י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מכות רצח בגלל משקפיים

הצעיר שנמלט: "אבא שלי אמר לי שכנראה לא אראה אותו יותר"

יואל לוי, בן ה-20, שנמלט בגיל 16.5 מהכת האכזרית 'לב טהור' בגואטמלה, מספר בראיון גלוי לב מצמרר, על מה שעבר מיום היוולדו בכת, שראשיה מרצים עונשי מאסר בארה"ב, ושניים נוספים ממתינים למשפטם | כך למשל הוא מתאר: "היכו אותי מכות רצח כי ביקשתי משקפיים" | מטלטל

הצעיר שנמלט: "אבא שלי אמר לי שכנראה לא אראה אותו יותר"
יואל לוי/אביו יהושע ז"ל צילום: באדיבות המצלם

בסרט תיעודי חדש משתף, יואל לוי, בן ה-20, ניצול כת 'לב טהור', את רגעי הבריחה מהכת בגואטמלה. הסרט, שהופק על ידי אנשים טובים שמנסים לחשוף את ההתעללות ולסייע לאלה שנלכדו בתוך לב טהור להיחלץ מציפורניה. יואל לוי פוגש את חברו לשעבר מהכת, הרב יניב עסיס לראשונה מזה 10 שנים. שניהם אפשרו לצוותי צילום לתעד את המפגש המחודש שלהם, שם ניסו להבין את המוח המעוות של לב טהור. 

הרב עסיס הינו מחנך, איש תורני מוערך ששהה זמן רב עם הכת, כאשר זו חנתה בקוויבק בקנדה, אז תחת ניהולו של המנהיג והמייסד שלמה ארז הלברנץ ז"ל. יואל לוי, נולד בקוויבק להורים שהיו חברים ב'לב טהור', אביו כבר איננו בין החיים וטמון ביער שבו שוכנת הכת בגואטמלה. בגיל 16.5, אחרי שנות סבל וכאב, הוא אזר אומץ ותושיה והיה הנמלט הראשון מהמתחם. אחיו הצעיר מנדי הלך בעקבותיו, ורבים אחרים הצליחו מאז לערוק ולהתחיל חיים חדשים במקומות אחרים.


יואל לוי מספר על הזוועות לרב יניב עסיס

קבוצה של אנשים המכנים את עצמם 'ניצולי לב טהור'. מפעילים אתר אינטרנט בשם LevTahorSurvivors.com, וקו טלפון לסיוע עבור מי שמעוניין לברוח מהכת, או כבר הצליח וצריך סיוע בדבר כלשהו, יכול להתקשר 24 שעות ביממה (המספר הוא 1-725-226-3636+).

כת לב טהור מפוזרת במספר מדינות בעולם, מאז שראשי הכת מרצים עונש מאסר בארה"ב, ושניים נוספים ממתינים למשפטם לאחר שהוסגרו מגואטמלה לארה"ב, הכת לא מצליחה להתבסס במדינות בהן ניסתה לקבל מקלט מדיני.

ראשי הכת שלמעשה מנהלים את הכת כי המנהלים הקודמים בכלא, נעים ונדים בלי סוף, 'ולא מצאה כף רגלם מנוח'. בשנתיים האחרונות משפחות הכת נראו בכעשר מדינות שונות, במקסיקו, קנדה, גואטמלה, ובמספר מדינות באירופה. בית המשפט בארה"ב גזר לאחרונה 12 שנות מאסר על נחמן הלברנץ ומאיר רוזנר, שהואשמו בהתעללות ובחטיפת ילדים, בתוככי כת לב טהור. העונש נגזר כארבע שנים אחרי שחטפו אח ואחות קטינים מאימם שנמלטה עם ילדיה מהכת הסדיסטית שבסיסה בגואטמלה.

כתבי אישום נוספים הוגשו ב-2019 נגד שאר חברי הכנופיה, אהרן רוזנר, יעקב רוזנר ומתתיהו משה מלכה. נגד העצורים ישנם מספר סעיפים פליליים, חטיפה, התעללות, חטיפת קטינים וכן שימוש בזהות מזויפת. גזר דינם יינתן במועד מאוחר יותר.


מעצר אחד מראשי כנופיית לב טהור.

אחד מניצולי הכת, יואל לוי, המתגורר כיום בקנדה, סיפר בעבר על הזוועות שחווה בכת, אך הסיפורים המצמררים לא מפסיקים לצוץ, יואל נמלט מציפורני הרשעים באישון לילה לאחר ששיכל את אביו יהושע ז"ל בדמי ימיו והותיר מאחוריו את אמו עם שבעה אחים. לדברי יואל, אביו נפטר לפני כארבע שנים בגואטמלה בגלל שלא קיבל טיפול רפואי למחלתו וזאת בהוראתו האכזרית של המנהיג נחמן הלברנץ שלא מתפנים לבתי חולים, גם לא אישה שכורעת ללדת.

לאחר פטירת האב, הוא נקבר שם ביער לא רחוק מהצריפים שבהם מתגוררים משפחות הכת, הלברנץ גם החליט שצריכים לקחת את כל ילדיו ולפזר אותם בין כמה משפחות, מאחר והוא תכנן לחתן את אמו, עם גבר אחר. ואכן שנה אחרי פטירת אביו, נחמן חיתן את האלמנה וכאמור לקח ממנה את כל הילדים כדי שזו תוכל להתחיל את חייה החדשים עם בעלה השני ללא עול גידול הילדים.


יהושע לוי ז"ל, אביו של יואל, עם ילדיו.

בעלה השני, שהפך לאביו החורג של יואל לוי, גם הוא התאלמן בנסיבות רפואיות. רעייתו מרים גיטל ברכה ע"ה, בתו הצעירה של המנהיג המנוח שלמה הלברנץ, שטבע בנסיבות מסתוריות במקסיקו לפני כ-4 שנים בעת שטבל לכבוד שבת בנהר, ואחותו של המנהיג היורש נחמן הלברנץ שמרצה עונש מאסר בארה"ב, רצה לבדוק את אמונתה בו והורה לה לאכול טחינה, למרות שידע שהיא אלרגית למוצר.

"היא אמרה לו שהיא עלולה למות, אבל הוא התעקש והורה לה לאכול טחינה בכל זאת", מספר יואל לוי. כשעתיים לאחר מכן היא מתה בייסורים, מכיוון שסבלה מתגובה אלרגית, "הם לא אישרו לה להזמין אמבולנס. באופן כללי אסרו בלב טהור להזמין רופאים ללא רשות הרב, אמרו לנו לסמוך רק על מה שיאמר הרב", הוא מספר.

כאמור, לאחר שאביו של יואל נפטר גם הוא בייסורים ומכאובים ללא טיפול רפואי שהיה מציל את חייו, השיאו ראשי הכת את אמו של יואל, עם אלמנה של אחותם מרים ע"ה. יואל מספר כי הוא לא הספיק להיפרד מאביו שלבסוף כשגסס פונה לבית החולים בגואטמלה אבל זה כבר היה מאוחר מדי; "אבא שלי אמר לי שהוא כנראה כבר לא יחזור", סיפר יואל בכאב רב, "לא הספקתי להיפרד מאבא שלי, היתה לי הרגשה שהוא לא יחזור".


יואל ואחיו מנדי עם אביהם יהושע ז"ל, לפני שהלך לעולמו בשל רשלנות פושעת של כנופיית לב טהור.

יואל סיפר על הילדות הקשה בכת, "בנוסף למכות היומיומיות והעונשים הקשים והרעב הגדול, קיבלתי באחת הפעמים מכות רצח עם חגורה, בגלל שאמרתי שאני צריך משקפיים, רציתי כילד משקפיים, זה היה נראה לי משהו מגניב, אז הם לקחו אותי לבדיקות עיניים בעיר, ושם התברר כי אני לא צריך משקפיים".

"הם היכו אותי שעה עם חגורה בגלל סיפור המשקפיים, והם עשו זאת לעיני כולם למען יראו וייראו, לאחר הטקס הייתי מלא חבורות וכאבים, הם היו קלגסים, בהמשך הם ניסו לחתן אותי בכוח עם מישהי שאני לא מכיר, אז ברחתי לילה אחד מהגהינום". לא ראיתי את הכלה, היא הייתה בת 16 ולבושה כולה כמו הטליבאן. התארסתי למישהי שאין לי מושג מי היא ואיך היא נראית, ככה כי נחמן הלברנץ החליט".


יואל לוי זמן קצר לפני בריחתו מהכת.

ליואל נמאס, והוא החליט לברוח, "באחד הלילות לקחתי קצת בגדים וכתבתי לאמא שלי מכתב שהשארתי לה מתחת לדלת, חששתי לספר לה, אחרת היא בטוח הייתה אומרת למישהו שאני מתכוון לברוח, המאבטח ביציאה האמין לי שאני הולך ליום וחוזר, אפילו שלא היה מקובל שאנשים בכת יצאו באמצע הלילה, עדיין היו אנשים שיצאו לקנות אוכל, אבל בנס האמינו לי שיש לי אישור לצאת, תפסתי טרמפ לגואטמלה סיטי, נסיעה של שלוש שעות".

עוד הוא מספר על תהליך הבריחה: "התקשרתי מיד לאחד שהיה שייך לקהילת גרי צדק בגואטמלה, הוא היה בעבר בכת, אבל הוא עזב, אני שמרתי את מספר הטלפון שלו שנתן לי חבר אחר בכת גם הוא מהקהילה, הוא עזר לי מאד, וככה הגעתי לשגרירות ישראל בגואטמלה בגיל 16 וחצי לפני שלוש וחצי שנים, הם פחות התלהבו לעזור לי כי אני הייתי קטין, אז הלכתי לשגרירות קנדה, כי יש לי אזרחות קנדית, הם עזרו לי מיד, שלחו אותי למשפחת אומנה, אבל בהמשך הגעתי לארץ, רציתי גם לפגוש אל המשפחה הגדולה שלי שבכלל לא הכרתי".


יואל לוי מסתגל לחיים אחרים.

מי שחיזק את יואל בשנים האחרונות, הוא יניב עסיס, מגיד שיעור חסידי המתגורר בקנדה, יניב שהפך ברבות השנים לאברך חסידי, החל לתת שיעורים ושיחות על נושאים שונים, הוא נפגש עם יואל לאחרונה, ושמע ממנו על כל מה שעבר בשנים הקצרות לחייו. מאחר ויניב עצמו עזב את הכת לפני שנים, כשהבין שראשי הכת הם עבריינים שמבצעים מעשים נוראיים בתוככי הכת.

יואל סיפר ליניב כי מבחינת ראשי הכת, כל החרדים אינם נחשבים ליהודים כלל וכלל; "סאטמר, טאהש וסקווירא, לא נחשבים יהודים אצלם, הם אמרו לנו כל הזמן שרק לב טהור יהודים אמיתיים". יואל סיפר כי העונש הכי נפוץ הוא 'חרם ונידוי'. "לוקחים ילדים לתוך חדרים חשוכים, משאירים אותם שם שעות ארוכות בוכים ורעבים, אומרים לכל הכת לא לדבר איתם, כשהיו מכים אותנו, הם דרשו מאיתנו להודות למכה על המכות".

יואל לוי לב טהור מסע בריחה גואטמלה שלמה הלברנץ נחמן הלברנץ מרים הלברנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד