ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

שערוריה: אלפי חילולי שבת ורק 120 קנסות

חשיפה • אלפי בתי עסק פועלים בשבת, אך החוק לא נאכף • רק 120 קנסות מינהליים הוטלו על ידי משרד התעשייה והמסחר - המופקד על אכיפת חוק שעות עבודה ומנוחה

שערוריה: אלפי חילולי שבת ורק 120 קנסות
מנח זרקא

דומה, כי החלטת בית המשפט העליון לחייב את עיריית תל אביב, לאכוף את סגירת העסקים בשבת, איננה מרשימה יתר על המידה את קברניטי העיר. רון חולדאי ראש העיר, לא מתכנן לשנות את הסטטוס קוו ואף הודיע כי יגבש חוק עזר עירוני חדש, שיאפשר פתיחה של בתי עסק ובילוי בשבתות ובחגים.

מאידך, מגיש התביעה בשם בעלי המכולות, קובי ברמר לא מתכוון לוותר, והוא מצהיר על כוונתו להמשיך במאבק על סגירת העסקים בסופי שבוע ובמועדי ישראל.

בתוך כך, פורסמו השבוע נתונים מדאיגים מטעם משרד התעשייה והמסחר, האמונה על אכיפת החוק בנוגע לסגירת עסקים בשבתות. כמו שידוע לכולנו, שמירת החוק, היא סלקטיבית. תלוי אם יש בו ניחוח דתי ערכי, ואז דינו להדחק הצידה.

בהתייחס למאבק השבת בתל אביב, הודיע משרד התמ"ת, במונח משפטי מתפתל, כי מטרות חוק שעות עבודה ומנוחה והצורך לאוכפו, אינן סגירת העסקים אלא "מניעת העסקת עובדים ביום המנוחה השבועי שלהם, בניגוד לשעות חוק עבודה ומנוחה".

אמנם גם התמ"ת מסכים, כי בישראל, יום המנוחה של העובד היהודי הוא בשבת, ולמרות זאת: "ככל שהחברה או העסק מעסיקים בשבת עובדים שאינם יהודים ויום המנוחה השבועי של העובדים האמורים אינו נופל בשבת, אין הדבר מנוגד לחוק שעות עבודה ומנוחה".

במשרד התמ"ת, פועל מנהל הסדרה ואכיפה, האמון על אכיפת 21 חוקי עבודה שונים. 250 עובדים מועסקים בו ולדבריהם, עוד ארבעה תקנים, הם יעודיים לנושא השבת, שתפקידם לשלב טיפול בתלונות, אכיפה יזומה והסברה.

ומה הספיק משרד התמ"ת לעשות בשנה וחצי האחרונות, אותו מנהל כיום שר הכלכלה נפתלי בנט, שבסמכותו להטיל קנסות על בית עסק, עד 35 אלף שקלים?

ובכן, על פי המשרד, נבדקו כ-450 מעסיקים לעניין העסקת עובדים ביום המנוחה השבועי ועוד חמישים איש המוגדרים כמעסיקי בני נוער. רק 28 כתבי אישום הוגשו נגד מעסיקים שהפרו את הוראת החוק. ארבעה תיקי חקירה נסגרו במסגרת נוהל המרת כתבי אישום, בהתראה. לא יותר מ-120 קנסות מנהליים הוטלו בסכום מצטבר של 2 מיליון שקלים. יותר מחמישים מעסיקים קיבלו התראות מנהליות ואילו עיצומים כספיים הוטלו בסכום של למעלה מ 1.5 מיליון שקלים.

מי שמצוי מעט במתרחש במדינת ישראל, יודע שהנתונים האמורים, הינם מגוחכים ובלתי מספקים, בהתחשב בעובדה שמרכזי הקניות הגדולים, ממשיכים לפעול וגורפים לקופותיהם רווחי ענק. יש לציין, כי הבג"ץ עמד תמיד לצד משרד התמ"ת, בתביעות שהגיש נגדו בעלי עסקים לאורך השנים.
תל אביב קנסות בג''צ בית משפט תמ''ת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד