י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לאחר 800 שנה

הכנסייה באנגליה מתנצלת בפני היהודים על חוקי הגירוש

בטקס מיוחד בהשתתפות הרב הראשי של בריטניה, הכנסייה של בריטניה התנצלה על מעשים שהובילו לגירוש יהודים לפני 800 שנה. נאסר עליהם ללמוד כמה מקצועות ולבנות בתי כנסת חדשים

חרדים בבריטניה: אילוסטרציה
חרדים בבריטניה: אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הכנסייה האנגלית התנצלה אמש (ראשון) על חוקים אנטי-יהודיים שנחקקו במדינה לפני 800 שנה והובילו בסופו של דבר לגירוש יהודים מהממלכה במשך מאות שנים.

בטקס מיוחד שהתקיים בקתדרלת כריסט צ'רץ' באוקספורד - לונדון השתתפו הרב הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס ונציגים בכירים של הכנסייה, על מעשים משנת 1222. באותה תקופה נאסר על אינטראקציות חברתיות בין יהודים לנוצרים, הוטלו מסים רק על יהודים וחייבו אותם לשאת טלאי מזהה.

כמו כן נאסר עליהם ללמוד כמה מקצועות ולבנות בתי כנסת חדשים. בעקבות הגזירות הגיעו עוד חוקים אנטי-יהודיים, ובסופו של דבר גירוש המוני של 3,000 יהודי אנגליה באותה תקופה ב-1290, היהודים לא אושרו לשוב רשמית עד 1656.

"הטקס של היום הוא הזדמנות לזכור, לחזור בתשובה ולבנות מחדש", מסרה הכנסייה. "הבה נתפלל שזה ייתן השראה לנוצרים כיום לדחות מעשים אנטי יהודיים ואנטישמיות, ולהעריך ולקבל את המתנה של שכנינו היהודים".

למרות שהכנסייה של אנגליה הוקמה במאה ה-15 ולא הייתה בזמן הגירוש, אך היא הייתה למעשה המשך של אותן כנסיות שגרשו את היהודים. מטעם הכנסייה נאמר: "הגיע הזמן שהנוצרים יחזרו בתשובה על מעשיהם המבישים, ולנסח מחדש באופן חיובי את יחסיהם עם הקהילה היהודית".

טוני קושנר, פרופסור ליחסי יהודים/לא יהודים באוניברסיטת סאות'המפטון, אמר ל'גרדיאן' הבריטי, שלמרות שהכנסייה האנגלית לא הייתה בזמן הגירוש "היא רואה את עצמה כקול המוביל של הנצרות בבריטניה. היום, ולפיכך, יש להתנצלות הכרה מסוימת בעוולות שנעשו".

הצו היה צו מלכותי שהוציא המלך אדוארד הראשון באנגליה ב-18 ביולי 1290 שגירש כל יהודי מהממלכה. בצו הודיע המלך למושלים של כל מדינה כי כל היהודים יגורשו עד ה-1 בנובמבר באותו שנה. הגירוש בוטל רק בשנת 1656 כאשר אוליבר קרומוול, מצביע צבאי ששלט בפועל, איפשר ליהודים לחזור לאנגליה. גירושם של היהודים על ידי המלך אדוארד היה שיאה של תקופה של 200 שנה של אנטישמיות גוברת באנגליה, כולל מקרים של עלילות דם ופוגרומים, כולל הטבח הידוע לשמצה בשנת 1190, בו נהרגו למעלה ממאה יהודים. בשנת 1218 המלך הנרי השלישי אילץ את כל היהודים לענוד טלאי צהוב, והמיסים הועלו לרמות בלתי נסבלות על הקהילה היהודית.

כנסיה אנגליה התנצלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד