותו: בכירי חמאס כבר לא יוכלו להיכנס בחופשיות לאירופה.

האו"ם העניק לרשות הפלשתינית מעמד של "מדינה משקיפה שאיננה חברה" בנובמבר 2012. מאז מאיים מחמוד עבאס, יו"ר הרשות, כי יפנה לבית הדין הבינלאומי בהאג בתביעה להכרה בהתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון כפשע מלחמה. לאחרונה דווח כי בזמן ביקורו של ברק אובמה ברמאללה הפציר הנשיא האמריקני בעבאס לא לפנות לבית הדין בהאג, וכי האחרון הסכים להמתין כמה חודשים - אלא אם כן ישראל תבנה בשטח אי-1, המצוי בין ירושלים למעלה-אדומים.

כדי שעבאס יוכל לממש את איומיו עליו להחיל את סמכותו של בית הדין הבינלאומי בהאג על השטחים הנתונים לשליטתו. ההחלטה מסורה בידיו באופן בלעדי: ירצה – יחיל את הסמכות על יהודה ושומרון ורצועת עזה, לא ירצה – לא יקנה בית הדין סמכות שיפוט.

לעת עתה, עבאס נמנע מלהחיל את הסמכות ומכאן שבית הדין בהאג לא יכול לדון בתלונות על פשעים המבוצעים בשטחים אלו. ניתן להניח שבין יתר שיקוליו בהחלטה נמצאת גם ההבנה כי מדובר בכביש דו-סטרי: ברגע שיקנה בית הדין סמכות יוכל אמנם אבו-מאזן לתבוע בו את ישראל, אך במקביל הוא גם ייחשף לתביעות חמורות. כפי שיסופר להלן, תביעה כזו נגד יו"ר הרשות - ראשונה מסוגה - כבר הונחה בפני בית הדין.

פגיעת גראד בבית. צילום: פלאש90צילום: פגיעת גראד בבית. צילום: פלאש90
פגיעת גראד בבית. צילום: פלאש90


תלונה נגדית

נפתח ברקע קצר: בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החל לפעול בשנת 2002, מכוח אמנת רומא. ישראל לא אשררה את האמנה לאור הסעיף שבה הקובע כי "העברתה של אוכלוסיית הכובש לשטח הכבוש במישרין או בעקיפין תיחשב כפשע מלחמה".

בין סוגי הפשעים שבהם מוסמך בית הדין לדון מצויים פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. בית הדין קונה סמכות לדון בעברות שבוצעו בשטח של מדינה החברה בבית הדין, בעברות שבוצעו על ידי אזרחים של מדינה כזו או אם התלונה הועברה אליו ממועצת הביטחון של האו"ם.

לגבי מדינה שאינה חברה בבית הדין – וכזו היא המדינה המשקיפה פלשתין – בית הדין קונה סמכות רק אם היא מסכימה אד-הוק לשיפוטו.

בשנת 2009 דחה בית הדין תלונה שהגישה הרשות הפלשתינית נגד ישראל בגין ביצוע פשעי מלחמה במהלך מבצע 'עופרת יצוקה'. אז נדחתה הבקשה על אף שהרשות הסכימה לקבל את סמכות בית הדין, בנימוק שהיא איננה מדינה. עם שדרוג מעמדה בנובמבר האחרון ל'מדינה משקיפה' ייתכן בהחלט שהמצב השתנה, אך הרשות לא פנתה מאז לבית הדין. הכדור, כאמור, במגרשו של אבו-מאזן.

בינתיים, עוד בטרם החיל על עצמו את סמכות בית הדין, קמות יוזמות פרטיות ישראליות המבקשות להתמודד עם האיום במתקפת נגד. בחודש מרץ השנה הגיש עו"ד מרדכי ציבין, העוסק במגוון ענייניים בינלאומיים, תלונה לבית הדין בהאג נגד יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס, נגד תנועת חמאס ונגד תשעה מחבריה. ציבין דורש מהתובע של בית הדין לפתוח בחקירה בגין הפרות חמורות של המשפט הבינלאומי ההומניטרי. "הפשעים הנטענים מתבצעים באופן כמעט קבוע מאז יולי 2002, והם כוללים שיגור רקטות היישר לעבר ריכוזי אוכלוסייה אזרחית בישראל במטרה אחת - הרג אזרחים חפים מפשע", נטען בתלונה.

"על פי נתוני שירות הביטחון הכללי", ממשיך ציבין, "משנת 2002 ועד 2009 גבה חמאס 1,178 קורבנות ישראליים ועוד 8,022 איש נפצעו – רובם אזרחים. חמאס תוקף אוכלוסייה אזרחית באמצעות מחבלים מתאבדים, פיגועי ירי רצחניים, פיגועי דריסה, מכוניות תופת, דקירות וחטיפות". בתלונה נטען גם כי אזרחים פלשתינים נפגעים מהפרות הדין הבינלאומי. כך, לפי נתוני 'בצלם', במאבק האלים בין פתח לחמאס בשנת 2007 נהרגו 353 פלשתינים, רובם ברצועת עזה, רבים מהם עוברי אורח שלא נטלו חלק במאבק.

יושב ראש הרשות מואשם בהעלמת עין מאזרחי מדינתו המבצעים פשעים, בעידודם וביוזמה של מאורעות מתסיסים המובילים למעשי טרור.

בסוף אפריל הגיעה תשובה מאת התובע בבית הדין, שהסביר כי הטענות נגד הרשות אינן בסמכותו של בית הדין ולכן לפי שעה אין בסיס להמשיך בחקירה. עם זאת, התובע ציין כי המידע שנמסר בתלונה יישמר בארכיון בית הדין, ואם תהיה קבלה של סמכות השיפוט על ידי המדינות הרלוונטיות - ההחלטה תישקל מחדש.

"התלונה שלנו נמצאת בהשהיה", מסכם עו"ד ציבין. "אם וכאשר יחליט אבו-מאזן להחיל את סמכות השיפוט של בית הדין על השטחים שבשליטתו, אין ספק כי ישראל תהיה בבעיה קשה שכן ההתיישבות הישראלית בשטחי יהודה ושומרון נחשבת לפשע מלחמה. אך הוא עלול לגלות שמדובר בחרב פיפיות; התלונה שלנו תיבחן מחדש, ואבו-מאזן יוכל למצוא את עצמו במוקד חקירה על פשעי מלחמה שבתחום אחריותו".

בכירי החמאס. צילום: ארכיוןצילום: בכירי החמאס. צילום: ארכיון
בכירי החמאס. צילום: ארכיון


האפיק הבלגי

במסגרת "הלוחמה המשפטית" נגד ישראל מנצלים אויביה גם את האפיק של תביעות ובקשות מעצר באירופה נגד בכירים ישראלים בגין חלקם בפעולות צבאיות, שלטענת התובעים מהוות פשעי מלחמה.

כך למשל, בשנת 2005 נאלץ האלוף במיל' דורון אלמוג לא לרדת מהמטוס שנחת בלונדון ולשוב על עקבותיו, וזאת מחשש שייעצר בעקבות תביעה שהוגשה נגדו בבריטניה בגין פעולותיו כאלוף פיקוד דרום.

מאז אותה תקרית נרשמו אירועים דומים נוספים נגד בכירי ממשל וצבא ישראלים: צו מעצר נגד שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בניו-זילנד, תביעה בספרד נגד דן חלוץ ובנימין (פואד) בן-אליעזר, אבי דיכטר, גיורא איילנד ומיכאל הרצוג בגין "פשעים נגד האנושות" בעקבות חיסולו של סלאח שחאדה תוך פגיעה בבלתי-מעורבים; שאול מופז נתבע באנגליה, עמי איילון בהולנד ועוד. איומים להעמדה לדין נשמעים גם נגד אהוד אולמרט, ציפי לבני ואהוד ברק.

גם במישור הזה פועל עו"ד ציבין, יחד עם עו"ד מרדכי אייזנברג, יו"ר התנועה להגינות שלטונית, להוצאת צווי מעצר במדינות אירופיות נגד בכירי חמאס. תלונה תקדימית כזו, יחד עם בקשה למעצר, הגיש ציבין בבלגיה בשם ארבעה ישראלים תושבי אשדוד בעלי אזרחות בלגית, והיא נמצאת כעת בישורת האחרונה. התלונה עשויה להוביל למעצרם של אנשי חמאס אם כף רגלם תדרוך בעתיד בבלגיה, ותקל על יתר מדינות האיחוד האירופי לעצור אותם אם יכנסו לשטחיהן.

אחד ממרשיו של ציבין הוא עזריאל וייסמן, שנפגע בימים שלפני מבצע 'עופרת יצוקה'. "צעדתי ברחוב יחד עם אבי", משחזר וייסמן, "כשלפתע קול נפץ אדיר החריש את אוזנינו. טיל נחת ממש לידינו. אמנם גם בתקופה שלפני כן נורו טילים לאזור, אבל עד שזה לא נחת לידי לא הפנמתי שזה באמת עלול לקרות לי". וייסמן ואביו נפגעו מרסיסים. הבן ספג אותם בידו.

"לפני האירוע הייתי אדם בריא, ומאז הכול השתבש. הרסיסים גרמו לי לשיתוק באצבעות ולהגבלה בתנועה. בתקופה הקרובה אני אמור סוף-סוף לעבור ניתוח, שבתקווה ישפר את המצב. התחלתי לסבול מלחץ דם גבוה, והספקתי גם לעבור צנתור. אבי נפגע מרסיסים ועבר ניתוח להוצאתם, אך את הנזק הנפשי שנגרם לו ולי קשה יותר לרפא". וייסמן מוסיף ומספר על מעגלים רחבים יותר של נזק: "גם הפרנסה שלי נפגעה. אני עובד כסוכן נדל"ן באשדוד, ובמשך שנה ויותר פשוט לא הייתה לי עבודה".

וייסמן, כאמור, הוא אחד מהמתלוננים בבלגיה נגד בכירי החמאס. "כיום הדין הבלגי חסום בפני זרים", מסביר עו"ד ציבין, "אלא שהוא מעניק הגנה לאזרחים בלגים שנפגעו בכל מקום בעולם, ועל בסיס זה הגשנו את התלונה".

בתלונה מסתמכים ציבין ואייזנברג, בין היתר, על ארגוני זכויות אדם בינלאומיים. כך למשל מובאים דבריו של נציג הארגון 'משמר זכויות האדם' (Human Rights Watch), שלפיהם "תקיפת אזורים אזרחיים בנשק חסר הבחנה מפר את העיקרון היסודי במשפט הבינלאומי של חסינות לאזרחים. על מנהיגי חמאס מוטלת החובה לעצור התקפות אלה באופן מיידי".

האשמים הישירים לנזקיהם של ארבעת הנפגעים, לפי התלונה, הם בכירי חמאס מוחמד דף, העומד בראש 'גדודי עז א-דין אל קאסם'; ניזאר עוודאלה, חבר הלשכה המדינית של חמאס; מרוואן עיסא, ראש הזרוע הצבאית של הארגון; ואחמד ג'עברי, "רמטכ"ל חמאס" שחוסל בינתיים על ידי ישראל בפתח מבצע 'עמוד ענן'. גם המנהיגים הפוליטיים של חמאס מואשמים בהליך: ח'אלד משעל, מוסא אבו-מרזוק, מוחמד נאצר, מחמוד אל-זהאר, איימן טהא ואיסמעיל הנייה.

"התובעת הפדרלית בבלגיה קיבלה מיד את הטענה כי ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה מהווה פשע מלחמה, והורתה לפיכך למשטרה הבלגית לפתוח בחקירה", מספר עו"ד ציבין. "בהתאם להליך בבלגיה הוחלט שהתלונה ראויה להתברר, והתביעה ביקשה מהמתלוננים להגיע להעיד. שלושה מהם, ביניהם עזריאל וייסמן ואביו, הגיעו לבריסל והעידו על מצב בריאותם. לא יכולנו להטיס את כל המתלוננים להעיד מטעמי תקציב, אך התביעה בבלגיה קיבלה אישורים רפואיים על המצב של כולם".

פפגיעה בבית בעופרת יצוקה. צילום:פלאש 90צילום: פפגיעה בבית בעופרת יצוקה. צילום:פלאש 90
פפגיעה בבית בעופרת יצוקה. צילום:פלאש 90


מעגל לוחמה חדש

לתחושתו של ציבין, הרשויות הבלגיות מתייחסות לתלונה ברצינות הראויה. "במשך שנתיים הם מטפלים בתלונה ללא הרף. כך, לפני שבועיים קיבלנו דרישה להמציא ראיות לנזקים כספיים שנגרמו למתלוננים, למרות שלא טענו בנושא ולא דרשנו פיצויים. הדבר מעיד על טיפול רציני של התביעה בבלגיה בתלונה שלנו". אישורים כאלה אכן נשלחו, וכעת ההליך עומד לפני סיום.
"אם הכול יתקדם כמתוכנן, בכירי חמאס שנגדם התלוננו לא יוכלו להגיע לבלגיה, או לאירופה בכלל, בבטחה. צו מעצר עלול לחכות להם שם לצורך חקירה בנוגע לתלונה שלנו, בדיוק כפי שהם הוציאו בעבר צווים נגד קציני צה"ל ומפקדיו".

ציבין, בעל קשרים ברחבי העולם, מהם מסתוריים ובלתי שגרתיים, מקדם הליכים דומים גם באנגליה, ברוסיה, בספרד, בצ'כיה, באיטליה ובגרמניה. "אנו פועלים כל העת לאיתור נפגעי טרור בעלי אזרחות של מדינות אירופיות המאפשרות הליכים פליליים כאלה", הוא מספר. "המשפט הבינלאומי הוא זירה שבה ניתן להילחם בטרור, ואסור להפקיר אותה לצד השני.

במשך שנים נוקטים ארגונים פלשתיניים בפעולות טרור רצחניות, אשר מהוות פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות ומסבות אלפי הרוגים בקרב אוכלוסייה אזרחית חפה מפשע. למרבה הציניות, דווקא ארגונים פלשתיניים הם שעושים שימוש במשפט הבינלאומי נגד קצינים ופוליטיקאים בכירים ונגד מדינת ישראל. פעילות גומלין כזו, שתכניס את חמאס ואת יתר מבצעי הפשעים הבינלאומיים הפלשתיניים למעגל הלוחמה המשפטית, היא המענה הנכון והראוי ללוחמה מסוג זה הננקטת כלפי ישראל".
חמאס פלסטין האג ישראל הרשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד