כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פרסום ראשון: 'הסכם התחנות' שהופר בשכונת גאולה

האם הסיבה להשחתת תחנות בגאולה היא הפרת הסכם? • המשחיתים: התחייבויות להסטת קווי אוטובוס ולהתחשבות בתושבים - לא קוימו • בפנים: המסמכים

תחנה מושחתת. צילום: שמואל בן ישי, חדשות 24
תחנה מושחתת. צילום: שמואל בן ישי, חדשות 24



כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' בשבועיים האחרונים נרשמו כמה מקרים של השחתת תחנות אוטובוס בשכונת גאולה שבירושלים. חברי המועצה החרדים וגורמים במשרד התחבורה הביעו פליאה לנוכח מעשי ההשחתה הקשים, אך עד כה לא נודע מי אחראי לביצועם.

מסמכים, הנחשפים כאן לראשונה, מגלים כי הסכם בין משרד התחבורה לבין 'העדה החרדית' שלא מומש עד תום - הוא הגורם למעשי הוונדליזם החמורים.

המסמך הראשון הוא החלטות מתוך ישיבה שהתקיימה בכ"ח ניסן תשס"ז, ובה השתתפו רבנים מ'העדה החרדית', נציגי העירייה ובכירים במשרד התחבורה, בהם: הרב יעקב רוט, דרור גנון, שלמה רוזנשטיין, הרב מיכה רוטשילד, הרב יחזקאל רוזנבלום, הרב יוסף צבי דוידוביץ ועוד. הפגישה נועדה להגיע להבנה במסגרתה 'העדה החרדית' תאפשר את המשך העבודות באזור גאולה בתמורה לתנאים מסוימים.

וכך נאמר בהסכם: "עם יישום מערך התחבורה החדש – הרכבת הקלה, יפעלו בכל דרך להפחית את מספר הקווים העוברים במסלול תחבורה ציבורית של רחובות שטראוס ויחזקאל".

עוד הוחלט, כי שני הגופים - משרד התחבורה ועיריית ירושלים - שקידמו באותה תקופה תכנון של מסלול תחבורה ציבורית בבר אילן, יפעלו כך ש"התכנון יהיה מושתת על הסמכת הקווים למסלול התחבורה בבר אילן". מעבר לכך קבעו: "קווי שדרה אשר יפעלו ברחובות שטראוס ויחזקאל, לא יעצרו בכיכר השבת, אלא אם כן יש זיקה לנוסעים בהם לאזור זה".

אחד מהסעיפים החשובים ביותר עבור משרד התחבורה והעירייה הוא הסעיף הבא: "בית הדין של 'העדה החרדית' יפעל במישור הציבורי לאפשר את המשך העבודות לשדרוג תשתיות במסלול תחבורה ציבורית בשטראוס וברחוב ישעיהו".

"ההסכם לא כובד, ואף נגרע מערכו"

לאחרונה, בסוף חודש אייר, נשלח מכתב נוסף מטעם 'העדה החרדית' לאחד מהגורמים הבכירים מטעם משרד התחבורה שהשתתף בפגישה בתשס"ז, ובו נטען: "התושבים התלוננו כי קווים המשמשים בעיקר את הציבור הכללי ואינם מיועדים כלל לתושבי השכונות החרדיות - לא רק שעוברים, אלא יש להם גם תחנות עצירה ברחוב ישעיהו ושטראוס".

"ישנם גם קווים הנוסעים כמעט ריקים ומיותרים לחלוטין לאחר הכנסת הרכבת הקלה, וחוץ מהפגיעה הרוחנית, יש בהם משום מטרד בטיחותי לתושבי השכונות ומשפחותיהם ברוכות הילדים. כך שלא רק שההסכם לא כובד, אלא אף נגרע מערכו, ומפריעים לתושבי השכונות המתנהגים לפי רוח התורה ובדרכי הצניעות".

בסיום המכתב מבקשים אנשי 'העדה החרדית' פגישה דחופה עם כלל הגורמים הרלוונטיים, אולם מבירור שערך 'בחדרי חרדים' - עד כה לא התקבלה אף תגובה מגורם עירוני או גורם ממשלתי במשרד התחבורה.

משכך, החליטו גורמים קיצונים לפעול בדרך של השחתת האוטובוסים. בשבוע שעבר הושחתה תחנת האוטובוס ברחוב שטראוס - לאחר שרק לאחרונה היא שודרגה לנוחות התושבים במסגרת השדרוג העירוני שנעשה בשכונה החרדית. המשחיתים ניפצו את שמשת התחנה ושפכו על הספסלים צבע שחור. בתחנה אחרת שפכו על החלונות צבע שחור וכך בתחנות נוספות.

שלא באופן רשמי, גורמים קיצונים בשכונת מאה שערים טוענים, כי סוכם עוד בטרם החלו עבודות השדרוג שתהיה אפשרות לקפל את הספסלים שיותקנו בתחנות האוטובוס על מנת למנוע מבחורים ובחורות צעירים לשבת בתחנה בלילות שבת, כדי למנוע מהמקום להפוך לאכסניה להיכרויות בין בנים לבנות. "אם לא נקבל תשובות בשבועיים הקרובים", מזהיר גורם בשכונה, "נצא להפגנה מאורגנת, ונקבל גם את הגיבוי של 'העדה החרדית' כי מולם סוכמו הדברים".

חבר מועצת עיריית ירושלים ומחזיק תיק התחבורה הציבורית בעיר, שלמה רוזנשטיין, מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "בדיון שהתקיים עם נציגי שכונת גאולה ונציגי העדה החרדית בניסן תשס"ז נסקרו בפני הנוכחים התכניות השונות הנוגעות למערך התחבורה המתוכנן. כל מה שנסקר בפגישה המדוברת יושם בפועל. כאשר שלבים נוספים מעבר לכך אמורים להיות מיושמים בחצי השנה הקרובה".

את תגובת משרד התחבורה לא היה ניתן להשיג, ולכשתתקבל - תפורסם.







תחנות אוטובוס השחתה נוסעים מאה שערים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד