כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בגוב האריות

צעיר חרדי נעצר במצרים לאחר שהתפלל בקברו של הרב אבוחצירא

צעיר חרדי המתגורר בארצות הברית ומחזיק באזרחות ישראלית, נעצר ונחקר על ידי שוטרים מצריים, לאחר שנתפס מבקר ומתפלל בקברו של אבי שושלת אבוחצירא רבי יעקב זיע"א בדמנהור | ל'בחדרי' הוא מספר על הרגעים המתוחים וההרגשה שבזכות הצדיק לא יאונה לו כל רע. צפו

צעיר חרדי נעצר במצרים לאחר שהתפלל בקברו של הרב אבוחצירא
הביקור במצרים צילום: באדיבות המצלם

שלטונות מצרים לא מתירים ליהודים להגיע להתפלל בעיר דמנהור, שם קבור קדוש ישראל רבי יעקב אבוחצירא, שנפטר בעיר דמנהור בעת שעשה את דרכו לארץ ישראל. רבי יעקב הוא סבו של הבבא סאלי זצ"ל, וסבא רבא של כל אדמו"רי משפחת אבוחצירא שליט"א, רבי יעקב ניסה להגיע ממרוקו דרך אלג'יריה, תוניסיה, לוב ומצרים לארץ. אך ב-1880 הוא הגיע לאלכסנדריה ומשם לדמנהור הסמוכה, שם חלה לפתע ונפטר. ומקום מנוחתו עדן בדמנהור.

יהודים רבים ממצרים ומחוצה לה היו מגיעים להשתטח ולהתפלל על קברו, אך ברבות השנים היהודים במצרים עזבו את המדינה או הלכו לעולמם. כיום אין מבקרים במקום, לאחר שב-2011 מצרים הודיעה כי אין יותר אישור ליהודים להגיע ולהתפלל במקום.

הביקור האחרון המוכר והרשמי במקום, היה של השגריר הישראלי דוד גוברין ב-2017, שהיה הביקור הראשון של נציג ישראלי במתחם מאז 2011. אך צעיר חרדי אחד נועז, בשם מאיר ברנשטיין המתגורר במונסי ניו יורק, ומחזיק באזרחות ישראלית. נסע למקום ביום רביעי האחרון, והגיע למבנה שהיה נעול. הצעיר החרדי טיפס על כסא שהיה סמוך לחלון, וצילם את המקום והתפלל בקול רם.

לפתע זינקו לעברו מספר שוטרים שמוצבים במקום, הם לקחו אותו לתחנת המשטרה הסמוכה, והחלו לתשאל אותו לגבי ביקורו, ומאיפה הוא והאם הוא צילם עוד מקומות בעיר. הוא אמר להם שהוא לא צילם כלום, תוך כדי שהוא אומר להם שאין כלום ושולח את התיעוד לחבר בארץ ומיד מוחק את התיעודים. לשמחת מאיר, השוטרים לא ראו את התמונות בזמן שחיטטו לו בפלאפון. מפקד המשטרה ביקש ממאיר את הפלאפון והחל לרפרף בו, אך מאיר הספיק בתושיה למחוק את התיעוד לאחר שהתיעוד הועבר כבר לחבר.

זאת לא הפעם הראשונה שמאיר נמצא במצרים, מאיר מבקר המון במדינות ערב השונות, הגיע שוב למצרים והפעם כדי להתפלל במקום, אך הפעם כאמור הוא נעצר. באמצע שהוא עומד על הכסא ומביט פנימה לקבר ומתפלל בקול, הגיע לעברו שוטר בלבוש אזרחי ועיכב אותו, הוא קרא לשוטרים נוספים, הם החזיקו אותו כמה שעות, וחיטטו לו בפלאפון, ושאלו אותו לגבי מעשיו, מאיר נתן להם את הדרכון האמריקאי, את הישראלי הוא השאיר במלון. השוטרים היו מאד עצבניים ועוינים כאילו הם עצרו מרגל, הם הזהירו אותו לא לצלם יותר כלום. הם לקחו ממנו פרטים ומספר פלאפון, ושחררו אותו, הוא המשיך לאלכסנדריה, שם אף ביקר בבית הכנסת אליהו הנביא, אך לא צילם כי הוא הוזהר לא לצלם.

לאחר מכן מאיר יצא לסיבוב ברחוב, ותיעד את עצמו ברחובות מצרים מדבר עברית עם אומץ רב. משם המשיך מאיר לעבר היעד הבא שלו.

מאיר מספר ל'בחדרי חרדים' על הדרמה. "לא ראיתי שם שמירה, המקום סגור ושומם, לא ידעתי שאסור לצלם שם, אין שם שלט שמתריע על כך, אז התחלתי להתפלל מחוץ למקום על כסא צמוד לחלון בעודי מצלם ומתפלל, שוטר בלבוש אזרחי הופיע לפתע ועצר אותי, הם עיכבו אותו כשעתיים, תחקרו אותי בלי סוף, הם שאלו אותי האם אני ישראלי. אמרתי 'לא', האמת חששתי קצת, כי בכל זאת זה מצרים, לא אוסטרליה או שוודיה, אבל האמנתי שבזכות הצדיק לא יאונה לי כל רע".

"ההרגשה היתה מפחידה מאד, ואחרי כשעה הופיע מפקד המשטרה של דמנהור, הוא דיבר אנגלית טובה, הוא אמר לי שהוא לא מתנגד שבאים להתפלל, אבל חייבים לקבל אישור דרך השגרירות המצרית, הוא תיחקר אותי לאן אני טס, הוא הורה לאחד השוטרים ללוות אותי למרכז העיר להיכן שיש מוניות".

מאיר אומר שהגיע הזמן לשפץ את המקום ולאפשר ליהודים להגיע להתפלל. "זה מקום שלנו, קבור שם רב יהודי גדול, הייתי כמה פעמים במצרים, לא יכול להיות שרב כזה צדיק מוקף בזבל, הכל שם מלא בזבל מסביב".

מצרים דמנהור רבי יעקב אבוחצירא צעיר חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד