א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
סקרים מפתיעים

מחצית מהיהודים תומכים בתפילות הר הבית

הסיבה המרכזית לתמיכה בעליית יהודים להר הבית, הוכחה לריבונותה של ישראל במקום | שליש בלבד מהציבור נותן לרה"מ בנט ציון טוב על מדיניותו להתמודדות עם האירועים הביטחוניים בחודש האחרון | רוב הציבור (60%) לא מאמין שהממשלה הנוכחית תשרוד עד סוף ימיה

מחצית מהיהודים תומכים בתפילות הר הבית
חרדים בהר הבית צילום: מטה ארגוני המקדש והר הבית

מדד הקול הישראלי של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה נערך אחת לחודש על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, ומבוסס על מדגם ארצי מייצג (751 מרואיינים) של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 3.59%.

להלן עיקרי הממצאים:

תפילת יהודים בהר הבית:

לאור השיח הציבורי לאחרונה, נבדק האם הציבור היהודי תומך או מתנגד לכך. 50% מהיהודים תומכים בתפילה בהר הבית אל מול 40% המתנגדים. בפילוח לפי מפלגות נמצא כי רוב גדול ממצביעי הליכוד, הציונות הדתית, ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו תומכים בתפילה בהר הבית, לעומת רוב גדול של מתנגדים מקרב מפלגות המרכז שמאל והמפלגות החרדיות.

מפילוח לפי רמת דתיות, הרוב המוחלט של החרדים (86.5%) מתנגדים לתפילת יהודים על הר הבית בגלל האיסור ההלכתי, ואילו השיעורים הגבוהים ביותר בקרב הדתיים, המסורתיים הדתיים והמסורתיים הלא-דתיים תומכים בתפילה זו עקב הוכחה לריבונות ישראל על ההר.

הטיפול באירועים הביטחוניים והתמודדות רה"מ בנט:

רק שליש מהציבור נותנים לראש הממשלה בנט ציון טוב על מדיניותו בהתמודדות עם האירועים הביטחוניים בחודש האחרון, 21% נוספים ציון בינוני ו-42% מעניקים לו ציון לא טוב. נמצאו פערים גדולים בין מצביעי מפלגות הקואליציה לאופוזיציה: כמעט מחצית (48%) ממצביעי הקואליציה נותנים למדיניות זו ציון טוב, לעומת 13% בלבד מאלה שהצביעו למפלגות האופוזיציה.

בחלוקה בתוך הקואליציה: במפלגת "ימינה" רק 35% נתנו למדיניות רה"מ ציון טוב, שליש ציון לא טוב ו-29% ציון בינוני. לעומת מפלגת "יש עתיד" שם 67% מעריכים את מדיניותו כטובה.

האם המתינות משתלמת התנהלות רע"ם והמשותפת:

62% מהציבור היהודי העריכו את התנהלות רע"ם בהקשר לאירועים הביטחוניים בחודש האחרון כשלילית, וביתר שאת, 76% מהם חשבו כך בנוגע לרשימה המשותפת. ההערכה השלילית לתפקודה של רע"ם רווחות לא רק בקרב היהודים שהצביעו בבחירות האחרונות למפלגות האופוזיציה (73%), אלא גם של מצביעי מפלגות הקואליציה שבה רע"ם חברה (53%).

אבל לא רק בקרב היהודים גם בציבור הערבי שתי המפלגות זכו להערכות שליליות. 52% העניקו להתנהלותה של רע"ם בראשות מנסור עבאס ציון לא טוב ו-48% לרשימה המשותפת בראשות איימן עודה, פער של 4% בלבד.

הולכים (שוב) לבחירות?:

רוב הציבור (60%) חושבים כי הסיכויים שהממשלה תמשיך להתקיים עד סוף השנה נמוכים, לעומת שליש (30%) שהעריכו כי הסיכויים לכך גבוהים. מדובר בירידה חדה באמון הציבור ביכולת ההישרדות של הממשלה בהשוואה לפברואר האחרון, אז מחצית מהמרואיינים סברו כי הסיכויים לכך גבוהים.

הערכה הזו אינה נחלה של האופוזיציה בלבד – למעשה, כמחצית (48%) ממצביעי מפלגות הקואליציה סבורים כי הסיכויים כי הממשלה לא תשרוד לאורך זמן נמוכים, ושיעור אף גבוה יותר בקרב מצביעי תקווה חדשה (63%) וימינה (55%).

מדד הקול הישראלי אפריל 2022 נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה.

הר הבית סקר נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד