י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אפליה בדרך לקרעסטיר

שערוריית טיסת החרדים: "יהודים עשו בלגן אז כל היהודים אשמים"

חברת התעופה הגרמנית 'לופטהנזה' אסרה על קבוצת יהודים לטוס בטיסת המשך בדרך לקרעסטיר בטענה שחלקם עשו בעיות בנוגע לעטיית מסכות. מפקחת בחברה מסבירה: "זה אנשים יהודים שעשו בלגן, הם עשו את הבעיות, כולם צריכים לשלם עבור כמה יהודים שעשו בעיות"

שערוריית טיסת החרדים: "יהודים עשו בלגן אז כל היהודים אשמים"
שוטרים גרמנים מונעים מהחרדים לטוס צילום: באדיבות המצלם

בשבוע שעבר עלו אלפי יהודים עלו לקברו של ר' שעיה מקרעסטיר, שביום ג' באייר חל יום השנה פטירתו. בשנת 2020 הקורונה מנעה מאנשים לנסוע, ובשנה שעברה נדרשו אישורים מיוחדים להגיע לקבר. עם פתיחתה מחדש של אירופה לאחר הקורונה, היה ביקוש עצום, ויהודים מילאו מטוסים בחברות תעופה רבות כדי להגיע לקרעסטיר בהונגריה.

בעוד חברות תעופה בארה"ב ביטלו את דרישות המסכות, הכללים בשדות תעופה ואצל חברות שונות יכולים להיות מבלבלים. לדוגמה, אתה לא צריך ללבוש מסכה במטוסי חברת KLM של אמסטרדם - הולנד, אבל אתה כן צריך ללבוש אותה בשדה התעופה של אמסטרדם. אתה כן צריך מסכה במטוסי חברת לופטהנזה הגרמנית לפרנקפורט, אבל אתה לא צריך ללבוש מסכה בשדה התעופה של פרנקפורט.

שתי סוכנויות נסיעות בניו יורק מכרו כרטיסים בטיסה 401 של לופטהנזה ביום שלישי שעבר מ-JFK ארה"ב לפרנקפורט גרמניה, ומשם תוכננה טיסה 1334 של לופטהנזה ביום רביעי מפרנקפורט לבודפשט. חברת Main Street Travel מכרה 80 כרטיסים קבוצתיים, בעוד Plan It Rite מכר 30 כרטיסים קבוצתיים. עשרות יהודים נוספים בטיסה הזמינו נסיעות משלהם לא כחלק מקבוצה כלשהי, חלקם שילמו מזומן ואחרים באמצעות צבירת מיילים. נראה שבין 135-170 יהודים היו בסך הכל בטיסות. כך דיווחה סוכנות הטיסות DansDeals.

חברת לופטהנזה דורשת לחבוש מסכות כירורגיות או מסכות N95 בטיסות, וחילקה מסכות לכל מי שלא היה לו מסכה או שהיה לו רק מסכת בד בעת העלייה למטוס. על פי הדיווח, הדיילים הזכירו מדי פעם לאנשים לעטות מסכה, אך לטענת נוסעים רבים, לא היו תקריות מיוחדות בטיסה, למעט מקרה בודדים. כמה מהנוסעים אמרו שאין אכיפת מסכות במחלקה הראשונה ושאחת הדיילות במחלקה הראשונה לא לבשה מסכה במשך רוב הטיסה. נוסעים במחלקה ראשונה לא לבשו מסכות במשך רוב הטיסה ולא התבקשו לעשות זאת.

משיחה עם כמה נוסעים במחלקת תיירים, נראה כי היו כמה בעיות בודדות במחלקת תיירים, הן בקרב היהודים והן בקרב לא-יהודים. אבל לא ברור מדוע אותם נוסעים מעטים בלבד לא נענשו כפי שהיה קורה ברוב חברות התעופה בעולם. מה שקרה אחר כך היה שערורייתי. רק יהודים חרדים סורבו לעלות לטיסות ההמשך שלהם, בעוד שללא-יהודים מהטיסה לא היו בעיות. והחברה הודתה בתיעוד כי כל היהודים ייענשו ולא יוכלו לטוס באותו יום עם החברה.

חלק מהנוסעים החרדים הדגישו כי הם לא חלק מאף קבוצה, וכי הם קנו את הכרטיסים לבד, אך את החברה זה לא עניין, "אתם מניו יורק, אז כל מי שהגיע לשם לא יכול לטוס היום להונגריה" כך בתיעוד נראית אומרת מפקחת הטיסה.

אחד החסידים ניסה לשאול את סוכני לופטהנזה אם היותו יהודי הפך אותו לחלק מ"הקבוצה מניו יורק", אבל המשטרה הרחיקה אותם מסוכני לופטהנזה, תוך שהמפקד אומר שהם רק שם כדי לאכוף את מה שהחברה ביקשה. נראה היה לו שלופטהנזה משתמשת במשטרה כדי להירתע מלענות על שאלות הנוסעים.

נראה כי היהודים היחידים שעלו לטיסת ההמשך לבודפשט היו נוסעי המחלקה הראשונה שלא היו לבושים כחסידים. מקס ויינגרטן ואלי מייזלס. מקס ויינגרטן, סיפר שהוא הצליח לעלות כי הוא לבש חולצת פולו שחורה ולא נראה כמו רוב היהודים החסידים בטיסה ולא הייתה לו בעיה לעלות למטוס. הוא הודה שהוא לא חבש מסיכה במחלקה הראשונה מ-JFK לפרנקפורט, מכיוון שגם הדיילת לא הייתה עם מסכה, ואף אחד לא ביקש ממנו ללבוש מסכה.

נוסע חרדי שהיה במטוס והצליח לעלות כי לא היה לבוש כחסיד, אומר, שבטיסת ההמשך לבודפשט הונגריה היו בסך הכל 5 אנשים במחלקת עסקים וכ-12-15 איש במחלקה הראשונה. לאחר שעלו הקברניט הכריז על סיום העלייה למטוס, הדלתות נסגרו, והמטוס התרחק מהשער מהר יותר ממה שראה אי פעם מטוס עושה זאת בחייו. לאחר שהתרחק מהטרמינל, המטוס המתין מספר דקות לפני ההמראה. המטוס היה אמור להכיל עד 192 נוסעים, אך המריא עם לא יותר מ-20.

מקס סיפר לאתר DansDeals, כי הוא חש בחילה בבטנו על מה שקרה, והרגיש כאילו הוא נמצא בסצנה מתוך מלחמת העולם השנייה, עם אפליה גלויה לרעה של יהודים. הוא טס חזרה דרך פרנקפורט באותו ערב, ונאלץ לבלות שם את הלילה, ואז טס עם חברת סינגפור איירליינס מפרנקפורט ל-JFK, אבל זה הרגיש "בחילה" עבורו להיות בפרנקפורט אחרי אירועי היום. הוא מתכנן להחרים את חברת התעופה בעתיד והיה רוצה לראות אחרים עושים את אותו הדבר.

זמן קצר לאחר שהטיסה המריאה עם 20 אנשים בלבד, ניתנה הוראה כי על כל הנוסעים בטיסה נאסר לטוס בלופטהנזה למשך 24 שעות ולא ניתן יהיה להזמין מחדש את הכרטיסים שלהם.


בתיעוד נשמע נוסע חסידי שואל "הייתי עם מסיכה כל הזמן, למה אני נענש איתם?

לופטהנזה: "זה היה כמה, אז כולם צריכים לשלם עבור זה".

נוסע: "למה אתה מתכוון כולם, כולם מהטיסה הזאת?"

לופטהנזה: "לא כולם".

נוסע: "הלא-יהודים בטיסה עלו, למה רק העם היהודי משלם על פשעים של אחרים?"

לופטהנזה: "כי זה יהודים שמגיעים מ-JFK".

נוסע: "אה, אז אנשים יהודים שמגיעים מ-JFK משלמים על פשעים של כמה אנשים?"

לופטהנזה: "לא"

נוסע: "יהודים משלמים על פשעי ישראל?"

לופטהנזה: "לא"

נוסע: "רק העם היהודי בטיסה הזאת?"

לופטהנזה: "האם אתה רוצה לדון איתי או לא? אתה רוצה להקשיב לי?"

נוסע: "אני בהלם, בחיי הבוגרים מעולם לא שמעתי את זה".

לופטהנזה: "אם אתה רוצה לעשות את זה ככה, אנשים יהודים שהיו בבלגן, הם יצרו את הבעיות".

נוסע: "אז אנשים יהודים במטוס עשו בעיות, אז כל היהודים אסורים בלופטהנזה למשך היום?"

לופטהנזה: "רק לטיסה הזאת".

נוסעים רבים נאלצו להוציא עוד מאות דולרים ובין כאלה שהוציאו מעל 1200 דולר כדי לטוס הביתה, חלקם ויתרו על הגעה לקערסטיר כי היו חייבים לחזור הביתה ושילמו טיסה חזור דרך חברת תעופה אחרת, חלקם פספסו טיסות המשך.

בתוך כל החושך היה גם אור. סוכנות הנסיעות Plan It Rite שילמה מכיסה עבור הנוסעים שלהם כדי להגיע לווינה ב'אוסטריאן אייר', ונאלצה לשכור אוטובוסים חדשים כדי להביא אותם לקערסטיר. סוכנות הנסיעות Main Street שילמה מכיסה עבור הנוסעים שלהם כדי להגיע לקושיצה, סלובקיה, דרך ורשה בחברת LOT פולנית ונאלצה לשכור אוטובוסים חדשים כדי להביא אותם לקערסטיר.

עשרות נוסעים אחרים שהזמינו נסיעות לבד מצאו את דרכם לקערסטיר בכוחות עצמם. רוב האנשים תכננו להיות בקרעסטיר רק כמה שעות ותכננו לבקר בערים אחרות באמצעות טיול באוטובוס, אבל הם בסופו של דבר הפסידו את היום, ונאלצו לבלות יום נוסף באירופה במקום שלא תכננו, יחד עם הוצאות אחרות. על פי שיחות שניהלו נוסעים עם צוות הקרקע, התברר כי הקברניט החליט לא להטיס את החרדים, גם לאחר תחנונים של דיילי הקרקע.

אתר DansDeals ביקש מחברת לופטהנזה תגובה. להלן התגובה.

"אנו מאשרים שלא ניתן היה להוביל קבוצה גדולה של נוסעים בטיסה LH1334 של לופטהנזה מפרנקפורט לבודפשט, מכיוון שהנוסעים סירבו ללבוש את המסכה (מסכה רפואית) על סיפונה. לפי החוק הגרמני, לופטהנזה, בדומה לכל ספק טיסות הפועלים בגרמניה, מחויבת לציית לדרישות החוקיות של חוק זה. בחוק הגרמני החדש להגנה מפני זיהומים, החובה לחבוש מסכה נותרת בעינה בתחבורה הציבורית ובכך גם בטיסות, כמו גם בכל היבטי התחבורה האווירית".

עוד מסרה החברה: "לכן יש להמשיך ללבוש מסכות רפואיות או FFP2 על סיפון טיסות לופטהנזה, בכל עת. מסיבות משפטיות איננו יכולים לחשוף את מספר הנוסעים המעורבים בתקרית, אולם לופטהנזה הזמינה מחדש את האורחים בטיסה הפנויה הבאה ליעדם הסופי. תנאי מוקדם לטיסה הוא שהנוסעים יעמדו בחוק המסכה שהוא חובה חוקית".

"מכיוון שהבטיחות והאבטחה של הנוסעים והצוות שלנו הם בראש סדר העדיפויות שלנו, לופטהנזה תמשיך לציית לכל הדרישות החוקיות, לרבות חוק המסכה שהוטל על ידי ממשלת גרמניה. אנו עושים זאת ללא דעות קדומות וברווחתם של כל האורחים שלנו".

תגובת החברה לא סיפקה את הנוסעים שסבלו מאפליה, והם מתארגנים עם תביעה ייצוגית.

בהמשך הגיבה החברה שוב: "לופטהנזה חוקרת כעת את אירועי יום רביעי ה-4 במאי על מנת להבהיר את הנהלים המדויקים והרקע של האירוע. אנו עוקבים אחר כל דיווחי התקשורת והבלוגים הקשורים, אך איננו יכולים להגיב יותר עד כה ובשלב זה. תודה רבה על ההבנה".

קערסטיר הונגריה לופטהנזה חרדים מסכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד