י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לקראת ל"ג בעומר

קשיים במתווה מירון: לא יתאפשרו קנסות; צפי למהומות ולקריסה

המשרד לשירותי דת נתקלים בקשיים משפטיים לאשר את מתווה מירון שיאכוף את הסדר בהר ביום ההילולה ויאפשר הטלת קנסות על אלו שלא יעמדו בתנאים של המתווה. הקשיים בעקבות הזמן הקצר והמשבר בקואליציה. ח"כ ארבל דורש מהיועמ"שית לממשלה להתערב ולעשות סדר

קשיים במתווה מירון: לא יתאפשרו קנסות; צפי למהומות ולקריסה
בניית האוהל והעימותים במירון לקראת הילולת משה רבינו ע"ה צילום: דוד כהן/פלאש90

פחות משבועיים להילולת מירון ובמשרד לשירותי דת נתקלים בקשיים משפטיים למתווה מירון שיתנהל השנה אחרת בעקבות האסון. במרכז המתווה עומדת הגבלת קהל, שיוחלק לפי קבלת כרטיסים לארבע שעות ואז בכל ארבע שעות יתחלפו, כך שיעמודו במגבלה של 20,000 איש בכל זמן נתון, כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

במשרד לשירותי דת עסקו רבות בשאלה כיצד יבואו לפינוי הציבור אחרי ארבע שעות כדי לאפשר תחלופה של מתפללים שיעלו להר. הוחלט במנהלת מירון במשרד לשירותי דת שתחת הפרויקטור צביקי טסלר להשקיע בפרסום שיקרא למשמעת מהציבור, אך לצד זה הביאו חקיקה עליה פורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' שכוללת סעיף קנסות למי שלא יפנה את המקום לאחר ארבע שעות, או כזה שיכנס ללא כרטיס.

המצב הפוליטי הסבוך הקשה על המשרד לשירותי דת להעביר את החקיקה בכנסת ולצורך כך פורסמו בשבוע שעבר תקנות שיבואו כמענה לחקיקה, בהן לא נכלל במפורש סעיף הקנסות, אך צפצוף על ההנחיות יחשב לעבירה מנהלית דרכה ניתן יהיה לקנוס אזרח שיכנס להר ללא כרטיס, או שלא יצא במועד שהתחייב וכן מי שיקיים אירוע ללא אישור הממונים.

בסוף השבוע פורסם ב'הארץ' על קשיים משפטיים שלא יאפשרו קנסות או הליך פלילי, בחוות דעת שגובשה על ידי המשנים ליועמ"שית והוסכמה גם עליה, הם ציינו כי קיימים קשיים על הוראות עונשיות למתפללים שחורגים ממגבלת הקהל ולא יתאפשר לקנוס אותם אלא אם התקנות יאושרו בכנסת, בחקיקה במליאה או באישור של הוועדות, דבר שלא אפשרי גם מקוצר הזמן וגם בשל התסבוכת הפוליטית.

החשש הוא שבהיעדר אכיפה על הסדר תקנות מירון, וללא אמצעות לכפות על המתפללים לצאת משול ההר בתום ארבע שעות, הדבר ימנע ממתפללים האחרים להיכנס, דבר העלול להביא למהומות בהר, כמו גם קריסה שאלפים יהיו במקום ללא אפשרות לעלות או לשוב למרכז הארץ.

בתוך כך, חבר הכנסת משה ארבל פנה אל היועמ"שית גלי בהרה-מיארה ודרש את התערבותה נגד התקנות שמקדמים במשרד לשירותי דת כמענה לפלונטר הפוליטי שמעכב אותם מלאשר את החקיקה. לטענת ארבל "התקנות שפורסמו רק עתה בבהילות כשבועיים לפני ל"ג בעומר התשפ"ב, חרף עמדת הייעוץ המשפטי הוחלט לקדם תקנות עקב הקשיים הפוליטיים של הקואליציה הנוכחית והחשש כי זו לא תצליח להעביר דברי חקיקה בהיעדר רוב יציב בכנסת".

"לא ייתכן שבעקבות שיקולים פוליטיים יתעלם השר לשירותי דת מעמדת הייעוץ המשפטי ומהלכות בית המשפט העליון בנושא כלל ההסדרים הראשוניים ויקדם בתקנות מה שראוי היה להיות מקודם בחקיקה ראשית", מוסיף ארבל שטוען כי "המרת הצעת החוק בתקנות פוגעת ביכולת הפיקוח של הכנסת על יישום מסקנות ועדת מירון בעקבות האסון הנורא והובילה לשינויים בהסדרים בשל ההבדלים בין חקיקה ראשית לחקיקת משנה בכל הנוגע לאכיפת ההסדרים".

חבר הכנסת ארבל מבקש מהיועצת המשפטית לממשלה להתערב בדחיפות "בסוגיה זו ובהחלטה הפוליטית והמוטה של השר לשירותי דת לקדם את ההסדרים החשובים הנוגעים בהילולת מירון באמצעות תקנות תוך התעלמות מהוראת הייעוץ המשפטי והכללים המשפטיים בנושא ולמרות השינויים שהחלטה זו חייבה לאמץ במהות ההסדרים".

שירותי דת גלי בהרב מיארה משה ארבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד