י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מצאצאי ר' יונתן אייבשיץ

הגיעו להתפלל וגילו: היארצייט של החרדי שטבע בטיטניק

בהשגחה פרטית מופלאה, גילו מספר יהודים שהגיעו לבית הקברות היהודי בהולנד, ‏מצבה מעניינת, של צעיר חרדי שטבע בטיטניק והובא למנוחות בפיטע שבהולנד. ביום שישי האחרון חל היארצייט שלו

הגיעו להתפלל וגילו: היארצייט של החרדי שטבע בטיטניק
יעקב בירנבוים ז"ל ומצבתו צילום: הבלוג 'מדור לדור'

‏מספר חרדים שהגיעו ביום שישי האחרון לבית העלמין בעיר פיטע שבהולנד, גילו מצבה עם תאריך של אותו יום כ"ח ניסן, אז חל היארצייט של צעיר חרדי שטבע בטיטניק והובא למנוחות בפיטע שבהולנד. באתר 'מדור לדור' שמתחקה אחר "שורשים משפחתיים – תעלומות ותגליות" מסופר את סיפורו הטראגי של הצעיר היהודי שטבע באסון הטיטניק, אותה אניית ענק, שנחשבה חסינה מפני כל פגע רע, פגעה בקרחון וטבעה בהפלגת הבכורה שלה, ביום 15 באפריל 1912. באסון נספו 1,517 אנשים. כולל אחד בשם יעקב בירנבוים ז"ל.

 

יעקב בירנבוים. יליד קרקוב (קראקא) שבפולין, היה בן 25 במותו, בן ליואכים בירנבוים ואשתו תאופיליה לבית ציפרס, השני מבין תשעה ילדים. כך מספר, ירון פדהצור, בבלוג 'מדור לדור'.

יעקב לא הגיע לטיטניק מקרקוב פולין. בשנת 1912 היה כבר יעקב יהלומן, באנטוורפן שבבלגיה, מרכז סחר מוכר כבר אז בתחום היהלומים. יהודים רבים עזבו בתחילת המאה ה-20 את פולין לאנטוורפן. יעקב גם לא התגורר באנטוורפן. הוא ייצג את עסקי משפחתו בסן פרנסיסקו שבקליפורניה, ארה"ב. לאנטוורפן הוא הגיע לביקור עסקי. סיפרו מאד טראגי. הוא אמור היה לחזור לארה"ב עוד קודם להפלגת הטיטניק, אך שוכנע על ידי בני משפחתו להישאר עמם לחג הפסח. וכך התגלגל להפלגה לאמצע אפריל. יד הגורל. גם אז, הוא לא אמור היה להפליג בטיטניק. הוא הזמין שיט בספינה אחרת, שביטלה את הפלגתה, ונוסעיה הועברו אחר כבוד לטיטניק. בני משפחתו הפצירו בו לא לעלות על ספינה בהפלגתה הראשונה, אך יעקב התעקש והסביר להם כי הספינה חסינה מטביעה, אך את הסוף אנו כבר יודעים.

יעקב הובא לקבורה בבית העלמין פיטע שבגבול הולנד-בלגיה. שכן בבלגיה היה חוק המתיר לשלטונות לחפור כל בית עלמין לאחר חמישים שנה. לכן בחרו יהודי קהילת אנטוורפן לטמון את מתיהם מרחק כחצי שעת נסיעה, מעבר לגבול ההולנדי. שם מצאו את מצבתו מספר צעירים חרדים שבאו להתפלל שם ביום שישי האחרון, ונשאו תפילה לעילוי נשמתו.


מצבתו של יעקב בירנבוים ז"ל

על מצבתו הוטבע סמל של אונייה, לציון נסיבות מותו, ועליה נחקק: פ"נ הבחור המשכיל יעקב בן מו' ירוחם בירנבוים מקראקא, בן כ"ה שנים נטבע בשבר טיטאניק ביום כ"ח ניסן ואחר י"ב ימים נמצאת גויתו על הים והובל לקברות ביום ע"ח שבועות תרע"ב, עול ימים ירד מצולה, קבר מצא בתוך חיים בארץ, במרומים תמצא נפשו תחיה, תנצב"ה", ובתחתית שמו בצרפתית – Jaces BIRNBAUM.

הוא היה מצאצאי ר' יונתן אייבשיץ, אביו של יעקב, היה, ר' ירוחם הלוי בירנבוים, סבו היה ר' יהודה הלוי בירנבוים מפיליץ וקראקא. סבא רבא שלו היה ר' צבי הירש הלוי, בירנבוים מפיליץ וקראקא. והיא נשא את ריילא, בתו של ר' יונתן אייבשיץ.

לכתבה המלאה 'מדור לדור' לחץ כאן.

טיטניק הולנד בלגיה ספינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד