י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
על רקע הכישלון

המטס של חיל האויר הרוסי בוטל ברגע האחרון

הניסיונות המרובים של צבא רוסיה לרשום הישגים באוקראינה עד התשיעי במאי, במטרה להציג תמונת ניצחון בחגיגות, נכשלו, והמצעד השנה היה צנוע משנים עברו

מצעד ברוסיה לציון נצחון על הנאצים
מצעד ברוסיה לציון נצחון על הנאצים צילום: @AvremiDaitsh

אתמול (שני) קיימה רוסיה מצעד צבאי לרגל יום הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, עם מספר קטן יותר של חיילים ושל כלי רכב צבאיים. מאז הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה, חוגגת רוסיה מדי שנה את התשיעי במאי כיום הניצחון הלאומי. מצעדי ענק נערכים בערים השונות ברוסיה, ובראשם המצעד בכיכר הסמוכה לבנייני הקרמלין במוסקבה. הקיצוץ הבולט ביותר בחגיגות הניצחון היה העדר המטס המתוכנן.

לפי דיווחים מקדימים, רוסיה תכננה לבצע מפגן ראווה עוצמתי של חיל האויר, עם מטוסים שיציירו את הסימן Z בשמי מוסקבה, כמחווה לכוחות הנלחמים באוקראינה, שהסימן הזה משמש אותם כדי לזהות אלו את אלו. ההכנות למטס נערכו כבכל שנה, ובימים האחרונים אף התקיימו חזרות גנרליות, אבל בזמן המצעד עצמו נמסרה ההודעה כי המטס בוטל על רקע הכשלון של כיבוש אוקראינה.

רוסיה הסבירה לאזרחיה כי מזג האויר באזורים בהם שוכנים הבסיסים שמהם אמורים המטוסים להמריא, קשה מאוד בשעות של המצעד, ולכן אין זה בטוח להמריא מהם, לצרכי ראווה ולצרכים שאינם מבצעיים. כמו כן נמסר כי בשנה שעברה חצו את הכיכר המפורסמת במוסקבה 191 כלי רכב צבאיים, והשנה נצפו 120 כלי רכב צבאיים בלבד. גם מספר החיילים היה נמוך יותר מהרגיל.

בנאום שנשא הנשיא פוטין בפני האומה הרוסית, הוא לא טען לניצחון, אבל גם לא הכריז על מלחמה כוללת כפי שחששו במערב. פוטין הסתפק באמירות כלליות אודות המלחמה אליה נאלץ לצאת באין ברירה, בגלל הנאציזם העולה באוקראינה והניסיון של המערב לכרסם בביטחונה של רוסיה ולאיים עליה.

העיתונאים שסיקרו את האירוע ציינו את היעדרו של רמטכ"ל צבא רוסיה הגנרל גרסימוב מהמצעד. לפני כשבועיים נטען שגרסימוב נפגע מהפצצה אוקראינית, בעת ששהה במפקדה של הכוחות הרוסיים בחרסון. עם זאת, גם בדיווח האוקראיני נטען שהוא וסבל מפציעה קלה בלבד, ועל פניו לא היא הייתה הגורם להיעדרותו מהמטס אתמול.

מי שכן הופיע במטס היה שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, שבתחילת המלחמה נעדר למשך שבועות אחדים, וגם לאחר ששוב נראה באירועים ציבוריים הוא ממעט מאוד להיחשף לעין המצלמות בימים אלו, כשלפי חלק מההערכות מדובר במידור מכוון של שויגו מהפומביות, משום שהנשיא פוטין תולה בו את האחריות לכישלונה המהדהד של רוסיה בשדה הקרב האוקראיני.

אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין מוסקבה כשלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד