ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
המערב נכנס לכוננות

הבכירים נפגשו: האם סין מתכוננת לפלוש לטייוואן?

סין קיימה פגישת חירום עם הרגולטורים במדינה הקומוניסטית לקראת סנקציות שאולי יוטלו על סין | המשטר הסיני מבקש להגן על יתרות המט"ח שלו בסך 3.2 טריליון דולר, לאחר שהמערב שוקל סנקציות במקרה שסין תפלוש לטייוואן

הבכירים נפגשו: האם סין מתכוננת לפלוש לטייוואן?
חיילים סינים מתאמנים צילום: Pixabay

בסין הורו לגורמים רשמיים למצוא דרכים להגן על סין מפני סנקציות. זאת אחרי שסין הגבירה את הפעילות הצבאית באזור הגבול עם טייוואן.

על רקע שיחות שמקיימת ארה"ב עם בעלות בריתה, כולל בריטניה, בנוגע לאפשרות של פלישה סינית לטייוואן. גורמים רשמיים בסין בוחנים דרכים להגן על המדינה מפני פגיעה כלכלית אם המערב יטיל סנקציות על סין באותה דרך שבה הטיל על רוסיה. ההכנות לכך מעוררות את החשש שסין מתכוננת לפלישה לטייוואן.

ה'דיילי מייל' מדווח, כי הרגולטורים של סין ערכו פגישת חירום ב-22 באפריל בין פקידים מהבנק המרכזי של סין, משרד האוצר, בנקים מקומיים הפועלים בסין ומלווים בינלאומיים כמו הבנק הבינלאומי HSBC.

הסנקציות הכלכליות הקשות של המערב על רוסיה הניעו את פגישת החירום. החדשות מגיעות כאשר בריטניה וארה"ב קיימו שיחות ברמה הגבוהה ביותר כיצד לנהל משבר באסיה, אם סין תפלוש לטייוואן. סין טוענת כי טייוואן היא חלק משטחה למרות שמדינת האיים מתפקדת תחת ממשלה נפרדת מאז 1949.

על פי הערכות, ארה"ב שוקלת סנקציות על סין במקרה שהיא תפלוש לטייוואן. לרוסיה כ-630 מיליארד דולר שהוקפאו על ידי סנקציות זרות, הכסף נועד לעזור לה להחזיק את הרובל במצב יציב. אבל רוסיה היא רק המחזיקה השביעית בגודלה בעולם של יתרות מטבע חוץ, מה שהופך אותה פחות פגיעה לסנקציות כאלה מאשר מדינות הנשענות יותר על המערכת הבינלאומית. סין, לעומת זאת, היא המחזיקה הגדולה בעולם, על פי קרן המטבע הבינלאומית, נושאת יתרות מט"ח עצומות של 3.2 טריליון דולר.

לסין וטייוואן יש מחלוקת על ריבונות האי. סין רואה בטייוואן חלק מהשטח שלה, ליתר דיוק מחוז, אבל טייוואנים רבים רוצים שהאי יהיה עצמאי. מ-1683 עד 1895, טייוואן נשלטה על ידי שושלת צ'ינג של סין. לאחר שיפן ניצחה במלחמת סין-יפן הראשונה ב-1895, ממשלת סין נאלצה לוותר על טייוואן ליפן. בהמשך חזר להיות תחת שליטתה של סין, לאחר מלחמת העולם השנייה, בהסכמת ארה"ב ובריטניה.

אך מנהיג המפלגה הלאומית הסינית, צ'אנג קאי-שק, ברח לטייוואן ב-1949 והקים שם את ממשלתו לאחר שהפסיד במלחמת האזרחים למפלגה הקומוניסטית ולמנהיגה מאו דזה-דונג. בנו של צ'אנג המשיך לשלוט בטייוואן אחרי אביו והחל לעשות דמוקרטיזציה של טייוואן.

בשנת 1980, סין הציגה נוסחה בשם 'מדינה אחת, שתי מערכות', שלפיה תינתן לטייוואן אוטונומיה משמעותית אם תקבל את איחוד סין. טייוואן דחתה את ההצעה. טייוואן כיום, עם חוקה משלה ומנהיגים שנבחרו באופן דמוקרטי, מקובלת במערב כמדינה עצמאית.

טייואן סין פלישה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד