כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

רכישת רכב שני? יתרונות וחסרונות

איך תתרום רכישת רכב שני לניהול הזמנים ותכנון המשימות המשפחתי? מהן העלויות ברכישת רכב שני ואיך ניתן להוזיל אותן, האם ניתן לקבל הנחות מסוימות על ביטוחים לשני רכבים? המדריך למתלבטים

רכישת רכב שני? יתרונות וחסרונות
רכישת רכב צילום: FREEPIK

ההחלטה האם לרכוש רכב שני למשפחה אף פעם לא הייתה קלה או פשוטה, אבל נראה שהשנתיים האחרונות, מתחילת משבר הקורונה והלאה, רק מדגישות עוד יותר את המורכבות שלה.

לצד יתרונות ברורים כמו חופש תנועה משפחתי והצטרפות של נהגים חדשים וצעירים למעגל המשתמשים במכוניות של המשפחה, נראה כי עמודת החסרונות כבר לא מסתפקת בעלויות כלכליות, אלא מוסיפה שיקולי-על חדשים כמו המעבר ההדרגתי אך המהיר לעבודה חלקית עד מלאה מהבית וכמובן - הפקקים הבלתי נסבלים בכבישים. 

רכישת רכב שני: יתרונות

בקרב לא מעט משפחות רכב שני פירושו, לפני הכל, חופש; חופש לנוע, לבחור, לתכנן ואפילו להיות ספונטניים. אם לדוגמא בני זוג עובדים במקומות עבודה רחוקים זה מזה ובכיווני תנועה מנוגדים, ברור שהסעה על הבוקר לעבודה כמעט לא באה בחשבון. מאחר שהתחבורה הציבורית בישראל אמנם משתפרת אט אט אך עדיין לא מספקת במקרים רבים, משפחות רבות מכריעות בעד רכישת רכב שני.  

כמו כן, גם ניהול ההסעות המשפחתיות נעשה פשוט הרבה יותר עם רכישת רכב שני - במקום תיאומים כמעט אינסופיים על מי יביא את הרכב לאן ומתי, לכל אחד מבני הזוג יש רכב משלו, שיכול לשמש אותו או אותה גם להסעת הילדים והבאתם ממקום למקום. 

ההחלטה על רכישת רכב שני עשויה להיות קלה עוד יותר, אם הרכב הראשון במשפחה הוא רכב ליסינג מהעבודה, שהוצאות הדלק והתחזוקה שלו משולמות ממילא על ידי המעסיק (נשים בצד לרגע את סוגיית שווי השימוש, במסגרתה עובד שמקבל רכב צמוד, נדרש לשלם תשלום חודשי למס הכנסה על שיעור שווי השימוש שלו ברכב). משפחות עם רכב חברה נוטות מטעמים מובנים להשתמש ברכב זה כרכב המשפחתי הראשון, ולהשתמש בו יותר. חברות הביטוח מן הסתם מודעות לכך וחלקן אף מעניקות במצב כזה הנחות על פוליסות ביטוח לרכב השני, מתוך הנחה שיסעו בו מעט יחסית.  

יתרון נוסף ברכישת רכב שני הוא האפשרות לצרף נהגים חדשים למעגל הנהגים המשפחתי. אם הרכב הראשון הוא רכב חברה, ברור שבני משפחה צעירים, שקיבלו רישיון ממש לאחרונה, לא יכולים אפילו לחלום על לנהוג בו לפי תנאי פוליסת הביטוח של חברת הליסינג. גם אם הרכב הראשון אינו רכב חברה, הוספת נהג או נהגת צעירים וחדשים לפוליסת הביטוח הרכב עלולה לייקר אותה באופן משמעותי, מאחר שלפי נתונים סטטיסטיים נהגים צעירים ולא מנוסים מעורבים יותר בתאונות דרכים מנהגים ותיקים. 

מה ניתן לעשות? למרבה השמחה, חברות הביטוח מציעות בשנים האחרונות ביטוחי רכב ייעודיים לנהגים צעירים, שהפרמיה שלהם מחושבת לפי קילומטרז'/שימוש ברכב. פרמיות כאלו מאפשרות לנהגים הצעירים לנהוג בכל רכבי המשפחה שאינם רכב מהעבודה, ולא משפיעות על גובה הפרמיה של הנהגים הוותיקים. 

רכישת רכב שני: חסרונות

את עמודת החסרונות ברכישת רכב שני אפשר ואף רצוי לפתוח בסוגיית העלויות. אחזקת רכב היא אחת ההוצאות המשפחתיות הגדולות ביותר, וצריך סיבות ממש טובות כדי להגדיל אותה עם רכב נוסף. 

רכב שני פירושו מגוון רחב של עלויות: הוצאות דלק, תיקונים וטיפולים, רישוי-טסט וביטוח רכב. וזה עוד לפני שציינו את ירידת ערך הרכב מדי שנה, והסיכון לספוג נזקים - משריטות פח קלות בואכה  טוטאל-לוס - בשווי הרכב. בשורה התחתונה, התענוג של רכב שני יעלה לכם אלפי שקלים בשנה. 

כמובן, אפשר ואף רצוי להקטין הוצאות על ידי רכישת רכב שני חסכני ככל האפשר בדלק, עם סחירות טובה בשוק הרכב והתאמה מרבית לצרכים שלנו. אם, לדוגמא, אנחנו צריכים רכב שני לנסיעות קצרות בתוך העיר, אין סיבה שנקנה רכב גדול, עם צריכת דלק גבוהה. למעשה, לא בטוח בכלל שכדאי שנקנה רכב חדש. שוק הרכב הישראלי משופע ברכבי יד שנייה, רבים מהם במצב טוב עד מצוין - ורכישתם, על אף כאב הראש הכרוך במציאת המוכר והמכונית המתאימים, עשויה לחסוך לא מעט כסף, כולל אפשרות לוותר על ביטוח מקיף יקר.

לסיכום, רכישת רכב שני היא החלטה לא פשוטה, עם יתרונות וחסרונות לא מעטים. הדרך הטובה ביותר להחליט היא לנסות להבין מה הצרכים שלכם כמשפחה – ולהתאים לכך רכב מבחינת מפרט טכני ועלויות. נזכיר שוב: אם הרכב הראשון שלכם הוא רכב חברה וימשיך לשמש אתכם לרוב הנסיעות המשפחתיות, ספרו על כך לחברת הביטוח - אתם עשויים לקבל הנחה משמעותית בפוליסת הביטוח לרכב השני.

 

רכב יד שניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד