כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מרד הסטודנטים במכללת 'אונו' הצליח • ההנהלה הודיעה לשר שי פירון: אל תבוא

מחאת החרדים ב'אונו' הצליחה: ההנהלה נכנעה והודיעה לפירון, ברקת ודרעי: אל תגיעו לטקס הענקת התעודות • התלמידים כבר נערכו למחאה: "קורא לנו טפילים ואנחנו נשב כמו טמבלים?" • הסטודנטים: "תודה להנהלה על ההתחשבות" • ההנהלה: "בעלי עניין ניסו להרוויח הון פוליטי"

נשאר במשרד. שר החינוך הרב שי פירון. צילום: פלאש 90
נשאר במשרד. שר החינוך הרב שי פירון. צילום: פלאש 90

מרד הסטודנטים החרדים בשל החלטת הנהלת המכללה האקדמית 'אונו' להזמין לטקס הענקת התעודות את שר החינוך הרב שי פירון - נחל הצלחה.

לאחר שסטונדטים איימו 'לפוצץ' את טקס הסיום, הודיעה הנהלת הקריה האקדמית לבכירים שהיו אמורים להשתתף בטקס - שר החינוך הרב שי פירון, ח"כ אריה דרעי, וראש העיר ירושלים ניר ברקת: "אל תבואו". דובריהם של שלושת האישים אישרו כי הם לא ישתתפו בטקס.

התלמידים תכננו ליצור מפגן מחאה, שלדברי אחד מהם היה אמור לכלול גם פשקוילים. סטודנטים חרדים ממכללות אחרות תכננו אף הם להשתתף במחאה.

אנשים ששוחחו עם שר החינוך הרב שי פירון ניסו לגמד את עוצמת המחאה. בשיחה עם אחד מהם, הוא טען כי מי שמארגן את הכול הוא "אביעד אושרי, סטודנט שלא סיים עדיין את לימודיו ואינו מקבל היום את התואר".

אושרי, בתגובה, מאשר כי אכן סיים שנה שלישית ומחצית הרביעית, אך עדיין חסרות לו שתי משימות. אבל, לדבריו, הוא דובר המחאה, והוא מייצג סטודנטים רבים. "לא רלוונטי האם אני מסיים או לא. מדובר בסטודנטים רבים מבין אלו שמקבלים את התואר".

ל'בחדרי חרדים' דווח על אירוע נוסף, המתייחס לשיחת טלפון מ'מספר חסוי' שבמהלכה הזדהה תלמיד מאונו ככתב ב'רוטר' וניסה "לסחוט מידע ופרטים" מאחד העובדם בלשכת השר. לטענת אותו עובד בלשכה, "לאחר זמן קצר עלה אושרי לשידור באחת מתחנות הרדיו כשהוא מזדהה בשמו, אביעד אושרי. קולו היה זהה לקול שדיבר איתנו קודם לכן".

אך אושרי מכחיש: "לא התקשרתי! לא היו דברים מעולם! אני אף מוכן להיבדק במכשיר פוליגרף".

בשיחה עם תלמיד אחר במכללה, משה שורק, הוא מדבר על מסכת הפחדות כלפי תלמידים שהעזו לדבר בשמם, אך למרות כך הוא עצמו אינו חושש ו"פוחד רק מאלוקים".

לדבריו (המגובים בדברי תלמידים נוספים שאת חלקם העלה על הקו, תוך כדי שיחה עמו), "מכללה צריכה לכבד את לומדיה לאחר ארבע שנים בהן למדו אצלה. מי שמתראיין, מנסים לחפור לו בנתונים האקדמיים ולעכב את קבלת התעודה שלו". לדבריו, "הם אף משלמים לכלי תקשורת כדי שיורידו ידיעות בנושא".

"הוא קורא לנו טפילים, ואנחנו נשב בטקס כמו טמבלים?" – אמר תלמיד אחר שלא הסכים להזדהות בשמו.

לדברי שורק, "במקום להתעמת עניינית עם הטיעונים, מעדיפים בלשכת השר פירון להגיב בצורה מוזרה ולהתייחס לפרטים שוליים. מדובר בכמות גדולה של סטודנטים שמשתתפים וישתתפו במחאה, בערב שבת פורסמו מודעות בגאולה, זה מאבק רציני מאוד".

הוא מתקשה להבין איך יתכן שההנהלה לא הזמינה נציג בכיר מ'קמח', שמימנה רבים מהתלמידים במהלך ארבע שנות לימודיהם. "קמפוס חרדי שמזמין את פירון פוגע בגדולי ישראל, ובראשם הגר"ע יוסף, הגראי"ל שטיינמן והרב אויערבך", אומר שורק - ומוסיף: "רמסו את זכויותינו עד דק".

לאשתו הוא הודיע שלא להגיע. יתכן שברגע האחרון היא תחליט לבוא, אך תצא בעת המחאה, "שתהיה לא אלימה, לגיטימית ומכובדת", לדבריו. "אני עצמי לא רוצה שהילד שלי ייצא ללימודים, אני רוצה שהוא יישב וילמד תורה, חשוב לי שהוא יידע למה שואפים ממנו, ושיידע את חשיבות לימוד התור הלעתיד עם ישראל. ליבה או לא ליבה, צבא או לא צבא – את זה יקבעו לנו אך ורק גדולי ישראל, ממש לא שי פירון! מדובר בכפייה בלתי מתקבלת על הדעת".

"יהיה בלגאן, יופצו פשקוילים", הוא הבטיח.

כאמור, ברגע האחרון נמנע מופע הבושה.

יועץ התקשורת של אגודת הסטודנטים, זאבי פליישמן, בירך את הנהלת הקריה האקדמית אונו, בשם אגודת הסטודנטים, על המהלך המושכל וההתחשבות ברגשות הסטודנטים. "הנהלת האגודה פעלה כל העת מאחורי הקלעים לפתרון המשבר, ומצאה אוזן קשבת בקרב כל הדרגים עד למציאת הפשרה הנוכחית".

מהקריה האקדמית אונו נמסר: "גורמים בעלי עניין, שרובם מחוץ לקמפוס החרדי, בחרו לנצל את טקס הענקת התארים על מנת להרוויח הון פוליטי על חשבון ציבור הסטודנטים. לא נאפשר לקומץ של עסקנים חרדים המונעים מאינטרסים זרים, לפגוע באופיו החגיגי של המעמד ולהכתים מחזור שלם שדרכיו הן דרכי נועם וכל נתיבותיו שלום.

"מתוך כבוד רב למאות בוגרינו הנרגשים, ובשם ההערכה שאנו רוחשים כלפי האורחים המכובדים שהוזמנו לשאת דברים בטקס, הנהלת המוסד החליטה לקיים את הטקס במתכונת שונה מהמתוכנן.

"במסגרת המתכונת החדשה לא ישתתפו אורחים והטקס יהיה פנימי וקצר מהמתוכנן. הקומץ הקיצוני שניסה למנוע את קיום הטקס היום, לא יצליח להכניע את ההתקדמות העצומה שהשיגו בוגרי התכנית. 400 נשים וגברים חרדים יתייצבו הערב בירושלים כדי לקבל את תואריהם במשפטים ובמנהל עסקים. בכך הם יצטרפו ל-2000 בוגרי התכנית אשר מאיישים כיום עמדות מפתח במשרדי עו"ד, רו"ח ובמגזר הציבורי".
שי פירון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד