כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

כל מה שחשוב לדעת על עיבוד שבבי ותעשיית המתכת

אם שמעתם קצת על התחום של עיבוד מתכות ושל תעשיית המתכת, כמעט בטוח ששמעתם את המושג "עיבוד שבבי" מבלי שהבנתם באופן מלא במה בדיוק מדובר. ובכן, אנחנו כאן בשביל לספר לכם, שמדובר באחת המלאכות החשובות ביותר בתעשיית המתכת המודרנית, וכפועל יוצא מכך - גם בעולם התעשייה המודרני כולו. זהו תהליך מדויק וחשוב, במסגרתו מעבדים את חומר הגלם המתכתי (בדרך כלל) בצורה מדויקת ביותר ומתאימים אותו לכל צורך. מיד נבין בדיוק כיצד עושים זאת

כל מה שחשוב לדעת על עיבוד שבבי ותעשיית המתכת
חברת שבבים צילום: FREEPIK

מדוע נחוצות עבודות עיבוד שבבי?

כל מתכת באשר היא, בין אם מדובר במתכת יקרה ובין אם במתכת תעשייתית בסיסית, מגיעה בצורתה הגולמית כגוש גדול ולא מעובד של חומר גלם. השלב הסופי שאליו אנחנו רוצים להגיע, בכל תהליך תעשייתי שכולל מתכות, הוא התאמה של המתכת באופן מדויק לצרכים שלנו ושל המוצר שאנחנו מייצרים. לשם כך יש צורך לעבד את המתכת – לשנות את פני השטח שלה באמצעים מכאניים.

התייעצנו עם מפעל ס.ר.י מתכת , מפעל בקרית מלאכי המתמחה בעיבוד שבבי CNC כדי להבין את התהליך בצורה יותר מעמיקה. 

אחד התהליכים החשובים ביותר בהקשר זה, הוא עיבוד שבבי. מדובר בתהליך רב שלבי (ניגע בהרחבה בשלביו השונים) בו פני השטח של חומר הגלם המתכתי הולכים ומתקרבים באופן מהיר למוצר מוגמר. הדבר נחוץ במיוחד בשביל לייצר שלדות לתעשיית הרכב, מוצרי זיווד ואריזות בתעשיית האלקטרוניקה, מוצרי מתכת שונים עבור פסי ייצור תעשייתיים, וכן לעוד מטרות רבות ומגוונות מאוד. אז איך בדיוק עושים את זה? נסביר.

מה זה בדיוק עיבוד שבבי?

עיבוד שבבי הוא למעשה "פציעה", או ליתר דיוק – צמצום פני השטח של המתכת בצורה מתוכננת ומדויקת על ידי מכשור מתקדם. ישנן שלוש מלאכות עיקריות בתחום העיבוד השבבי – כרסום, חריטה וחיתוך. לכל אחת מהן תפקיד חשוב בתהליך העיבוד השבבי הכולל, שמתחיל בקבלת חומר גלם לא מעובד, בצורה של גוש או של לוח גדול, ומסתיים בקבלת המוצר המוגמר או חלק מרכזי בו. כעת, ניגע בהרחבה בכל אחד מחלקי התהליך.

כרסום – מה זה אומר ואיך עושים את זה?

כרסום הוא תהליך בו שומרים על הצורה הכללית ועל התכונות המקוריות של חומר הגלם, אך מבצעים עיבוד מדויק ובדרך כלל סימטרי מכל צדדיו על ידי מכונה המכרסמת בפני השטח שלו. מכונות אלה נקראות מכונות כרסומת. בתהליך הכרסום מזינים אליהן בשליטה ממוחשבת את המידות המדויקת אליהן אנחנו מבקשים להגיע עם חומר הגלם, ומבצעים את התהליך בצורה אוטומטית. מכונת הכרסום מתאימה לתהליך העיבוד השבבי כאשר אנחנו רוצים ליצור שינוי יחסית משמעותי של פני השטח באופן סימטרי ורחב. העבודה היא עם משטחים מישוריים כמו לוחות או פלטות, ועם חומרי גלם המגיעים בצורה מסוימת שאנו רוצים לשנות.

חריטה – מה זה אומר ואיך עושים את זה?

בניגוד לכרסום, בחריטה אנחנו שומרים על הצורה הכללית של פני השטח של חומר הגלם, ורק יוצרים על גבי פני השטח הללו שינוי באמצעות חריטה. ניתן להשתמש בשיטת החריטה ובמחרטות (המכשירים באמצעותם מבצעים את החריטה) על גבי כמעט כל חומר גלם – החל במתכות, דרך עץ ועד פלסטיק. היתרון בחריטה כשיטת עיבוד מתכות הוא שניתן להשתמש בה בכל חלק של חומר הגלם, ולא צריך בהכרח לבצע עבודה סימטרית או גדולה בשביל להגיע לצורה המבוקשת. כל מה שצריך לעשות הוא להזין את תבנית החריטה בצורה מדויקת במכונה הממוחשבת, ולבצע את תהליך החריטה גם כשהוא עדין ומדויק במיוחד.

חיתוך – החלק האחרון והחשוב של תהליך העיבוד

חיתוך הוא עיבוד שבבי גס יחסית, שבו משנים באופן מהותי את הצורה של חומר הגלם על ידי מכונת חיתוך. כיום, השיטה היעילה ביותר לחיתוך תעשייתי של חומרי גלם ככלל ושל מתכות בפרט היא באמצעות מכונות לייזר – מכונות שיכולות לבצע עבודות חיתוך מדויקות ברמה המילימטרית. בניגוד לעבודות הכרסום והחריטה, בהן צורתו הכללית של חומר הגלם נשמרת אך פני השטח "נפצעים" בכדי ליצור צורה מדויקת יותר – בחיתוך אנחנו משנים את הצורה הזאת באופן בסיסי ונרחב הרבה יותר. תהליך החיתוך כעיבוד שבבי מתאים כשלב ראשוני או כשלב סופי של תהליך עיבוד חומר הגלם, בכדי להגיע לתוצאה הרצויה מבחינת צורה וגודל, או בכדי ליצור משטח שאיתו ניתן יהיה לעבוד בתהליכי עיבוד עדינים יותר.

עיבוד שבבי עושים רק דרך חברה מתקדמת ואיכותית

מספר טיפים על הדרך : עליכם לוודא שאתם מבצעים אותו דרך חברה שמתמחה בעבודות מתכת באופן ספציפי ובתהליכים תעשייתיים כגון אלה באופן רחב. בדרך כלל, עיבוד שבבי צריך להתבצע בצורה מדויקת באמצעות מכונות CNC ממוחשבות שיודעות להגיע לתוצאות המדויקות ביותר. לפיכך, התפשרות על חברה שמשתמשת בפחות מהציוד המתקדם ביותר בתחום, היא בדרך כלל ויתור על איכות ועמידות המוצר הסופי שלכם.

בכדי שלא תצטרכו להתפשר ולו על מילימטר, מומלץ שתפנו אל חברה בעלת ניסיון עשיר ומומחיות גבוהה במיוחד בכל שלבי תהליך העיבוד השבבי, ומצוידת במכשור המתקדם ביותר בתחום.

עיבוד שבבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד