ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

בגלל מחלוקת על הבית • ויז'ניץ לקראת התפוצצות

השלום בין חצרות ויז'ניץ עומד לקראת התפרקות • הסיבה: מחלוקת על ירושת הבית של האדמו"ר ה'ישועות משה' • האח הבכור מעוניין לשפץ ולהשתמש, הצעיר מסרב לכך

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון



האם היחסים בין חצרות ויז'ניץ, בפני הדרדרות?

בקרית ויז'ניץ בבני ברק, מבקשים לבצע עבודות הרחבה ושיפוצים, בבית שבו האדמו"ר מויז'ניץ מקבל קהל ברחוב 'אהבת שלום 15' .

אך אליה וקוץ בה: כדי לקבל היתר רישיון בניה, צריכה עמותת ויז'ניץ המנהלת את המוסדות, להגיש את הבקשה לעירייה. כך גם, כל שינוי שמבקשים לבצע בבית ברחוב 'אהבת שלום', דורש הסכמה של כל הבנים, שכן הבית עדיין לא חולק בירושה.

מי שכיהן כיו"ר העמותה, היה האדמו"ר ה'ישועות משה' מויזניץ זצ"ל. האדמו"ר הרמ"מ מויז'ניץ, שימש כסגן היו"ר ובין הסמכויות המוקנות לו מכח תקנון העמותה, היא הטלת ווטו על כל החלטה שאינה לרוחו. סגן נוסף הוא הרב חיים משה פלדמן, מראשי קהילת חסידי ויז'ניץ.

בין חברי העמותה ישנם כמה שנמנים על מרכז חסידי ויז'ניץ, לטענתם הינם הרוב. אבל הפלונטר הגדול, לא מאפשר לחברי העמותה לקבל החלטות מהותיות. כך למשל, העמותה מבקשת להתכנס כדי להכתיר את האדמו"ר מויז'ניץ, האח הגדול, כיו"ר במקום אביו זצ"ל, אבל ההרכב הנוכחי הוא מתכון לצרות, ולפיכך העמותה איננה מתכנסת לפי שעה.

במרכז חסידי ויז'ניץ מוסיפים, כי האדמו"ר שמשמש כסגן יו"ר כאמור, התנגד בשעתו לצירוף הרב פלדמן, אולם כדי שלא להצית מהומה, הפקיד יחד עם אנשיו חברי העמותה, תצהיר אצל עו"ד ובו הם מביעים התנגדותם לצעד זה. עד כה לא נעשה שימוש באותו תצהיר, כדי שלא ליצור מדנים.

בנוסף ראוי לציין, כי הבית ברחוב אהבת שלום 13, רשום על שמו של הרב חיים משה פלדמן. הדבר נעשה לאחר הסתלקותו של ה'אמרי חיים'. על פי צוואתו של ה'אמרי חיים', רק את חדר קבלת הקהל, הוא הוריש לבנו ה'ישועות משה', בשונה מכל הבית שעברה בירושה לכל צאצאיו. בניו ובנותיו של ה'אמרי חיים' החליטו, להעביר את הבעלות על הנכס לידי האח הגדול ה'ישועות משה', בתמורה לכסף שקיבלו עבור זכויותיהם בו, הרב פלדמן נקרא לדגל, כדי לסייע בהזרמת הכספים הנדרשים לכך. פלדמן התנה את הסכמתו ברישום הנכס על שמו, כדי שלא להסתבך עם הרשויות באנגליה, בה הוא מתגורר. בויז'ניץ רואים את הרישום כטקטי בלבד, שכן ברור הוא שהנכס נשאר בבעלות החסידות.

תסבוכת הצוואות

שתי צוואות נכתבו על ידי האדמו"ר ה'ישועות משה' זצ"ל.

האחת נכתבה בשנת תשמ"ד והשניה בשנת תשס"ד. חסידיו האח הגדול, טוענים כי הצוואה השנייה היא העדכנית, אך חסידי האח הצעיר, מתעקשים כי הראשונה היא זו שעליה חתם האדמו"ר בצלילות יתר, ו'רק אליה יש להתייחס'. בצוואה הראשונה, לדבריהם את ה'קיטעל' של הרה"ק ה'אהבת שלום' מקוסוב מייסד שושלת ויז'ניץ, ואת ה'פראווען שטוב' (-חדרי קבלת הקהל) שברחוב אהבת שלום 15 (ביתו של הישועות משה זצ"ל) ובאהבת שלום 13 (ביתו של ה'אמרי חיים' זצ"ל) יש להעניק ל"בנו ממלא מקומו הרה"צ רבי מנחם מענדל".

העתק של הצוואה הראשונה, נמצא בידי האח הצעיר, זו הגיעה אליו על ידי יהודי תושב שוויץ, שבידיו הופקד עותק של הצוואה, שנשלח אליו על פי בקשת הרבנית מויז'ניץ ע"ה. לאחר הסתלקות ה'ישועות משה', חיפש אותו יהודי כתובת של אחד מבני האדמו"ר, כדי להעבירו לבעליו. בדרך לא דרך, הגיעה הצוואה לידיו.

סלע המחלוקת כיום בין החצרות, הוא ה'קיטעל' שעדיין נותר בקרית ויז'ניץ ושאלת הבעלות על חדרי קבלת הקהל.

במרכז חסידי ויז'ניץ דורשים לקיים את הצוואה הראשונה. לגבי חדרי קבלת הקהל, הם מציעים להותירו כ'הקדש' או כחדר מיוחד שבו יונצחו אדמו"רי ויז'ניץ ולא יהיה בשימוש.

מנגד, מבהירים בקרית ויז'ניץ, כי הצוואה הראשונה התייחסה לאח הצעיר, בתנאי שהוא 'ממלא המקום'.

"בסופו של דבר, האח הגדול נשאר בקריה והוא ממלא המקום בפועל של אביו". למותר לציין, כי החצר השנייה לא מקבלת את הפרשנות הזו, והאדמו"ר טוען, כי גם לו שמורה הזכות להיקרא 'ממלא מקום'.

כעת מתדיינים הצדדים, בפני מי תובא ההכרעה בנידון. כל צד מבקש כי בית הדין שלו, יקבל את ההכרעות בכל הסוגיות השנויות במחלוקת. בנוסף, מאיימים בקרית ויז'ניץ, כי בלית ברירה יקימו עמותה חדשה ויתנערו מהישנה.

"אנו מוכנים ללכת לבית המשפט, באם הדבר יכפה עלינו על ידי רשם העמותות. אי אפשר למשוך את הסטאטוס הנוכחי לאורך זמן", מבהירים שם.

האדמו"ר הצעיר נופש כעת בשוויץ, הוא אמור לכנס בימים הקרובים את ילדיו ומקורביו, כדי לקיים עמהם התייעצות לקראת ההמשך. מקורביו מבהירים, כי האדמו"ר מוכן לחתום על בקשות הבניה, בקשות העמותות השונות וכו', בתנאי שיקויימו סעיפי הצוואה השנויים במחלוקת. "אנו מבקשים לפתור אחת ולתמיד את הנושא הטעון הזה ואז אולי יבוא לציון גואל".
ויזניץ חסידות אדמור בנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד