י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מדד הפלורליזם

הסקר קובע - חילונים שואפים לשותפות עם ערבים ולא עם חרדים

כמעט שנה לאחר הקמת הקואליציה עם רע"מ, סקר "מדד הפלורליזם" של המכון למדיניות העם היהודי מראה כי חלה עלייה בשיעור היהודים והערבים המאמינים שהצד השני קיצוני, ולצד זאת גדל הרצון לקיים שיתופי פעולה בין הדתות. רוב היהודים יעדיפו להתגורר בשכונות נפרדות, לעומת שני שליש מהערבים שמעדיפים להתגורר יחד עם יהודים.

הסקר קובע - חילונים שואפים לשותפות עם ערבים ולא עם חרדים
יוסי זמיר, פלאש 90

כשנה חלפה מאז הוקמה בישראל הקואליציה הראשונה בה חברה מפלגה ערבית, ועל פי סקר 'מדד הפלורליזם' של המכון למדיניות העם היהודי עולה כי חלה עלייה בשיעור היהודים הרואים בערבים כשותפים וכי רוב אזרחי ישראל סבורים שליהודים ולערבים צריך להיות עתיד משותף. לצד זאת עולה כי יהודים חילונים שואפים לשותפות פוליטית עם ערבים אך לא עם חרדים.

בסקר שנעשה זה השנה השמינית השתתפו למעלה מ1,000 ישראלים, יהודים ולא יהודים, ונערך ע"י פרופ' קמיל פוקס יחד עם עמיתי המכון נח סלפקוב ושמואל רוזנר. הסקר נועד לבחון מגמות בחברה הישראלית, וממנו עולה כי מקרב הציבור היהודי בישראל 19% חושבים שהאזרחים הערבים הם קיצונים - 11% יותר לעומת הנתונים מהשנה שעברה. ולעומת זאת, גם בקרב החברה הערבית חלה עלייה במספר האזרחים הסבורים שיהודים רבים הם קיצונים.

עוד עולה מנתוני הסקר כי שני שליש מקרב המשיבים היהודים מעדיפים להתגורר בשכונות יהודיות וללא שכנות עם ערבים, אך רוב הערבים המשתתפים בסקר השיבו כי יעדיפו להתגורר בשכונות מעורבות יחד עם יהודים ורק שליש מתוכם מעוניינים בהפרדה.

רוב מקרב משתתפי הסקר שהינם דתיים וחרדים השיבו כי אינם מעוניינים להיות יחד עם ערבים בחופי הים, בבריכות השחייה, בצה"ל, אוניברסיטאות ומרחבים משותפים אחרים. ובנוגע לשותפויות בתחום הפוליטי השיבו הדתיים והחרדים כי אינם מעוניינים בשיתוף פעולה עם הערבים, אך כן עם החילונים.

פרופ' ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי, אמר לנוכח ממצאי הסקר כי "למרות האווירה המקוטבת בחברה הישראלית, נתוני מדד הפלורליזם לשנת 2022 מעודדים. רוב היהודים ורוב אזרחי ישראל הערבים מעוניינים בקיומם של מרחבים משותפים ללא הפרדה בין קבוצות לאומיות, ותחושת הקרבה שמרגישים כ-70% מהיהודים בישראל לכל היהודים, כולל יהודי התפוצות, והעתיד המשותף שרואים רוב הישראלים, ובתוכם כ-66% מהערבים, גם הם מעודדים. חשוב לשים לב לעובדות אלו, שהן מרכיב מרכזי בחוסן הלאומי של מדינת ישראל". 

ערבים חרדים חילונים סקר דעת קהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד