כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

בוקר אור אוקטובר: על הארכת שעון הקיץ

שמואל אבואב סוקר בהרחבה את הסיבות שהובילו להארכת שעון הקיץ, והתועלת העצומה הנגרמת מכך • ומה באשר להשפעה על קיום מצוות ודעתם של החרדים?

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

סוף דבר לטובה. החלטת שר הפנים גדעון סער להאריך את שעון הקיץ, כך שיכלול גם את חודש אוקטובר, הוצגה בישיבת הממשלה, עברה בקריאה ראשונה, נדונה בוועדת הפנים, הוקראה שוב, בקריאה שניה ושלישית, והיתה לחוק.

תוחלת חייו של הקיץ הישראלי, שנהג להוציא את ימיו בסוף ספטמבר, הוארכה בידי השר סער בחודש נוסף של אור יום בערוב היום.

חודש אוקטובר הקרוב, אם כך, עומד להיות חודש ישראלי לא מוכר. עד היום היה האוקטובר הישראלי סתווי ומעט קודר, גם אם בחוץ היה מזג האוויר קיצי ונעים. כבר בחמש אחר הצהריים שקעה השמש. בחמש וחצי עלה הערב וירד החושך, אז נעזבו חופי הים, גני השעשועים, מגרשי הספורט ושאר המקומות שהמו פעילות כל הקיץ.

בצד המפסידים מאותה החשכה מיותרת של אוקטובר שהובאה סוף סוף לסיומה, ניתן למנות את התעשייה, שהפסידה שעת עבודה בתנאי אור, את התיירות, שאור היום הוא מקדם עסקי משמעותי ביותר מבחינתה, את הכלכלה והעסקים, שהשוואת השעונים עם ארצות יעדי המסחר באירופה תקל על היחסים המסחריים הבינלאומיים, את הבטיחות בדרכים, שחשכה מוקדמת בשעות שבהן עושים ילדים את דרכם הביתה ברגל והורים את דרכם הביתה במכונית, יצרה סיכון חמור ומיותר, את בריאות הציבור, הנפשית והפיזית, לאור חוות הדעת שהובאו בפני הועדה בראשותי, שמינה השר לבחינת הסוגיה, לפיהן תביא תוספת האור לירידה בתחלואה ולצמצום הדיכאונות, את משק האנרגיה, שנאלץ להקצות אנרגיה לתאורה ציבורית בשעת חושך מיותרת, ומעל לכולם את המשפחה הישראלית והקהילה הישראלית, שהפסידו מידי יום שעה תמימה, שעת איכות של סוף יום ומזג אוויר נעים, לפעילות משפחתית או קהילתית.

לכאורה, רק לכאורה, היו הדתיים והחרדים בצד המרוויח של ההחשכה המיותרת וקטיעת הקיץ בעודו באיבו. שורת הרבנים, פוסקי ההלכות ומנהיגי הציבור הדתיים, ששיתפו פעולה עם עבודת הוועדה והניחו לפניה חוות הדעת, נימוקים ועדויות להשפעת השינוי על אורח החיים הדתי, הבהירו שלחינם היה הריב הזה, שהיה פוליטי ולא דתי. השפעת השינוי על היכולת לקיים הלכות ומצוות התבררה כזניחה לחלוטין.

ידועה המימרה התלמודית הארמית ממסכת יומא, "שלהי דקייטא קשים מקייטא", שפירושה – שלהי הקיץ קשים מהקיץ, והסברה הוא שחום אלול כבד יותר מחום תמוז ואב. באוקטובר הקרוב יווכח הציבור שאפשר אחרת, והשבת שעת אור נוספת לסופי הימים של שלהי הקיץ, תהיה מקלה, מועילה, מנחמת ונכונה.

*הכותב כיהן כיושב ראש הועדה שמינה שר הפנים לבחינת נושא שעון הקיץ
שעון קיץ ועדה אבואב החלטה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד