כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

100 מליון ש"ח הכנסות מדוחות על סלולארי בנהיגה

אורי ירוק: מדינת ישראל הרוויחה 100 מיליון שקלים בשנת 2012, מדוחות בגין שימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

סקר חדש של עמותת "אור ירוק" חושף: למרות ההבנה שקריאה ושליחת הודעות בזמן נהיגה מהווה סיכון, אחד מכל ארבעה נהגים מודה, כי הוא קורא וכותב SMS בזמן נהיגה. כ- 31% מתושבי אזור הדרום מודים כי הם קוראים וכותבים מסרונים בזמן נהיגה.

100 מיליון שקלים, זה הסכום אותו הכניסה מדינת ישראל בשנת 2012, מגביית קנסות בגין שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה. על פי הנתונים, בשנת 2012 רשמה משטרת ישראל 100 אלף דוחות בגין שימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה.

בימים של קיצוצים תקציביים וגזרות כלכליות כל שקל חשוב ולכן שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה יכול לעלות לציבור ביוקר רב. הקנס בגין שימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה (דיבור ללא דיבורית או קריאה וכתיבת SMS) הוא 1,000 שקלים.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ההתעסקות בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה הפכה למכת מדינה מסוכנת. על המשטרה להגביר את האכיפה כנגד נהגים שעושים שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה ומסכנים את כולנו. במקביל, נציבות המדינה צריכה לאמץ את ההנחיות האמריקאיות ולאסור על עובדי המדינה לקרוא או לכתוב הודעות טקסט בזמן נהיגה".

סקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בחודש פברואר 2013, במטרה לאמוד את היקפי השימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה, מראה כי כל נהג רביעי (23%) מודה שהוא קורא או כותב SMS בזמן נהיגה. 27% מהנהגים מודים כי הם מדברים בטלפון הסלולארי ללא דיבורית או אוזניה במהלך נהיגה וכשני שליש (62%) מודים שהם משוחחים בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה עם דיבורית.

עוד עולה מהסקר, כי רובם המכריע של הנהגים (95%) סבורים כי מסוכן במידה רבה עד רבה מאוד לקרוא או לכתוב הודעות SMS בזמן נהיגה. שיעור גבוה מאוד מהנהגים (83%) סבור כי מסוכן לדבר בסלולארי בזמן נהיגה ללא דיבורית או אוזניה, וכ- 36% סבורים כי זה מסוכן לדבר בסלולארי בזמן נהיגה גם עם דיבורית או אוזניה.

מהסקר עולה כי גברים מדברים יותר בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה מאשר נשים. מעל 4% מהגברים הודו כי כמעט בכל נסיעה הם מדברים בטלפון הסלולארי ללא דיבורית או אוזניה, אל מול כ-2% מקרב הנשים.
גם בקריאה או כתיבת SMS, גברים מסתכנים יותר מנשים. בקרב הגברים, 3% מודים כי כמעט בכל נסיעה הם כותבים וקוראים הודעות SMS אל מול 1% בלבד מהנשים שכותבות או קוראות הודעות כמעט בכל נסיעה.

אזור הדרום – שיאנית שליחת וקריאת מסרונים בזמן נהיגה
31% באזור הדרום, מודים כי הם קוראים ושולחים הודעות SMS בזמן נהיגה.
28% באזור השרון, מודים כי הם קוראים ושולחים הודעות SMS בזמן נהיגה.
22% באזור המרכז, מודים כי הם קוראים ושולחים הודעות SMS בזמן נהיגה.
19% באזור הצפון, מודים כי הם קוראים ושולחים הודעות SMS בזמן נהיגה.
15% באזור ירושלים, מודים כי הם קוראים ושולחים הודעות SMS בזמן נהיגה.

כמעט 40% מתושבי אזור הדרום מדברים בטלפון ללא דיבורית בזמן הנהיגה
39% באזור הדרום, מודים כי הם מדברים בטלפון הסלולארי ללא דיבורית או אוזנייה, בזמן נהיגה.
30% באזור השרון, מודים כי הם מדברים בטלפון הסלולארי ללא דיבורית או אוזנייה, בזמן נהיגה.
28% באוזר ירושלים, מודים כי הם מדברים בטלפון הסלולארי ללא דיבורית או אוזנייה, בזמן נהיגה.
28% באזור הצפון, מודים כי הם מדברים בטלפון הסלולארי ללא דיבורית או אוזנייה, בזמן נהיגה.
20% באזור המרכז, מודים כי הם מדברים בטלפון הסלולארי ללא דיבורית או אוזנייה, בזמן נהיגה.


במסגרת ההבנה כי שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה מהווה סכנה, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, חתם על צו נשיאותי בשנת 2009, האוסר על עובדי הממשל הפדראלי לעשות שימוש בהודעות SMS תוך כדי נהיגה. האיסור על קריאת ושליחת הודעות טקסט, חל על כל עובד בזמן נהיגת כלי רכב בבעלות ממשלתית, או תוך שימוש בציוד אלקטרוני שסופק על ידי הממשלה, גם בזמן נהיגת כלי רכב בבעלות פרטית, כאשר העובד נמצא בפעילות רשמית מטעם הממשלה.
הצו הנשיאותי מעודד גם קבלנים וספקים אחרים, אשר עובדים עם הממשלה לאמץ ולאכוף מדיניות של איסור שליחת / קבלת הודעה SMS תוך כדי נהיגה.

ישנן כיום מספר אפליקציות שנותנות מענה לבעיה, ושולחות הודעה לאדם שמתקשר או מסמס לאדם אחר שנוהג, כי ההודעה התקבלה וכי האדם נמצא כרגע בנהיגה.
אור ירוק סלולארי נהיגה קנס תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד