ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
לקראת החג הלאומי ברוסיה

חשש: הנשיא פוטין יחריף את הלחימה באוקראינה

מומחים שונים במדינות המערב העריכו כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ינסה לרשום הישג משמעותי בתקופה הקרובה, במלחמה באוקראינה, על מנת שיוכל להגיע אל התשיעי במאי, עם היכולת לפרסם הכרזת ניצחון. מהלך שיביא לתקיפות נוספות באוקראינה

חשש: הנשיא פוטין יחריף את הלחימה באוקראינה
צבא רוסיה צילום: משרד ההגנה הרוסי

התשיעי במאי, אותו יציינו ברוסיה ביום שני הבא, נחשב ליום חג לאומי ברוסיה, בו חוגגים הרוסים את הניצחון על גרמניה הנאצית. מדי שנה נערך מצעד צבאי ענק ברחובות מוסקבה, בהשתתפות אלפי חיילים, תוך העברת טילים בליסטיים, סוגים שונים של כלי נשק מתקדמים ומערכות נשק מורכבות, וכמובן מטסי ראווה עם מיטב כלי הטיס של חיל האויר הרוסי.

אלא שביום שישי האחרון עדכן שר ההגנה הבריטי בן ואלאס את התחזית, ואמר שהכרזת ניצחון בוודאי לא תהיה בתשיעי במאי, ובמקום זאת עלולה להגיע הכרזה הפוכה, על גיוס נרחב של מילואים לצורך הרחבת המלחמה. ואלאס הסביר כי למרות המאמץ הכביר, צבא רוסיה לא מצליח לרשום הישגים בשטח, משום שההתקדמות איטית מאוד, וההערכה היא שבקרוב, עם התגברות קצב הפשרת השלגים, האדמה תהפוך בוצית ותעכב עוד יותר את התקדמותה של רוסיה. מה גם שאוקראינה מצליחה להחזיר לשליטתה חלק מהכפרים שכבר נכבשו על ידי רוסיה, והמלחמה מתנהלת בחזיתות מרובות בו זמנית, כשרוסיה סופגת אבדות ללא הפסקה.

"כבר ראינו סימנים מקדימים להרחבת המערכה מצדו של פוטין", מפרשן ואלאס את המסרים היוצאים ממוסקבה. לדבריו, פוטין כבר אמר בנאום לאומה שנאצים יש לא רק באוקראינה אלא גם במדינות אחרות. הוא גם אמר שהמלחמה עם אוקראינה היא מלחמת פרוקסי, כלומר מלחמת שמנהלות מדינות אחרות נגד רוסיה, באמצעות מימון ועידוד הצבא האוקראיני להילחם ברוסים. בשל כך, טוען ואלאס, אפשר לראות בדברי פוטין מעין הקדמה לקראת צעדים רחבים יותר, לצורך טיהור העולם כולו מהנאצים. לדבריו, אין יום מתאים יותר להכרזה על מלחמה חדשה נגד הנאצים בעולם כולו, מהתשיעי במאי.

טנק רוסי באוקראינה

במקביל חשף דובר הפנטגון ג'ון קירבי מידע אודות עומק המעורבות האמריקאית במאמצי ההגנה על אוקראינה. לאחר שהנשיא האמריקאי ביידן כבר הצהיר לפני למעלה משבוע כי ישלח לאוקראינה תותחי הוביצר, והודעות דומות נמסרו גם ממספר מדינות נוספות, אומר דובר הפנטגון כי צבא ארה"ב החל לאמן חיילים אוקראינים בשלושה בסיסים שונים מחוץ לגבולות אוקראינה.

קירבי אמר כי אחד הבסיסים הללו נמצא על אדמת גרמניה, והוסיף כי אינו יכול לחשוף את מיקומם של שני הבסיסים הנוספים, אבל לדבריו האימונים כבר מתבצעים בפועל, ובקרוב יגיעו החיילים האוקראינים אל החזית לאחר שקיבלו אימון מתקדם ששדרג משמעותית את היכולות שלהם. הוא הדגיש שאימונים מתמקדים בשלב זה בעיקר הפעלת תותחי ההוביצר המסוגלים לירות פגזים בקצב גבוה מאוד וברמת דיוק גבוהה, ליעדים במרחקים של כ-40 קילומטרים.

מדובר בתותחים מתנייעים קלים מאוד להפעלה ולשינוע, עם פוטנציאל קטלני מאוד, טווח ארוך ורמת דיוק גבוהה, ולכן ההכנסה שלהם לזירת הקרב אל מול הרוסים, עשויה להביא לשינוי של ממש בכל צורת התנהלות הקרבות במזרח אוקראינה.

כמו כן דווח בסוף השבוע כי הנשיא ביידן אמר שהוא מעוניין לגבש חבילת סיוע נוספת לאוקראינה, בהיקפים של מאות מיליוני דולרים. ביידן אמר כי יש לשקול את האפשרות של החרמת כספים של אוליגרכים רוסים, לצורך מימון ההגנה על אוקראינה מפני התוקפנות הרוסית.

במקביל נמסר כי מדינות האיחוד האירופי הגיעו להסכמות מתקדמות לגבי הטלת אמברגו נפט על רוסיה, למרות שחלק מהמדינות ניסו לעכב את המהלך, מתוך חשש שפגיעה כואבת יותר ברוסיה תביא להפסקת הזרמת הגז הרוסי למדינות נוספות, לאחר שהזרמת הגז כבר הופסקה הן לפולין והן לבולגריה.

מלחמת אוקראינה רוסיה הרוגים פשעי מלחמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד