כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מסיבות בורקס הן דבר נפלא • שרי רוט עם ריצה מקומית

בש"ס השטח מתעורר וקבוצות צעירים אופוזיציונריות מרימות ראש • לרכסים שבה השלווה • בירושלים משחקים לידים של ברקת • ומה קורה בצפת, ביתר עלית, ובאר-שבע?

כינוסים. צילום: ארכיון
כינוסים. צילום: ארכיון



מסיבות בורקס הן דבר נפלא ונהדר, במיוחד כששום דבר משמעותי אינו מתרחש בזירת הבחירות המקומיות.

מה יותר נחמד מלקבץ יחדיו את הנציגים האגודאים לשבת אחים גם יחד, לקשקש ולברבר, לדבר ולדברר.

לא שמישהו סבור שמשהו מעשי ייצא ממופע ה'ביחד' שהוצג במלון שבקיבוץ חפץ חיים, אבל תמיד טוב להאכיל את החבר'ה ולהכין אותם לקראת הימים הבאים עליהם לטובה.

ואיך זה שמישהו לא חשב מראש על כך שלא ממש מומלץ לערוך כינוסים חגיגיים שכאלו בפתח תשעת ימי האבל על חורבן הבית? אז זהו, שאולי, אחרי הכול, לא באמת מדובר על כינוס חגיגי.

בבחירה בין פתיחת אירועי הבחירות במסיבת בורקס תשעת-ימימית לבין איוש מרענן של הלשכה הראשונה בש"ס באיש שטח מיומן ומנוסה – אני הייתי מהמרת על האופציה השנייה.

מאז נכנס חיים ביטון לתפקידו כראש לשכתו של יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, ניתן לשמוע את אנחת הרווחה ונשימת התקווה בקרב פעילי השטח. סוף-סוף מישהו מתקשר לקבוע איתם פגישה...

ש"ס: תנו סלוגן לצעירים

מה שיפה בשלב הנוכחי של מערכת הבחירות הוא צמיחתן של האופוזיציות הפנימיות כפטריות שלאחר הגשם. התופעה פורחת הרבה יותר בש"ס, שעברה לאחרונה טלטלות עזות בהנהגה, ובהמשך טלטלות עזות בלשכת היו"ר, אבל בשוליים קיימת גם ב'יהדות התורה'.

דוגמאות, מעט מן הים הגדול, לא חסרות: מפלגת "כן" בבני ברק (נאמר בתורה: "ישן מפני חדש תוציאו". זו הכוונה שלנו בבחירות הקרובות לעיריית בני ברק!. אין לנו שום רצון להתנגח באיש, אנחנו זה ש"ס והדרך שלנו היא דרכה של תורה...), תנועת "הצעירים אלעד" (השתתפו במרוץ לבחירת הסלוגן - ״הצעירים-כי הגיע הזמן לשנות!", או אולי "הצעירים-שלכם ובשבילכם", "הצעירים-למען התושבים", "הצעירים-כי בא לנו לחייך", "אלעד כבר החליטה- הצעירים", "הצעירים- בכדי לנצח", "הצעירים- אוהבים לעשות" ויש מקום לעוד ועוד רעיונות 'צעירים'.

רגע לפני שאתם מספידים את תנועת ש"ס ורואים אותה עולה באש לטובת אופוזיציות, הייתי מציעה להעניק מאה ימי חסד לרכש החדש בלשכה, חיים ביטון.

ביום שישי הוא מנע פיצוץ מתוקשר בין לשכות גפני-דרעי: כזכור, דרעי שיגר מכתב לרבנים ובו בקשה לשמוע את דעתם באשר להמשך כהונת ראש העיר ברכסים דן כהן לחמש שנים נוספות. גפני זעם ושיגר הודעות זועפות לכלי התקשורת, דרעי התנצל, הבהיר שרק ביקש לבדוק וכי באם הדבר היה מקבל יתר רצינות היה בודק מול גפני, איך לא – לאחר שהרבנים השיבו בשלילה לרעיון, ובתיווכו של ביטון שפייס והרגיע, שב השקט הזמני אל הזירה הרותחת.

דן כהן. צילום: ארכיוןצילום: דן כהן. צילום: ארכיון
דן כהן. צילום: ארכיון


רכסים: התושבים לא מחוייבים להסכם

ביום שישי, זמן קצר לאחר שפרסמתי על סיומה של הסאגה ברכסים, קיבלתי שיחת טלפון. מן העבר השני היה אברך ספרדי חשוב, שסיפר: "יש כבר רשימה עצמאית, כזו שלא קשורה לדן. רשימה של ספרדי שכבר בבחירות האחרונות רץ וקיבל מנדט, בבחירות הקרובות יקבל יותר, תרשמי. ולמרות שהוא אדם פשוט, הרבה ספרדים יבחרו בו כמחאה".

אבל זה נגד רצון הרב עובדיה יוסף – טענתי.

"תביני. כשהוא התמודד מול רשימה משותפת שדן כהן עמד בראשה הוא הביא מנדט. חכי תראי מה יהיה כאשר יצחק רייך יעמוד בראש".

כשניסיתי לומר לו שמדובר במפלגת מחאה, שתצער את הגר"ע יוסף, הסכים איתי, אבל אמר ש"זה מה שיהיה", ובכלל, הרשימה הקיימת אינה רשימת אחדות כי "תכלס אין אחדות ואין כלום. עורבא פרח. זה רק ססמאות".

לטענתו, "רוב מוחץ ביישוב ספרדים, כמו שבבני ברק אין רוטציה עם הספרדים כך גם פה יכול להיות כך".

יש הסכם, הזכרתי לו.

"שיפנו למי שעשה את ההסכם. התושבים לא מחוייבים לשום הסכם", השיב.

בשיחה עם אברך ליטאי, מקודקודי העסקנים בעיר הצפונית, הוא ביטל בהינף יד את האיום: "רוב רובו של הציבור הספרדי ברכסים מורכב מאברכים בני תורה הסרים למרותם של הרבנים. לא יעלה על הדעת שיהיו רבים שיצביעו למפלגה מהסוג שתיארת", הבטיח.

ביתר עילית: עם מי תלך חב"ד?

"אגודת ישראל צריכה לתת לשבטים הקטנים להתפתח", אמר אמש ח"כ מאיר פרוש בכינוס של יהדות התורה. לפני מספר שבועות, פרסמנו לראשונה על כוונותיו, מה שאולי עורר את תאבונם של הפלגים השונים בערים השונים.י

אחד מהם הוא אורי הולצמן, חבר מועצה מטעם חב"ד בביתר עילית. בבחירות הבאות הוא כלל לא בטוח שחב"ד תהיה חלק מהמפלגה הכללית של שלומי אמונים.

"הפורום בראשותי הוא גוף בלתי תלוי. נאמנים להשקפות הרבי ולדרכה של חב"ד. ולכן, בבחירות לכנסת איננו מזוהים רשמית עם אף גוף פוליטי", הוא אומר.

"לענין שעל הפרק, קרי, הבחירות למועצות בחשוון תשע"ד - אנו בודקים בכל אתר ואתר לפי התאמה מקומית. כמו ועד בית. הרב פרוש קרוב לליבנו ולרוחנו, אבל ברור שטובת קהילות ומוסדות חב"ד המקומיים היא העומדת לנגד עינינו והיא הקובעת", דברי הולצמן.

"להיפך מחוגים חסידיים אחרים. ולא אתייחס לשמות ומקומות שהעלית. אנחנו עובדים ביושרה ולא בקומבינות והפתעות. שבענו אכזבות וקומבינות בבחירות הקודמות. אם לא נשיג הסכמים ברורים במקומות מסויימים ניאלץ לחבור לגופים שונים לגמרי. כפי שהבהרתי, לא נבדוק באורך הפאות או הזקן של חברי הגופים שנחבור אליהם במקומות הספציפיים".

כדי להסביר לי מה מביא אותו לומר את מה שאמר, הוא מזכיר כי בבחירות הקודמות דובר על הכנסת נציג חב"די במקום ריאלי ברשימת אגודת ישראל בבית שמש, "ומשכו ומשכו עד הגשת הרשימות, תוך כדי טפיחות עידוד לחב"דניקים המקומיים 'אל דאגה. הנציג שלכם בפנים במקום ריאלי'. למעשה, עבדו עליהם בעיניים. ובעת הגשת הרשימות פשוט התעלמו מקהילה גדולה וחשובה שנותרה ללא שום ייצוג".

הוא לא מוכן לפרט עם אלו מפלגות הוא מנהל משא ומתן, אבל מבטיח שהוא בודק את כל האפשרויות, כולל מפלגת 'טוב', כולל 'דגל התורה', כולל כולם.

כשהכול לכאורה כל כך ברור בעיר התורה החסידית, חשוב שיהיה גם מי שייצור את הצבע. עוד קצת צבע צפוי מכיוונה של 'דגל התורה', שהולכת בימים הקרובים לבחור דמוקרטית (גבאי בתי הכנסת מתכנסים ובוחרים) את נציגיה לעירייה. ימים יגידו האם יחולו שינויים באיוש תפקיד מספר 1 בתנועה, תפקיד עליו מתמודדים נכון להיום סגן ראש העיר יוסי שטרית ויו"ר דגל בביתר עילית יצחק רביץ. נכון לעכשיו, מנהל הסניף ועוזרו הנאמן של ח"כ אורי מקלב, ישראל גולומב, אינו מציג מועמדות לתפקיד, אך עוד ימים אחדים למועד והכול עוד אפשרי.

צפת. צילום: ארכיוןצילום: צפת. צילום: ארכיון
צפת. צילום: ארכיון


צפת: רוצים ראש עיר חרדי

חלומם של רבים מחסידי חב"ד בעיר הוא להתאחד כאחד עם הרשימה האגודאית. "במצב הקיים היום יש לאגודה שני מנדטים וכך גם לחב"ד", מסביר אחד מעסקני חב"ד, הבקי בנעשה
בעיר.

"היינו רוצים להתאחד, הבעיה היא שחסידות ברסלב שולטת על הרשימה הקיימת. לא פעם פנינו אל ח"כ מאיר פרוש בבקשה שיתערב וינסה להביא לאחדות, אבל עד כה הוא העדיף שלא להתערב. וכך בכל פעם מחדש רצה חסידות חב"ד לבדה, למרות שאם היה נוצר האיחוד יכולנו להגיע לרשימה בת חמישה או אפילו שישה מנדטים".

לאחרונה, כך הוא מספר, ניסתה חסידות צאנז לדבר עם חב"ד. "גם הם מאסו ברשימה הקיימת. אבל אני סבור שכמו שהם שולטים בנתניה, כך הם ישחקו איתנו כדי להצטרף בסוף למישהו אחר, אולי דגל. אולי הבית היהודי".

אבל הנקודה הבולטת ביותר בעיר צפת סובבת סביב התמיכה או אי התמיכה בראש העיר המכהן, אילן שוחט.

בעוד המפלגות החרדיות הקלאסיות מבקרות את האיש, שלא דאג מספיק לחרדים, לטענתם, וגם הקים את המכללה לרפואה המאוישת בתלמידים ערבים רבים מכפרי הסביבה - במפלגה של חב"ד תומכים בו בעוז.

ניסיון לבצע צעד נועז ולתמוך במועמד חרדי לראשות העיר, נתקל בהתנגדות עזה מצד מפלגות האם הארציות, המסתכלות על הצעד כהרפתקאה שאת סופה מי יודע.

שני נציגים לש"ס במועצת העיר צפת. האחד, רונן גנון, איש מחנה ישי, המשמש כיום כיו"ר הרשימה לאחר שהרב רפאל כהן הודח לטובת תפקיד רב שכונה (בסופו של דבר לא זכה בתפקיד, לאחר שלא עבר את המכרז). גנון הוא איש עסקים מוכר בעיר ובעל מלון המצודה בצפת. כמספר שניים מכהן זאב שבבו, איש מחנה דרעי.

בשיחה עם אחד מעסקני העיר הוא מספר את הסיפור הבא: תחילה ניסו העסקנים לדבר עם גנון, בתקווה שישתף פעולה עם מהלך להכתרת ראש עיר חרדי. אבל גנון הבהיר להם כי כבר חתם על הסכם עם שוחט, ומבחינתו 'מילה זו מילה'.

מכאן עברו נציגי הקהילות החרדיות ליום טוב סבח, איש חסד, מהנדס וקבלן מוכר בעיר (נציג חב"ד בעיריה). סבח לא פסל את הרעיון על הסף, אמר שהוא רואה זאת כסוג של שליחות חשובה -ובפרט אחרי הנזקים אותם גרם ראש העיר הנוכחי לציבור החרדי - אך עליהם לתאם זאת מול קהילת חב"ד, שכן הוא מבטל את דעתו מפני דעתם, וכל שיאמרו לו כזה ראה וקדש בעיניו.

מכאן עברו העסקנים לשוחח עם עסקני חב"ד. תחילה טלפונית, בבקשה להיפגש עם הרב וילשנסקי והרב רסקין. אלא שאז התברר להם שיו"ר רשימת חב"ד, משה אוחיון, כבר סגר דיל עם שוחט לתמיכה במועמדותו, תמורת תפקיד סגנות ראש העיר בשכר.

לחב"ד, אגב, יש מסורת של שנים בתמיכה בראש העיר המכהן. ובכל זאת ניסו העסקנים לפגוש את קודקודי חב"ד, אלא שעד מהרה הבינו מהם כי אין טעם, ואלה אינם עומדים להתערב בנושא, הגם שהם מודעים לנזק שנגרם על ידי ראש העיר.

וכך, בעוד אוחיון מביא את ראש העיר לכינוסי חב"ד, מקווים העסקנים כי בסופו של יום תאפשר חסידות חב"ד לסבח לעמוד בראש רשימה שתתמודד גם על תפקיד ראשות העיר. "היתכן שבעיר בה למעלה מ-50% מהתושבים הם שומרי תורה ומצוות שמשוועים לראש עיר חרדי, דווקא חסידות חב"ד היא שתמנע את התפקיד מאחד מאנשיה?" – תוהים העסקנים.

ירושלים: משחקים לידי ברקת

זמן קצר לאחר ישיבת המועצה האחרונה התראיין סגן ראש העיר מטעם 'דגל התורה', יצחק פינדרוס, כשהוא מבהיר לכלי התקשורת: "ברקת רוצה לחלן את ירושלים".

נראה לי שאתם משחקים לידיים של ברקת ועושים עבורו את קמפיין הבחירות, אמרתי לו. הרי זה בדיוק מה שברקת רוצה שתגידו, שהוא רוצה לחלן את ירושלים. זה מתכון לעידוד הצבעה מאסיבית חילונית.

פינדרוס הסביר כי היו חייבים להוריד את ברקת מהתוכנית שלו בקרית יובל, שעלולה לפגוע בחרדים.

להוריד זה בסדר, אמרתי. אבל אחר כך לומר: כל הכבוד לניר ברקת, הוא דואג לנו החרדים באופן שלא עשה שום ראשי עיר חילוני לפניו.

לא חלפו אלא שעות אחדות, וניר חסון, כתב הארץ, פרסם: "בלשכת ברקת מרוצים מתוצאות ההצבעה אמש על קרית יובל. ההסבר: החרדים נפלו לתרגיל שכעת יוציא את החילונים להצביע וחשפו את החיבור בינם לליברמן וליאון".

אמרנו לכם.

עופר כרדי. צילום: יוטיובצילום: עופר כרדי. צילום: יוטיוב
עופר כרדי. צילום: יוטיוב


באר שבע: אופוזיציה של שלום

אם בערים השונות זוכות מפלגות האופוזיציה הש"סיות ליחס מתנכר של 'השלטון המרכזי', משהו חדש קרה בעיר הדרומית באר שבע בחמש השנים האחרונות.

מתברר כי ניתן להקים מפלגת אופוזיציה ולהישאר אהוד על קודקודי המפלגה, זאת אם אתה יודע איך לעבוד נכון:

לקראת הבחירות הקודמות החליט יעקב אוחיון, איש ש"ס בכל ליבו, להקים מפלגה משל עצמו.

אביו, מכלוף אוחיון, שימש במשך שנים עוזרו של ח"כ יעקב מרגי, אך עם כניסתו לתפקיד של ניסים אלקססי מצא עצמו מחוץ ללשכה. הגר"ע יוסף אמר לו אז שכשם שמקבלים שכר על העשייה כך מקבלים שכר על הפרישה. הניסיון להציב אותו כיו"ר ש"ס המקומית - נידון אף הוא לכשלון בשל התנגדות הרב אלעזר אבוחצירה זצ"ל.

כבר אז החליט יעקב, הבן, שאם אביו לא זכה, הוא יגשים את החלום ויקים מפלגה. אם בתחילה כעסה ש"ס על צעדו, עם השנים למדה לא רק להשלים עם המצב אלא להיעזר ביעקב על כל צעד ושעל: "מרגי היה שולח אלי פניות, כולם ידעו שאני מזיז דברים", הוא מספר.

לקראת הבחירות הקרובות הוא מתכוון לערוך מסיבת עיתונאים מתוקשרת ולהכריז (בט"ו באב) על מפלגתו החדשה. אלא אם כן יציע לו ביטון הצעה להצטרף לש"ס, הצעה שיש מצב שהוא ייענה לה בחיוב. "עד היום אהבו בש"ס בובות, לא מנהיגים, אבל יש הנהגה חדשה ואני תולה בה תקוות", אומר אוחיון.

כיום מכהן בראשות ש"ס בבאר שבע עופר כרדי, איש מחנה ישי ותלמיד הרב יורם אברג'ל מנתיבות. אלא שהרב פנחס בצרי מתנגד למועמדותו ורוצה לראות בתפקיד את שמעון טובול, אחד מאנשיו. ולא, כפי הנראה יקים רשימה עצמאית (ועיין ערך האופוזיציות המקומיות). ובכלל, טוענים מקורבי הרב בצרי, למה שרבני נתיבות הם שיקבעו את הנציגות המקומית בבאר שבע?

"לי יש הצעה פשוטה לדרעי: תערוך סקר של מינה צמח, שהיא תקבע למי הסיכויים הטובים ביותר למספר מנדטים גבוה. אם אני במקום אחרון אני יורד מהרעיון של הקמת מפלגה. אבל אם אני ראשון, ואם אכפת לכם העשייה, קחו אותי. אני גם האופציה הטובה ביותר והממושמעת ביותר לדרעי, כי טובול יעשה את מה שיורה לו הרב", הוא סבור.

בבחירות האחרונות זכה בשני מנדטים כשרץ ברשימה משותפת של צעירים, כיום הוא מתכוון לרוץ לבד ובטוח שיקבל לא פחות מארבעה מנדטים. "ואם אני בראש ש"ס אני מביא 4-5 מנדטים בלי ג'. ולא, אני מוכן להפקיד מכתב התפטרות מראש"...

מיד לאחר זכייתו בבחירות הקודמות הפך לאופוזיציה לוחמת, אבל עם השנים למד ראש העיר רוביק דנילביץ, לחבב את הבחור, שביקר אותו על רקע ענייני ועסק בעשייה מתמדת. הוא אף הבטיח לו את תפקיד סגן ראש העיר באם יביא שני מנדטים.
בחירות מקומיות ירושלים ברקת צפת ביתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד