כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

F-16 התרסק • צפו: כך חולצו הטייסים

מטוס שהמריא מבסיס חצרים בנגב, התרסק בים מול חופי עזה • הטייסים נטשו את המטוס וחולצו בשלום במבצע מורכב • מפקד חיל האוויר עצר טיסות 'סופה' עד לבירור

צילום אילוסטרציה דובר צה"ל
צילום אילוסטרציה דובר צה"ל



בשעות אחר הצהריים (א) יצא מטוס F-16I 'סופה' של חיל האוויר הישראלי מבסיס חצרים שבנגב, והתרסק לאחר שעה קלה בים, מול חופי עזה.

הטייס, איש מילואים, והנווט, כוח סדיר, דיווחו ברשת הקשר שהם נוטשים את המטוס, צנחו למים ובהמשך חולצו על ידי מסוק 'יסעוד' וצוות יחידת 669 כשמצבם טוב ובהכרה.

החיילים שהו בים במשך כשעה, עד לחילוצם. פונו באמצעות מסוק לעבר בית החולים שיבא במרכז הרפואי תל השומר.

מדובר צה"ל נמסר: "מטוס מסוג 'סופה' (F16i דו מושבי) התרסק היום בשעות אחר הצהריים בים, לאחר שמנוע המטוס כבה. שני אנשי צוות האוויר נטשו את המטוס וחולצו בשלום על ידי מסוקי חיל האוויר ויחידת החילוץ של חיל האוויר 669".

מפקד חיל האוויר הנחה על עצירת טיסות של מערך ה'סופה' וה'רעם' עד לסיום הבירור הראשוני של נסיבות התאונה, וכן על פתיחת חקירה בנושא.

גורם בכיר בחיל האוויר ציין כי מדובר ככל הנראה בכשל טכני במנוע אשר גרם להתרסקות. באיזור התאמנו מספר מטוסים. בחיל האוויר מציינים כי מאז נקלט סוג המנוע המדובר בשנת 1998, מעולם לא ננטש מטוס באירוע דומה.

מטוס הסופה: מתמודד עם האיומים המתקדמים ביותר

מטוסי הסופה הראשונים נחתו בישראל בפברואר 2004 ונקלטו בטייסות החיל. מאז השתתפו בפעילות מבצעית רבה. מרכיביו השונים של מטוס הסופה מעניקים לו יתרון גדול על מטוסי ה-F-16 הוותיקים.

אחד מהיתרונות המרכזיים של הסופה טמון במיכלי הדלק התצורתיים (CFT) המותקנים במטוס, שמגדילים בכ-40 אחוז את כמות הדלק שהוא נושא ומעניקים לו טווח טיסה גדול יותר, מבלי לפגוע בביצועיו. המנוע המותקן במטוסי הסופה הוא מנוע מסוג F100-PW-229 מתוצרת "פראט אנד וויטני", בעל דחף מקסימאלי של 29,100 ליברות, זהה למנוע של מטוס הרעם (F-15I).

רבות מהמערכות המותקנות במטוס הינן מערכות מתוצרת ישראל, שפותחו על ידי התעשיות הביטחוניות, לדרישת חיל-האוויר, במיוחד עבור הסופה. המטוס מצויד במכ"ם חדש בעל יכולת מפתח סינתטי, המאפשרת איתור מטרות קרקע בכל מזג אוויר, ביום ובלילה. כמו כן, הוא מצויד בשני פודים שהשילוב ביניהם הוא ראשון מסוגו: פוד לייטנינג לאיתור מטרות והכוונת חימוש, ופוד לנטירן לניווט. בתא הטייס מותקנים שני מסכי תצוגה רב-תכליתיים צבעוניים.





מטוס ריסוק ימ חיל האוויר חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד