כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

המהפכה במצרים: מורסי הודח ומצוי במעצר הגנתי

ארבעה ימים לאחר פרוץ המהפכה במצרים הודח הנשיא מורסי בידי הצבא והוא מצוי כעת במעצר הגנתי לאחר שסירב לעזוב את המדינה • צפו: הסרטון של מורסי

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



העיתון המצרי הממסדי אל-אהראם, דיווח הבוקר (ה), כי נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי סירב להצעה לעזוב את המדינה לתימן, קטאר, טורקיה או לכל מדינה אחרת.

מורסי גם סירב להכריז אתמול על פרישה מרצון, מה שגרם לצבא להיעזר במשפטנים ובמומחי חוקה, כדי לגבש את ההודעה הדרמטית על הדחתו.

מפלגת האחים המוסלמים הציעה לצבא שהארגון יסכים לפרישתו של מורסי ולהתרחקותו מהשלטון, אולם הם ביקשו ארכה של יומיים נוספים כדי להתייעץ, להתארגן ולהתכונן למצב החדש. ההצעה התקבלה בסירוב.

גורם בכיר בתנועת האחים המוסלמים במצרים דיווח כי הנשיא המודח מוחמד מורסי הועבר למתחם משרד ההגנה המצרי.

מוחמד מורסי לא נכנע ופרסם אמש (רביעי) סרטון ביוטיוב בו הוא מכריז: אני עדיין הנשיא. מורסי פנה לעם המצרי וקרא לו "לכבד את החוקה" ולצאת להתקומם בדרכי שלום נגד ההפיכה הצבאית שבוצעה נגדו.

"הם החליטו להשעות אותי ואני דוחה את זה", הודיע מורסי. "אני קורא לכם: תשמרו על החוקה שלנו ואל תאמצו שום אלטרנטיבה. אני הנשיא הנבחר. צריך לכבד את החוקה ואת כל החוקים במצרים. אין לנו כלום מלבד זה. אי אפשר לא לכבד את מה שתוקן באופן חוקי. צריך לעשות בחירות לפרלמנט ולא לנשיאות".

"ניסינו להגיע ליוזמה שכולם יקבלו, אבל הכוחות שהצענו להם אותה לא רצו", טען הנשיא המודח ופנה ישירות למפקד הצבא סיסי: "אתה, סיסי, אתה סירבת לדו שיח. ניסינו לגשר ולפתור את הבעיות. זו אמורה הייתה להיות הצלחת המהפכה, אבל היה כוח גדול מאוד שעצר בעדנו".

מורסי מצא גם אשמים נוספים בנפילת שלטונו. "הרבה כלי תקשורת פעלו כדי להרוס את היוזמה שהצענו", הוא אמר. "אנחנו שמרנו על החוקה ועל מדינת החוק, לא פגענו באיש, לא הידרנו איש. יש כאן ניסיון לקעקע את המהפכה ולהחזיר אותנו אחורה, לגרום לנו להתחיל מחדש".

בינתיים, גם האחים המוסלמים פרסמו הודעת תמיכה במורסי. "נהיה מוכנים למות כשהידים למענו", הכריז דובר התנועה, ג'יהאד אל-חדאד. הוא קרא לאנשי האחים המוסלמים "לעמוד בין מורסי לבין הטנקים של הצבא".

נאומו של מורסי:

התגובות בעולם: דאגה

מיליוני אנשים ממשיכים לחגוג בכיכר תחריר את הדחתו של מורסי. אל המפגינים הצטרפו אלפי אנשים מכוחות הביטחון שחגגו ביחד איתם. לפי הדיווחים, כבר מחר יושבע עאדלי מנסור, נשיא בית המשפט החוקתי ויקבל את סמכויותיו של מורסי.

נשיא ארצות הברית אובמה מגיב על הדחתו של נשיא מצרים מורסי ומביע דאגה עמוקה מהצעד שנקט נהצבא.

הנשיא אובאמה קורא להשיב במהירות את השלטון במצרים לידיים אזרחיות. אובאמה אומר עוד כי הורה לבחון את השלכות ההדחה על הסיוע הצבאי האמריקני לקהיר.

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון ביקש לשמור על איפוק בעקבות הדחתו של נשיא מצרים מוחמד מורסי, וקרא לכל הצדדים להגן על זכויות אזרח כמו חופש הביטוי והחירות.

באן הדגיש כי כל התערבות של הצבא בענייני מדינה היא מדאיגה ולכן יש "למנות בצורה מהירה שלטון אזרחי שיפעל בהתאם לעקרונות הדמוקרטיה"

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, קראה לכל הצדדים במצרים לשוב במהירות להליך הדמוקרטי ולערוך בחירות לנשיאות ולקונגרס במדינה.

אשטון הביעה תקווה שהממשל החדש במצרים, שיקום בעקבות הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי, יכבד את זכויות האזרח ואת שלטון החוק במדינה והוסיפה כי היא מגנה בחריפות כל מעשה אלימות.
מצריים מהפכה תחריר צבא ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד