ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
"נלחמנו על אדמתנו"

זיכרונות מחרקוב: "אספנו בידיים חשופות פגזים ותחמושת"

תושבים בבית אבות אוקראיני זוכרים כיצד עזרו לצבא הרוסי בעת שנלחם בגרמניה הנאצית במזרח העיר. הצוות בדק מאחורי כל וילון ובכל חדר אם מסתתרים חיילים רוסים

הרס וחורבן באוקראינה
הרס וחורבן באוקראינה צילום: שירותי החירום של אוקראינה

מתנדבת שעבדה לצד הצבא האדום בזמן שהם נלחמו בקרבות עקובים מדם נגד גרמניה הנאצית בחרקוב שבמזרח אוקראינה, נזכרת באותם ימים. ליבדמילה לשטבנובה, בת ה-99, הייתה אוספת בידיה החשופות פגזים ותחמושת שלא התפוצצו כדי לסייע בפינוי הרחובות עבור הגברים והנשים הלוחמים. "גם מגגות בניינים, נלחמנו על אדמתנו" היא סיפרה ל'גרדיאן' הבריטי.

כמו שאר 160 הדיירים בבית, ליבדמילה לשטבנובה, בילתה ימים רבים במרתף המאובק והחשוך שלה בשיא הקרב ולאחר מכן נאלצו לפנות אותה למרכז העיר כאשר חיילים רוסים ב-8 במרץ הגיעו למקום כדי לשגר את המל"טים שלהם מהשטח של בית האבות. בזכות ההגנה האוקראינית, השהות הרוסית בבית האבות התבררה כקצרה, והניצחון של אוקראינה בקרב אפשר לכולם לחזור לפני שלושה שבועות.

טטיאנה רודיק, בת 42, סגנית מנהלת הבית, אומרת כי הצוות בדק מאחורי כל וילון ובכל חדר אם מסתתרים חיילים רוסים. אבל יש צער עמוק שמרגישות שלוש הנשים שחיות כאן, מבוגרות מספיק כדי לזכור את המלחמה עם גרמניה.

לאחת הנשים יש שני נכדים ברוסיה בשנות ה-40 לחייהם. הם לא מדברים איתה על המלחמה כשהם מתקשרים, היא אומרת, אם כי נראה שאחד מהם מאמין ב"מבצע הצבאי המיוחד" של פוטין.

מנהיגים זרים רבים, כולל הנשיא ביידן, האשימו את הנשיא הרוסי בביצוע פשעי מלחמה לאחר שנראה כי כמות התקפות הולכת וגוברת נועדה אך ורק לאזורים אזרחיים. האפיפיור פרנציסקוס השווה את הזוועות לרצח העם ברואנדה ב-1994. בשבועות האחרונים העבירו הכוחות הרוסיים את המיקוד שלהם למזרח אוקראינה, לאחר שלא הצליחו להשתלט על הבירה קייב וערים מרכזיות אחרות. כוחות אוקראינים הציבו הגנה חזקה באזורים המזרחיים - ומונעים מרוסיה לכבוש מקומות אסטרטגיים נוספים.

מלחמת אוקראינה רוסיה חרקוב מלחמת העולם השניה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד