י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בזכות ר' ישעיה בן ר' משה 

כרטיסים יקרים, ואין רכב אחד פנוי בהונגריה: ההילולא שתשבור השנה שיא 

לשובע ולא לרזון: עשרות רכבות אוויריות יצאו להונגריה החל ממחר בבוקר מכל רחבי העולם בדרך לפקוד את ציונו של הרבי הקדוש ר' ישעיה בן ר' משה הטמון בקרעסטיר שבהונגריה | 'בחדרי חרדים' מביא את כל הפרטים על ההילולא הגדולה שצפויה השנה לשבור את כל השיאים שנראו

כרטיסים יקרים, ואין רכב אחד פנוי בהונגריה: ההילולא שתשבור השנה שיא 
חסידים בדרך לר' ישעיה'לה צילום: די וואך

כל הדרכים מובילות לקרעסטיר: זו כבר לא עוד הילולא. שבע שנים לאחר שהחלה העלייה ההמונית לציונו של הרבי הקדוש ר' ישעיה בן ר' משה מקרעטסיר שבהונגריה ביום היארצייט ג' אייר, השנה צפויה ההילולא לשבור את כל השיאים ואלפים כבר הגיעו למקום בשבוע האחרון.

הסיבה לשבירת השיא השנה, היא העובדה שבשנתיים האחרונות ובפרט בשנה הראשונה של מגפת הקורונה ההילולא לא התקיימה כבכל שנה, ובשנה שעברה רק חלקים קטנים הצליחו להגיע, לאחר שהיו צריכים אישורים רבים ובירוקרטיה מורכבת. השנה לעומת זאת מדברים על מספר שיא של למעלה מ-20 אלף איש שיגיעו בעשרות טיסות צ'ארטר הן מישראל, והן מארה"ב ואירופה. הערכה כי רק מישראל ימריאו 15 מטוסים להילולא. 

סוכני נסיעות עמם שוחחנו אומרים ל'בחדרי חרדים' כי הביקוש והנהירה להגיע לר' ישעיה'לה לא זכורים להם שנים רבות, השנה בפרט, אחרי שאוקראינה נסגרה וכבר כמה חודשים שציוני הצדיקים במקום ללא גישה, ההיסטריה היא גדולה. מחירי הכרטיסים נעים סביב - 700 וגם 1000 דולר, יש גם אנשים שמוכנים לשלם גם 10 אלף שקל לכרטיס לערב ההילולא. מארה"ב מגיעים גם מטוסים פרטיים של גבירים שיטוסו במיוחד. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הגבירים שתכננו להגיע עם מסוקים לציון, נתקלו בבעיה כי כבר אין מסוק אחד פנוי שלא הוזמן בהונגריה. כך גם במשרדי השכרות הרכבים, לדברי סוכנים במגזר שעוסקים בהזמנת רכבים בבודפשט, אין רכבים פנויים והמחירים כמובן הרקיעו שחקים. כך גם בווינה הסמוכה אין רכב אחד פנוי. 

כבר הבוקר, מאות תיירים מישראל וארה"ב שוטפים את החנויות הכשרות ובתי הכנסת בהונגריה לקראת ההילולא. 

שאטלים בדרך לציון. צילום: אברומי בלום

יועץ התיירות החרדי דודי רובינשטיין מ'חו"ל מהודר' מסביר לגולשים על האזור עצמו וההגעה למקום.

שדות תעופה בבודפשט: שדה התעופה הבינלאומי הראשי של הונגריה. טיסות מישראל: אלעל, ישראייר, ארקיע, וויזאיר, ריינאיר. הנסיעה מבודפשט לקערסטיר: כשעתיים וחצי.

יש גם שדה תעופה בדברצן: שדה תעופה בינלאומי משני של הונגריה טיסות מישראל: וויזאיר, צ'ארטרים פרטיים. הנסיעה מדברצן לקערסטיר: לוקחת כשעה וחצי. 

הונגריה פתוחה לכולם, אין צורך להציג שום תעודה או בדיקה. בחזור לישראל יש למלא הצהרת בריאות להציג אותה בצ'ק אין בהונגריה. את בדיקת הקורונה עושים בנתב"ג לאחר הנחיתה.

מתחם הציון נמצא בבית העלמין היהודי, מחוץ לכפר על גבעה שיש אליה כביש גישה מהכפר. במהלך היארצייט ג' אייר כביש הגישה חסום למעט השאטלים הרשמיים מהכפר של המארגנים. 

במקום ישנם שתי הכנסות אורחים וותיקות האחת 'ר' ישעיה הויז' - הכנסת אורחים של משפחת רובין ממוקמת בבית בו רבי ישעיה התגורר.

ויש גם את 'ר' ישעיה גסטהויז' בית מדרש מקווה ואכסניה בראשות העסקן ר' משה יוסל פרידלנדר. בשני מתחמי הכנסות האורחים יגישו לכם ביום היארצייט סעודות הילולה מכובדות כמנהג הצדיק ושיהיה לשובע ולא לרזון.

יש גם את המקווה של שיינר הנמצא ברחוב קושוט 129, ויש גם הכנסת אורחים חדשה 'קערסטיר הויף' ברחוב קושוט 131. 

השנה נערכים בהכנסות אורחים ביתר שאת לאספקה של אוכל סביב השעון. כמו בכל השנה יהודים שיגיעו למקום תמיד ימצאו אוכל כשר 24 שעות ביממה. 

הכנסת אורחים בקרעסטיר. צילום: אברומי בלום

בבודפשט עצמה יש גם הרבה מסעדות כשרות למהדרין והשנה שכרו במקום מלון גדול עבור אלו שרוצים להגיע גם לשבת להונגריה, לשם יגיע גם הגראמר ר' ישראל שטרן מלונדון. 

קרוב ל־50 שנה הנהיג הרה"ק רבי ישעיה'לה בן ר' משה את עדתו בקרעסטיר. יהודים נהרו אליו מכל רחבי הונגריה ואף מחוצה לה והוא פעל עבורם ישועה ורחמים. בימי צר ומצוק של מלחמת העולם הראשונה, כאשר הרעב והכפן שוררים בארץ, הרי הוא ממציא מזון ומחיה למאות יהודים וכך נוהג הוא כל ימיו.

בימיו של ר' ישעיה'לה היה בחצרו מקום לכל יהודי ויהודי. הוא קיבל אנשים מרי נפש לצד חסידים מרוממים ונהג בכולם במידה שווה של טוב עין ואירוח. רגיל היה על לשונו לומר כי בחצרו שוכנים 'אורחים' – כפשוטו; 'בורחים' – הם מי שברחו מביתם ומקהילתם מכל קצוות ארץ מכל מיני סיבות (ברחבי הונגריה ידוע היה כי אם נעדר אדם מביתו יש לחפשו תחילה בקרעסטיר…); ו'דורכים' – הם מאות הפועלים היהודים שנקבצו ובאו מכל הונגריה והועסקו בכל הכרמים שסביב, ואשר בשבתות, לאחר שעבדו בפרך בכל השבוע, יורדים היו אל חצרו של רבי ישעיה'לה שהיה משביע את רעבונם בסבלנות עצומה.

לא אחת ולא שתיים אירע, שבמהלך השבת כבר נגמר האוכל שהכינו בבית הצדיק לצרכי השבת כולה, עד שבסעודה שלישית כבר היו צריכים לאכול לחם שחור שנותר מימות השבוע ולמלווה מלכה כבר קראו לשוחט שישחט בהמה.

כמעט מאה שנה אחרי והמסורת ממשיכה בקרעטסיר אין יהודי שמגיע למקום ונשאר רעב. 

לשובע ולא לרזון. 

המונים מתפללים בציון 



אין ביכולתכם להשתתף במעמד? לחצו כאן ותהיו שותפים לסגולות הנדירות>>

קרעסטיר רבי ישעיה מקרעסטיר הונגריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד