כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
קידש שם שמים ברבים

הרב החסידי קיבל אות הוקרה לקול תשואות הקהל

הרב החסידי חסיד סקווירא קיבל אות הוקרה ממכון ויזנטל בארה"ב, וזכה למחיאות כפיים ממאות המשתתפים שעמדו והודו לאיש שחילץ אנשים רבים, ועדיין פעיל בלחלץ אנשים שנמצאים בסכנה ברחבי העולם

הרב החסידי קיבל אות הוקרה לקול תשואות הקהל
הרב מורגרטן מקדש שם בטקס צילום: באדיבות המצלם

באוגוסט 2021 ארצות הברית עזבה את אפגניסטן, והטאליבן השתלט על המדינה, אלפי אפגנים שעבדו עם ארצות הברית היו בסכנת חיים, אלפי אזרחים היו בסכנת חיים, באותו הזמן בברוקלין ניו יורק, צפה באסון באפגניסטן הרב החסידי משה מורגרטן יו"ר ארגון צדק שמטפל ודואג לאסירים יהודים.

"הארגון שלנו משמיע את קולם שאין מי שישמיע את קולם" סיפר הרב מורגרטן ל'בחדרי חרדים'. "בתחילת הדרך של הארגון לפני כמה שנים, עבדנו להעביר חוק שייטיב עם עברייניי צווארון לבן, שמעדו בנושאי מיסים, המטרה לדאוג למשפחות שלהם ולעזור לילדים הקטנים". הרב מורגרטן עמל כדי ליצור קשרים חזקים בקונגרס האמריקאי כולל הבית הלבן.

בספטמבר אשתקד בירת אפגניסטן נפלה לידי הטאליבן, הרב מורגרטן טיפל בחילוצו של היהודי האחרון באפגניסטן, "אנשים פנו אלי לגבי היהודי האחרון זבולון סימן טוב, בבקשה שנחלץ אותו משם, כי הוא בסכנה" סיפר הרב מורגרטן. זבולון סימן טוב חולץ משם לטורקיה לאחר מבצע חובק עולם שניהל ומימן הרב מורגרטן.

באותו הזמן מצבם של אפגנים רבים שסייעו לארה"ב היה חמור מאוד, הרב מורגרטן מספר: "ראיתי את הסבל של תושבי אפגניסטן, כנכד לניצולי שואה כשראיתי מה עובר על תושבי אפגניסטן, אמרתי לעצמי 'אני לא יכול לשבת בצד, ואני אציל כמה שיותר אנשים' והחלטתי להיכנס לזה בכל הכוח".

הרב מספר: "חילצתי ילדים שאבא שלהם נהרג באפגניסטן, לא הייתה אפשרות שהילדים יגיעו לשדה התעופה אמא שלהם כבר נמלטה תקופה קודם לארה"ב כי הטאליבן רצה להרוג אותה. פניתי לסנטורים ולגורמים נוספים כולל נציגים של צבא ארה"ב לעזור לילדים להגיע לארה"ב, הטאליבן סגרו את שדה התעופה, ונאלצתי לחלץ אנשים דרך מדינות שכנות, החלטנו להוציא את הקבוצות שהכי נמצאות בסכנה".

 

הרב מספר כי קיבל רשימה של 15 נערות שהטאליבן מחפש ורוצה לרצוח. "תוך 24 שעות בניגוד לכל סיכוי הצלחנו להעביר אותן מאפגניסטן כולל בני משפחה לפקיסטן, היה לנו שישים יום לארגן להם מקום אחר, כי הוויזה שלהן הייתה רק לחודשיים". במאמץ אדיר בו היו מעורבים בכירים בממשלת בריטניה, נתנו להן אישור להגיע לבריטניה יומיים לפני תום הוויזה, אחרת הן היו נאלצות לחזור חזרה לאפגניסטן. "האחראית עליהן, קלידה, התקשרה אלי כשהיא בוכה ואומרת לי כי מי שהבטיח לממן את הטיסה לא עונה לה" סיפר הרב מורגרטן, הוא ענה לה "אני אנסה לקנות את הכרטיסים". המחיר היה עשרות אלפי דולרים.

הפילנתרופ לארי מייזל עם הרב מורגרטן

הרב מורגרטן פנה לאשת העסקים קים קרדישיאן שסייעה לו בעברת החוק לגבי אסירים שנשפטו על עברות צווארון לבן. "פניתי למקורבים שלה, קיוויתי שהיא תיתן לי 20,000 דולר או חצי מזה, אבל קבלתי תשובה שגברת קרדישיאן תממן את כל הטיסה, בניגוד לכל התחזית. לאחר שהסתיים החילוצים מאפגניסטן, משפחות האפגנים הודו לרב מורגרטן בראיונות לתקשורת בבריטניה.

אדי קו, מבכירי חברת אפל לצד הרב מורגרטן

ואז הרב מורגרטן נכנס לפעולה בגלל מלחמת רוסיה אוקראינה. "קיבלתי טלפון מהאחד הרבנים מאוקראינה לגבי ניצולי שואה חולים שלא יכולים לנסוע באוטובוס, ושיושבים בבית שלהם, שומעים את הטילים ונזכרים במלחמת עולם השנייה" הרב מספר כי היו חייבים אמבולנסים כדי לחלץ אותם, "שלחנו משהו מהארגון שלנו לאירופה והוא פעל שהאמבולנסים שלנו יחלצו ניצולי שואה, קנינו מעל 20 אמבולנסים, והתכנון להגיע ל-100 אמבולנסים, אנחנו ממנים הכול את החילוץ ואת הטיפול".

מכון שמעון ויזנטל העניק אות הוקרה לרב מורגרטן בטקס מרשים בלייקווד. בטקס אמר הרב מורגרטן: "חובה עלינו להציל אנשים שנמצאים בסכנה, אנחנו גאים שהצלנו 1300 אנשים מאפגניסטן, כולל נערות שהיו בסכנת מוות, שופטות, ופעילות חברתיות, עיתונאים ומתרגמים, עכשיו אנחנו פועלים לחלץ יהודים אוקראינים, כל קריאה אנחנו מקבלים ומנסים לעזור, ולא משנה אם הם יהודים או כל דת אחרת".

משה מורגרטן אפגניסטן מרכז ויזנטל מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד