י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
כבר לא "מאותרגים"

שידרו "תחקיר" על שמוליק סילמן וחצו קווים אדומים

בשעה שעידית סילמן מתראיינת בבלעדיות הערב לחדשות 12, אצל המתחרים, חדשות 13 בחרו לשדר "תחקיר" על בעלה של יו"ר הקואליציה, שמוליק סילמן. התחקיר הביא עדויות ממקורבים שמעידים כי שמוליק הוא זה ששולט בסדר יומה של אשתו תוך שהם רומסים את כללי האתיקה ומשדרים את מאחורי הקלעים של ראיון שבוצע לפני כשנה עם עידית, שבו מייעץ לה מה לומר ואיך

שידרו "תחקיר" על שמוליק סילמן וחצו קווים אדומים
שמוליק סילמן צילום: מתוך פייסבוק

כל פוליטיקאי ואפילו מי שרק חולם להיות, לוקח בצמוד אליו יועץ תקשורת, כזה שמבין את מה שקורה ברשתות החברתיות ומה צריך להגיד באולפני החדשות, יועץ התקשורת מתלווה למושא הסיקור בכל ראיון ומנחה אותו מה לומר ומה להדגיש, לעיתים קרובות הוא זה ששולט בחשבון הטוויטר שלו והוא זה שמברך את עם ישראל לרגל השנה החדשה וכדו' 

צריך להבין, ראיון טלוויזיה שמצולם מראש, מתוכנן לפרטי פרטים, מצולם בכמה זוויות ונעשה במספר לא מבוטל של טייקים, אצל כל מרואיין אפילו (יש שיאמרו בפרט) אצל ראש ממשלת ישראל עומדים לידו יועצים שידגישו לו את דף המסרים ויעצרו בעת הצורך את הריאיון ויבקשו לבצע תיקונים, לאחר הריאיון יושבים בחדר העריכה ומקצצים את התדרוכים שניתנים ע"י היועצים, בני המשפחה ולעיתים אף עורכי דין. 

הערב ב'חדשות 13' נחצה קו אדום בתקשורת, בכתבה ששודרה הערב תחת הכותרת "יו"ר הקואליציה האמיתי" תואר: "כך הפך שמוליק סילמן, בעלה של ח"כ עידית סילמן שפרשה מהקואליציה למי שמקבל את ההחלטות, למרות שמעולם לא נבחר לכנסת" וכראיה, הביאו ראיון שנערך עם יו"ר הקואליציה דאז, עידית סילמן לחדשות 13 לפני כשנה ביוני 2021 ובו נראה בעלה של סילמן, שמוליק, מתערב ומחדד מסרים. בין היתר, כשנשאלה סילמן על הצעות שקיבל בעלה מהליכוד, קטע שמוליק את הריאיון, וביקש ממנה להבהיר כי לא קיבל שום הצעה מנתניהו ושוחח עימו רק "בנושאים אידיאולוגיים", זאת למרות שכשהוא נשאל, האם קיבל הצעה ממישהו מטעמו של נתניהו, הוא לא הכחיש את הדברים.

בכתבה שכונתה 'תחקיר', מתראיינים כל מיני מקורבים בקול מעוות לבל יזוהו, שמעידים כי שמוליק סילמן, מתערב בכל ענייני רעייתו, אם זה בחוקים שקידמה, או בסדר היום בלשכה, ואפילו התערב לא פעם בפגישות שלה, אחד מהם מצטט את עידית סילמן עצמה: "בעלי עושה לי את המוות...".

"שמוליק מעורב בכול", כך אומר בתחקיר בעיוות קול, אדם המתואר כ'מקורב' ללשכת סילמן; "הוא מכתיב לה לגמרי את הקו למרות שזה ידוע שדווקא באידיאולוגיה הם לא מסכימים. הוא מנסח לה הצעות חוק, מתקשר ללשכה, בודק מה הלו"ז למחר, מעיר הערות, דורש מהצוות שיכניס פגישות מסוימות, והיא בסוף נכנעת למה שהוא מכתיב. היא אומרת לא פעם על דברים קריטיים שצריך לשמוע קודם מה שמוליק חושב".

נחצה קו אדום בתקשורת הישראלית

מדובר בצעד נדיר וחמור מאין כמותו, שבו נחצה קו אדום בתקשורת הישראלית, האמון שהיה מקובל בין העיתונאים לפוליטיקאים נסדק. שמוליק, צריך להדגיש, לא היה מושא הסיקור באותה כתבה אלא ייעץ מהצד לאשתו שהתראיינה על המסרים שצריך לחדד, מדובר בפעולה לגיטימית הנעשית כאמור בכל ריאיון טלוויזיה.

הצעד של חדשות 13 לשמור קטעים שנחתכו מראיון שבוצע לפני כשנה ולשחרר אותם בעת שסילמן חצתה את הקווים כביכול, וכבר אינה שייכת לממשלת השינוי זהו צעד חסר תקדים ויש שיאשמו כי הוא חסר בושה, נציין כי הכתבה שודרה הערב כאשר בערוץ המקביל, חדשות 12 מתראיינת לראשונה ובבלעדיות מאז הפרישה עידית סילמן, האם זאת נקמה על חוסר שיתוף הפעולה, או שיקולי רייטינג קרים? כנראה שלעולם לא נדע.

תגובתו של שמוליק סילמן, בעלה של עידית פורסמה בסוף ה"תחקיר" בחדשות 13: "עידית קיבלה החלטה אידיאולוגית אמיצה, ואני מעריך אותה על כך. כל מיני גורמים שכועסים על כך שהיא נותנת דין וחשבון למי ששלח אותה לכנסת ולא מתיישרת עם השמאל - מטילים רפש עם סיפורים מקושקשים. היה לנו ברור שעידית כבר לא תזכה לחיבוק התקשורתי החם והמאתרג אחרי שהחליטה לשוב למחנה הלאומי והנה, לא במפתיע, זה לא איחר לבוא. נתגבר". לשון התגובה של הבעל.

הקולגות מבקרים בחריפות

עיתונאים רבים שלא אהבו לראות את הקו נחצה על המסך, תקפו את הקולגות שלהם מחדשות 13, "יש דברים שלא עושים". כתב המשפט של 'גלובס', אבישי גרינצייג כתב: "‏מנכ"ל חדשות 13 הוא אבירם אלעד, עד תביעה במשפט נתניהו, שהעיד על הפגיעה בתפקודו כעורך וואלה. אם זו הפרקטיקה שלו, לצנזר קטע במשך שנה כדי לא לפגוע בממשלה ואז להשתמש בו כנקמה על ראיון בלעדי שניתן למתחרים או כנקמה פוליטית על חציית הקווים של סילמן - עדיף שאלעד יעיד פחות וישתוק יותר".

כתב הברנז'ה של אתר 'ynet', רן בוקר כתב: "חדשות רשת עושים מעשה מאוד שנוי במחלוקת - ומשדרים מאחורי הקלעים של ריאיון עם עידית סילמן מחודש יוני 2021, שבו בעלה, שמוליק מתערב בריאיון שלה ומשנה את דבריה. אם אכן הקטע הזה נמצא אצלם כבר יותר משנה והם מצאו שהוא אכן ראוי לשידור - למה דווקא עכשיו? אולי כי המתחרים מקשת משדרים היום ריאיון עם אותה סילמן? ומעבר לזה - עצירת ריאיון ותדרוך זה לא משהו ששמור רק לסילמן. למה הם לא משדרים דברים כאלה כל הזמן?".

גם עורך עיתון 'משפחה', אריה ארליך הגיב לדברים וכתב: ‏"אני מאוד נזהר בכבודם של קולגות, כמו שאני רוצה שיזהרו בכבודי. אבל ערוץ 13 עושה כאן צעד מחפיר. כשסילמן הייתה בצד ה'נכון', לא ראו צורך לשדר את מאחורי הקלעים. בכל ריאיון עיתונאי יש דובר/מקורב/בן משפחה שמחדד מסרים. לא מקובל להוציא. ככה ייעשה למי שעברה לצד הלא נכון. ערוץ 13, אתם בושה!".

עורך 'מקור ראשון', חגי סגל, אביו של הפרשן עמית סגל הגיב וכתב בחשבון הטוויטר: "הכתבה של חדשות 13 על שמוליק סילמן עוד תילמד בחוגים לתקשורת: גם חשיפה מרתקת וגם גול עצמי מרהיב של הגוף העיתונאי החושף".

אלו הן רק חלק מהתגובות הרבות שהציפו את הרשתות החברתיות נגד ה'תחקיר'.

שמוליק סילמן חדשות 13 עידית סילמן תחקיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד