כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

רבני רכסים במכתב לדרעי: "לעמוד על קיום ההסכם"

פרק ב' ואחרון בסאגת רכסים • רבני העיר במכתב הבהרה לדרעי: "לא לאפשר לדן כהן לכהן תקופה נוספת" • מה הכעיס את הרבנים? • ומה קרה לגירעון בעיר הצפונית?

דן כהן. צילום ארכיון
דן כהן. צילום ארכיון



הסאגה בישוב רכסים מגיעה לסיומה: לאחר קבלת מכתבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לרבני הישוב בנושא הארכת כהונתו של ראש העיר דן כהן, שיגרו היום (ו') רבני קהילת "חיי תורה", קהילת האברכים ברכסים, מכתב חד משמעי, ובו הם שוללים את האפשרות על הסף.

על המכתב חתום הרב יוסף ברנדס, בשם רבני הקהילה.

"במענה למכתבכם אשר הגיע אלינו הרינו להודיעכם כי הצעה כזו כבר הועלתה ונידונה בוועד הרבנים של קהילת חיי תורה, והוסכם על דעת כולם לעמוד על קיום ההסכם ולא לאפשר למר דן כהן נ"י לכהן תקופה נוספת".

עד כאן הכול ברור, מכאן עברו הרבנים לשלב הרמיזות.

"יש הרבה פרטים שקשה וגם לא ראוי להעלותם על הכתב, אנו סבורים שבפגישה פנים אל פנים נוכל להבהיר היטב את עמדתנו, וגם לכם תהיה תמונה יותר ברורה על הנעשה ברכסים. אם אתם מזדמנים לאזורנו בזמן הקרוב, נשמח להיפגש עמכם".

לשאלתי מדוע אין הרבנים מבקשים פגישה הסביר לי אחד ממקורביהם כי "לא מדובר בפוליטיקאים, מדובר ברבנים. הם לא מזמינים פגישה, אבל אם דרעי ירצה לשמוע את דבריהם בפירוט, אדרבה ואדרבה".

כך הועברה תוכנית ההבראה לעיר

בניסיון להבין במה מדובר עולים הפרטים הבאים: כשקיבל כהן את העיריה לידיו היא היתה בגירעון של 2.5 מיליון שקלים (פלוס סכום זניח של 40 אלף שקל), זהו גם הסכום שהיה חסר בקופה כשקיבל ראש העיר הקודם יצחק רייך את העיר לידיו. כלומר, הוא שמר עליו ללא שינוי. כיום עומד הגירעון על כ-9.5 מליון שקל!

בעקבות הגירעון הגדול הציע משרד הפנים מהלך של תוכנית הבראה. רבני העיר התנגדו להעברת התוכנית, והרב ברנדס אף ביקש מכהן להיפגש עם הממונה על המחוז כדי לשוחח על הנושא. כהן טען בתגובה כי הממונה כופה עליו את התוכנית ולא תועיל פגישה.

בשיחה עם יצחק רייך, יו"ר דגל התורה ברכסים, הוא מספר כי בישיבת המועצה האחרונה "נעשה ניסיון להעביר את תוכנית ההבראה במחטף. שלושת ח"כי דגל התנגדו, אבל התוכנית עברה. כשביקשנו הבהרות לתוכנית אמר לנו ראש העיר 'אתם במילא לא תבינו במספרים, אני סומך על משרד הפנים'".

לדברי רייך, המועמד לתפקיד ראש העיר הבא על פי ההסכם הקואליציוני בין ש"ס לדגל התורה, "לא יעלה על הדעת, ובפרט לאחר שרבני רכסים האשכנזים והספרדים ישבו עם כהן בישיבה משותפת ואמרו לו שלא לקדם את תוכנית ההבראה, שהיא תועבר במחטף".

עם קבלת מכתב הרבנים ללשכת דרעי נראה כי הסיפור מגיע לסיומו. כזכור, הבהיר אמש מנהל לשכתו של דרעי, חיים ביטון, כי הפניה לרבני העיר נעשתה רק כדי לגשש מהי דעתם, וכי ברור שאם היו משיבים בחיוב היה דרעי פונה לח"כ משה גפני החתום על ההסכם הקואליציוני שעל פיו אמורה דגל לקבל את ראשות העיר לידיה בבחירות הקרובות.

בשיחה עם אחד מאברכי רכסים הוא מספר: "במשך תקופה ארוכה כהן מפעיל לחץ על אברכים ומבקשם לפנות לדרעי בבקשה להמשיך את כהונתו. הוא אף דאג לתלות מודעות בבתי כנסת, מעשה שהרב ברנדס הזדעזע ממנו וקרא לו 'מעשה חילוני'".

"אני מזועזע מדבר נוסף. בראיון שלו לעיתון 'יום ליום' שואלים אותו מהו הרגע המרגש ביותר שלך בקדנציה. אני הייתי מצפה מראש עיר חרדי שיאמר שחנך בית כנסת, שהקים את המרכז המסחרי הגדול ברכסים, שבנה חיידר, ישיבה... מה ענה כהן? הרגע המרגש ביותר היה כשעברה שיירת גלעד שליט ביגור והוא יצא והביא לו ספר תהילים. אני לא יודע אם הוא התייעץ עם רבנים האם לעשות זאת או לא, אבל זהו הרגע המרגש ביותר? נו, באמת... את זה שיגיד ראש עירית נשר..."

את תגובתו של דן כהן לא היה ניתן להשיג, ולכשתתקבל תפורסם.
רכסים דן כהן דרעי רבנים הבראה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד